ZKUŠENOSTI: Mitsubishi Outlander PHEV 2013 – Důvěřuj, ale baterky prověřuj

Jan Majurník - 20 Květen 2020

Máte zálusk na SUV do zásuvky za rozumnou cenu? Plug-in hybrid Mitsubishi Outlander z druhé ruky je lákavá nabídka. Bezproblémové pořízení a provoz ojetiny s sebou však nesou několik úskalí. Poradíme, na co dát pozor a co určitě nezanedbat.auto plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV

Nejefektivnější pohon do města je elektropohon. Okamžitý nástup točivého momentu, rekuperace, vysoká účinnost přenosu energie z baterie na kola a nulové lokální emise jsou zkrátka pádnými argumenty, které nepřebije ani tříválec na plyn.
foto: Karel Štochl

Mitsubishi Outlander PHEV byl od počátku konstruován primárně pro elektrický pohon. Proto jsou jeho baterie uloženy v rovné podlaze. Nezabírají tedy místo v kufru ani neomezují posádku. Určitou nevýhodou může být nižší uložení výfukové soustavy, která kvůli ploché podlaze vyčnívá zespod auta.

Auto, které se v ČR prodává od roku 2014, je vybaveno benzinovým atmosférickým dvoulitrem s výkonem 89 kW a točivým momentem 190 Nm. Vpředu pracuje elektromotor o výkonu 60 kW a točivém momentu 137 Nm, zatímco vzadu najdete elektromotor o stejném výkonu, ale s točivým momentem 190 Nm. Podle dobových materiálů dosahuje soustava systémového výkonu až 149 kW.

V součtu má Outlander PHEV tři motory.

V součtu má Outlander PHEV tři motory.
foto: Karel Štochl

Unikátní koncepce nabízí stálý pohon 4x4 s primárním zaměřením na elektropohon. Samotný benzinový agregát totiž pohání přední kola více méně jen ve vysokých rychlostech, jinak slouží jako generátor elektrické energie. Díky tomu vozidlo nemá převodovku a disponuje jedním převodem, který odpovídá zhruba pětce u běžného automobilu.

Brzdy jako přežitek

Předností staršího Outlanderu PHEV je fakt, že dosahuje kombinovaných emisí CO2 44 g/km, takže máte možnost získat výhodnou registrační značku EL. Nechybí tu ani možnost nuceného dobíjení nebo uložení elektrické energie na později.

Baterky lze poměrně solidně živit během jízdy po okreskách nebo dálnicích, avšak ve městě vsadit na elektřinu. Díky tomu se průměrná spotřeba s lehkou nohou pohybuje kolem 7 litrů benzinu na 100 km. S využitím dobíjení ze zásuvky lze čistě město zvládnout klidně za 2 až 3 litry na sto.

Díky elektromotorům zvládnete městský provoz za směšné náklady.

Díky elektromotorům zvládnete městský provoz za směšné náklady.
foto: Karel Štochl

Do všeho přitakává ještě pětiúrovňová rekuperace, která prakticky umí nahradit klasické brzdy, čímž přecházíme k potenciálnímu problému u ojetiny. Pokud totiž nebyly brzdy pravidelně používány, mohou zatuhnout a v potřebnou chvíli nefungovat naplno.

Teoreticky vás může čekat výměna brzdových destiček nebo kotoučů (koroze) nikoli z důvodu opotřebení, ale nevyužívání. Jestliže se brzdiče užívají vyváženě, ušetříte v nákladech na palivo i servis.

 Baterie jsou v podlaze, tudíž nikde nepřekáží.

Baterie jsou v podlaze, tudíž nikde nepřekáží.
foto: Karel Štochl

Mitsubishi Outlander PHEV má sice více komponentů než běžný vůz, ale z hlediska údržby je mnohem jednodušší. Díky využití baterií se více šetří spalovací motor, a naopak samotná elektrická soustava je prakticky bezúdržbová.

