Češi dýchají nejčistší vzduch za poslední roky, pomohla pandemie i kotlíkové dotace

redakce - 26 Duben 2021

V roce 2020 nebyla v ČR vůbec poprvé vyhlášena žádná smogová situace. Vyplývá to z dostupných statistik Českého hydrometeorologického ústavu za posledních sedm let.Ještě v roce 2019 bylo vyhlášeno třináct smogových situací. Počet smogových situací meziročně klesá od roku 2017 z tehdejších 58 až na nulu v roce 2020.

Ještě v roce 2019 bylo vyhlášeno třináct smogových situací. Počet smogových situací meziročně klesá od roku 2017 z tehdejších 58 až na nulu v roce 2020.
foto: Marak007, licence Pixabay

V roce 2020 nebyla v ČR vyhlášena jediná smogová situace. Pomohly kotlíkové dotace, jejich pokračování se ale může minout účinkem. Na výměnu stovek tisíc starých kotlů nemusí být dostatek času, peněz ani odborníků.

„Vzhledem k protiepidemickým opatřením sice došlo k omezení výrazných znečišťovatelů, jakými jsou průmysl a doprava, narostla však intenzita vytápění v domácnostech, odkud lidé pracovali. Právě domácnosti byly vždy nejhorším znečišťovatelem ovzduší v ČR. Ke zlepšení ovzduší tak jednoznačně přispěl přechod na ekologičtější formy vytápění včetně zemního plynu, podporovaný od roku 2015 kotlíkovými dotacemi,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS).

Ve třech vlnách kotlíkových dotací se podařilo vyměnit již zhruba 80 tisíc starých neekologických kotlů za 12 miliard korun. Aktuálně připravuje ministerstvo životního prostředí pokračování programu a další miliardové dotace by měly mít k dispozici kraje k přerozdělení veřejnosti v období 2022–2027.

Zájemci by však měli jednat rychle, protože již od září příštího roku bude používání kotlů 1. a 2. emisní třídy ze zákona zakázáno pod pokutou až 50 000 korun.

„Pokud si to mohou lidé dovolit, doporučujeme, aby s výměnou starého kotle začali co nejdříve. Ti, kteří budou chtít počkat na dotace a zároveň se vyhnout pokutě, budou mít na celou výměnu reálně jen pár měsíců. Navíc se může stát, že budou čekat zbytečně, protože pro všechny zájemce rozhodně v první vlně peníze nebudou. Bylo by skvělé, kdyby toto mohlo ministerstvo životního prostředí ve svých plánech zohlednit,“ upozornila L. Kovačovská s tím, že omezený je v ČR i počet techniků, kteří požadovaný počet výměn do září 2022 nemusejí časově zvládnout.

Kvalitu ovzduší podle ČPS v minulém roce příznivě ovlivnil i rozvoj plynové mobility. Nejvýrazněji rostly počty autobusů na stlačený zemní plyn () a objevily se i první nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn (). Právě tyto segmenty mají na emisích z dopravy tradičně nejvyšší podíl.

„Téměř každý desátý městský autobus v České republice jezdí na CNG. Přibyly rovněž desítky nových nákladních vozů na LNG a běžní řidiči si mohli loni vůbec poprvé na stanicích plnit své vozy i ekologickým BioCNG,“ uzavřela L. Kovačovská.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

"Právě domácnosti byly vždy nejhorším znečišťovatelem ovzduší v ČR" ... asi kinder management...

Zdravím, nevíte prosím, kde je možné bioCNG tankovat? Děkuji.

---

Škoda Octavia 1,4 TSI G-Tec:
Vůz na CNG jako přechodné řešení, než budou finance na EV :-)

Dejte si hrach k obedu a druhy den mate 100km gratis.

Obrázek uživatele Anonym123

to je realita, alebo pýár nadpis?
na sk zatvárajú (pred)poslednú uhoľnú elektráreň, ktorá prešla niekoľkým inováciami a už roky nie je núdza o hmyz (okolo 1965 taknebolo, ani muchy nelietali). napriek tomu prezidentka tejtokrajiny mala (pred pandémiou) prejav, v ktorom povedala, že 5.000 ľudí predčasne zomiera pre znečistené obzdušie. meteo a politici tvrdia, že pre pece na pevné palivo. neviem, ako to môžu tvrdiť, keď v krajskom meste sa uhlím nekúri a predsa v centre hodnoty PM ietajú vysoko. vraj nemám pravdu, ale pm10 je prach nezametaných ciest, pm2.5 zasa z výfukov MHD.


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrole-station