Pozor na baterky

K těmto faktům ještě Marek Vodička z Mitsubishi ČR připojuje radu, a to kontrolu kapacity baterie a stav jednotlivých článků, které ovlivňuje způsob a míra nabíjení. Všeobecně víme, že časté rychlodobíjení akumulátorům škodí. Komplexní diagnostiku si před koupí určitě nechte udělat, zvládne ji každý český autorizovaný servis značky.

Mitsubishi Outlander do zásuvky disponuje konektorem Yazaki a CHAdeMO, proto vám stačí strávit cirka 25 min. u stojanu a odjíždíte s asi 75% nabitím. Zhruba 30 % kapacity vám auto nikdy nedovolí využít. Tato zásoba slouží pro čtyřkolku, plný systémový výkon a určitou ochranu baterie, na kterou platí záruka 8 let nebo 160 000 km.

Konvenční interiér nabídne klasické uspořádání palubní desky.

Konvenční interiér nabídne klasické uspořádání palubní desky.
foto: Karel Štochl

Pár rad přidává Filip Kučera z Auto ESA. Kvůli složitosti soustavy je nutné většinu závad řešit v autorizovaných servisech. Neodborné opravy mohou způsobit trvalé poškození akumulátorů nebo zranění. Pravidelné měření emisí spalovacího motoru je také dobré absolvovat v autorizovaném servisu.

Kučera dále upozorňuje na vyšší cenu ojetin a opírá se mimo jiné o server Eurotax. „U tříletého vozu s nájezdem 90 000 km dochází k poklesu ceny na 38,95 % pořizovací hodnoty. U stejně starého vozu s nájezdem 150 000 km je pokles na 34,35 % původní ceny.“

Nebojte se lépe vybavených kousků, nabídnou klidně i adaptivní tempomat.

Nebojte se lépe vybavených kousků, nabídnou klidně i adaptivní tempomat.
foto: Karel Štochl

„Na trhu s ojetinami v ČR je poměrně široká nabídka aut v nižších specifikacích, které se tváří jako cenově výhodné, ale opak je často pravdou. V porovnání s obdobně vybavenými konkurenty vychází Outlander PHEV často dráž,“ vysvětluje Kučera.

Autorizáku se nevyhnete

Servisní náklady jsou podle Kučery spíše vyšší, a to kvůli sazbám autorizovaných servisů a horší dostupnosti neoriginálních náhradních dílů, se kterými certifikované opravny většinou nepracují.

Vodička však dodává, že neautorizované servisy neumí opravovat elektrické celky vozu. Při nákupu ojetiny dbejte také na to, aby byla dodána včetně originálního nabíjecího kabelu, jehož cena dosahuje až 12 000 Kč.

Kožená křesla jsou pohodlná i na delší vzdálenosti.

Kožená křesla jsou pohodlná i na delší vzdálenosti.
foto: Karel Štochl

Mezi klady Outlanderu PHEV z druhé ruky patří spolehlivost, kapacita baterií (12 kWh), antikorozní ochrana, slušný reálný dojezd na elektřinu (město cca 30 km) a nízké riziko manipulace s tachometrem – díky zaznamenávání těchto údajů v několika řídicích jednotkách.

V rámci záporů se bavíme o nutnosti řešení větších oprav pouze ve značkových servisech, vyšších cenách ojetin a náhradních dílů nebo níže posazeném výfuku.

Objem kufru činí 463 litrů.

Objem kufru činí 463 litrů.
foto: Karel Štochl

Nepřímými alternativami Outlanderu PHEV s nájezdem 150 000 km, který v Esách koupíte za akčních 350 000 Kč, jsou dražší Toyota RAV 4 Hybrid, Kia Niro Hybrid nebo Lexus RX 450h.

Tyto modely ale není možné nabíjet ze zásuvky nebo z jiného externího zdroje a čistě na baterie ujedou omezenou rychlostí většinou jen pár set metrů.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Však já Vám to neberu. Plug-in hybrid je jen pro určitý okruh lidí s určitým režimem použití auta, aby to ekonomicky dávalo smysl. Já najedu za den s dětmi a do práce cca těch 30-35km, takže pro mě je to ok. Pro Vás ne. Ale nejde říct, že je to auto na prd pro všechny, protože zrovna mně nevyhovuje.
A ano, já jsem lufťák, kterému se 4x4 na horách hodí, protože na sněhu jezdit neumím a zatím, co Oktávky ostatních lufťáků zůstávají pod kopcem pod chatou, nebo se drbou s řetězy, já to vyjedu jako nic.Zbytek roku mi ty dva motory jen umožňují lépe rekuperovat, což se taky hodí.
Kdyby měla jetá Oktávka za 400t pod kapotou stejnou techniku, beru klidně ji, ale holt to montovali jen do SUV...ale není tedy zrovna moc image look. Krásy úplně moc nepobralo:)

Taky rozvážím děti a naprosto si neumím představit před školou a školkou s tímhle fungovat..u nás je to tam tak naprásklé, že nešlo rozumě vystoupit/nastoupit s dětma do BMW i3 (fakt, ale fakt příšerný koncept dveří), tohle si vůbec neumím představit zajet na to parkoviště. Pro mě je PHEV fajn pohon, ale musí to být v rozumě velkém autě - dává mi mnohem větší smysl než malobaterkáčový úlety.
SUV almara je efektivní, tak pro pět procent uživatelů, jinak se s sebou vozí zbytečná hmotnost a čelní plocha s CX krabice - výsledek energeticky neefektivní auto - zbytečné emise. S těma řetězama, máme tu krásný kopec k ubytovacím chatám, je tam značka používejte řetězy, no lidi s SUV jsou často chytří a v závěji (přece mají 4x4)

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Jasný, do přecpaného města SUV blbost, na tom se shodneme, ale tam taky nežije každy.
Ale srovnával jste to s tou Oktávkou, tak jsem se dával na rozměry.
Oktávka (dxš (bez zrcátek): 4689x1829mm
Outlander: 4695x1810mm
Takže je to skoro stejné. On ten Outlander není zas tak velký, jak vypadá. Jezdil jsem ve firmě s Ford Galaxy a to je tedy na manévrování ve městě o dost horší:)

Pro spotřebu je důležitá výška. To se pak podívejte na nástřel čelní plochy - Outlander 3,07 m^2 Octavia 2,68 m^2, CX outlanderu: 0,33-0,36 CX octavie kombi: 0,26-0,31 (co jsem narychlo našel)

Měli jsme doma Mondeo (prakticky stejný půdorys jako galaxy)- potřebovali jsme mít vzadu pravidelně tři dětské sedačky a jeden z důvodů, proč šlo z domu, že se s tím nedalo parkovat, další byla nespolehlivost. Jinak k šířce vozidla - důležité jsou dveře, jak a co jde otevřít a jak rychle se člověk dostane na sedadlo, při převozu dětí, ještě umístění sedačky.

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Uvnitř nic moc místo, kufr taky nic moc, ojetá almara za půl mega...a s lehkou nohou 7l/100 km, když je hybrid. Octavia Combi 1.4 Tsi ze škoda plus - jede to stejně, obdobný prostor, větší kufr, spotřeba 6l/100km, cena 300 - 400 tis.. nižší emise z provozu i z vydělání peněz za to utracených, auto novější, udělá stejnou službu... jo nebude to asi 4x4, ale to je naprosto jedno, protože většina pojízdných almar má v reálu 4x4 k překonávání zpomalovacích prahů na sídlištích. A nepochybuju, že se dají sehnat lepší a výhodnější nabídky, než jsem uvedl..

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

A měl jste to auto nějakou dobu, nebo jen soudíte podle tabulek? Btw srovnávat jakýkoliv kufr auta s Oktávkou je poněkud nefér. Já mám Outlandera cca 7 měsíců a kufr mi stačí na vše, co potřebuju. Převezl jsem zatím všechno včetně trámů 2,6m. Almara to je, ale impozantní. A když taková almara projede neslyšně kolem, každý se otočí;)
Ke článku:
- auto je potřeba pořádně vybrat, vylítaných potvor je opravdu hodně. Moje bylo asi patnácté projeté auto v Holandsku a je po 140t km mechanicky jak nové. Nikde ani nevzlíná olej.
- že by zatuhávaly brzdy kvůli rekuperaci je blbost, vždycky musíte nakonec použít mechanické brzdy, zvlášť, když máte plnou aku a rekuperace tedy nefunguje...možná zatuhávají, ale důvod asi jinde. Každopádně jsou tam původní a zřejmě tam vydrží až do sešrotování
- diagnostiku aku si každý zvládne udělat sám, stačí free super aplikace PHEV watchdog a ODB II modul za pár set. V Mitsubshi jsem ještě nebyl, běžný servis zvládne každý servis a elektro se naštěstí zatím nepokazilo
- články aku YUASA LEV50 jsou super na to, co musejí zvládnout. Já je mám na 76%. Každopádně doporučuji auto ve vyšší výbavě, které má topení a chlazení aku, moje základní business edition bohužel nemá.
Jinak zkušenosti, mám r.v. 2014:
- spotřeba kolem komína a bez topenído 35km - 0 l/100km...a 20kWh/100
- spotřeba výlety do 100km v okolí cca 4-5 l/100km
- spotřeba dálnice, dlouhé trasy, topení, zima - 7,5l ...jestli jezdíte denně 200km a nemáte doma kde nabíjet, tak si fakt kupte radši tu Oktávku

- interiér na auto za 1m+ bída, ale na auto z druhé ruky za 400t úplně v pohodě
- ne moc úsporný a kultivovaný dvoulitr, který je ale extrémně jednoduchý a spolehlivý
- kdo jednou byl s elektrickou čtyřkolkou na horách, už nechce jinak
- vyhnout se autu s halogenovými světly, svítí to fááákt blbě
- není to na rozbité silnice, na to je podvozek kvůli aku dost tvrdý
- rekuperační pádla pod volantem jsou opravdu návyková, a když jedu jiným autem, před každou obcí máchám prsty naprázdno pod volantem, než mi dojde, že mám brzdit nohou:)
- aku je po těch letech už měkčí a když nemáte lehkou nohu, spouští spalovák, aby dokrmil ampery do motorů. Nicméně agilnost ve městě na tak velkou krabici je fakt pořád zábavná.
- Mitsubishi s tím technicky v roce 2012 těžce předběhla dobu a ještě dneska vlastně nemá koncepčně moc konkurenci. Škoda, že to od té doby jen faceliftujou a nedošlo na další, modernější generaci..

Takže za mě pro někoho, kdo chce jezdit tiše do blízké práce a nemá miliony na větší elektro auto, je to zatím dobrá volba.
A s baterkou si časem poradíme. Máme rozdělaný projekt na repas na větší kapacitu, ale není časová kapacita to dotáhnout:)

Díky za zajímavý popis zkušeností s vozem. Můžete když tak rozvinout, jak by fungoval ten repas baterie? Na jak dlouho odhadujete, že vám současná baterie ještě vydrží, tak aby to ještě rozumně fungovalo? Docela by mě to zajímalo. Po ojetém Outlanderu pořád pokukuju, ale docela se děsím toho, že bych musel za chvíli dávat třeba i víc než polovinu kupní ceny vozu za novou baterii. To mě od toho zatím odrazuje.

Určitě to chce vybrat nějaký kus s PHEV Watchdog diagnostikou v kapse, která Vám ukáže stav aku, jak jsou rozházené články, jak přesně je aku stará a hlavně jak byla nabíjená (jestli to někdo permanentně nabíjel na DC rychlonabíječce, bude aku horší). Na webu PHEVwatchdog.org mají i graf, jak jednotlivým uživatelům degraduje aku, což je taky zajímavé.
Repas máme rozdělanou. Máme koupenou druhou baterku, máme ji rozebranou a teď hledáme vhodné články, které by měly při takovém záběru životnost a ideálně vyšší kapacitu, což je asi největší problém. Vzorkujeme nějaké 65Ah CATL články, které se tam vejdou. Nebo je druhá možnost poskládat to z klasických 18650. Ale musí to zvládnout 200A discharge a 100A charge...a zároveň si to musí nechat líbit rychlou změnu těchto dvou režimů. Ty původní japonské YUASA LEV50 jsou v tomto dost unikátní. Nicméně dneska je jinde energetická hustota a do stejného prostoru dostaneme vyšší kapacitu. Testovali jsme asi 10 typů 18650 článků, ale možná jen jeden z nich by to pár let přežil...Není ani problém udělat článek, který dá 200A vybíjení, ale těch 100A nabíjecích je hodně. Čas na to bude asi zas až po sezóně na podzim...nebo až nás zase zavřou kvůli koroně...

Repasovat baterii do toho , tak to už chce opravdu hodně nadšenectví. Přitom jakýkoliv full hybrid jezdí v ročním mixu se stejnou spotřebou bez externího dobíjení jak tohle s každodenním dobíjením. Třeba hybridy od toyoty, nebo kie.

Na nadšenectví nemáme čas, kdyby jsme neměli zjištěné, že je o to celosvětově zájem, tak bychom to neřešili.
Já mám roční mix cca 3,8l, ale samozřejmě záleží kde s tím kdo bude jezdit.

Hm hezký, pořád je to almara, co žere...akorát ušetříte studené starty...
PS: na horách se vyskytuji celoročně nějakých 150 - 250 dnů...a čtyřkolku nemám a vlastně jí ani nepotřebuju, tu potřebují jen lufťáci - zejména image look SUV, aby s ní slavně vyjeli na parkoviště u lyžařských vleků... kdo tu dělá, že čtyřkolku potřebuje, tak má nejčastěji něco fakt terénního s žebřiňákem

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

O koupi ojetého Outlandera jsem před časem uvažoval, protože se dá opravdu sehnat za velmi dobré peníze. Ale ta auta mají většinou dost nalítáno a nějaké mechanické opotřebení tam už vždycky bude. Samostatnou otázkou je pak stav baterie, která u sedm let starých kusů už taky nemusí být v nejlepší kondici. Její výměna může vyjít na 140-180 tisíc. I tak se dá s celkovými náklady vejít do půl milionu, což za plug-in SUV není pořád až tak moc. Ale ta auta už mají něco za sebou a s dalšími investicemi se tam už zkrátka musí počítat a pozáruční opravy v autorizovaných servisech také nebudou zadarmo. Takže je otázka, jestli se to ve výsledku až tak vyplatí.

Kdyby někdo zánovního Outlandera měl, určitě by bylo zajímavé, kdyby se podělil o zkušenosti.

To jsou zase kecy dealerů.
Baterku si je schopen člověk diagnostikovat svépomocí několika způsoby.
Stejně tak servis lze zvládnou svépomocí.
Nedavno jsem kupoval nabíjecí kabel za 3500,-(daleko lepší než originál, protže umí od 8A do 16A). Tak jakých 12 tis. Možná tak když si zajdu koupit to samé do autorizáku.

---

19 tis km elektricky od roku 2018

Mohu poprosit o link na ten kabel. Děkuji.

---

Nissan Leaf, Fiat 500e, elektrokolo 500W, FVE 15kWp + 5kWp

Jistě. Na alíku. Odesláno z čr, takže doručené během pár dnů. Funguje bez problému. A dokonce si pamatuje nastavení nabíjecího proudu i po odpojení z el.
https://www.aliexpress.com/item/4000095847375.html

---

19 tis km elektricky od roku 2018

prostě šunt, baterky všech krom Tesly jsou jasný podvod, hin za ukáže, zde už se ukázalo, jak jsem předvídal skoro vždy a všude :)

Ty baterky nejsou nijak špatný, problém je naprosto tupý battery management, který uměle snižuje kapacitu baterie o 1% každých nabitých 6200Ah a o 0,3% za měsíc.
Proto se pak stává, že auto jde dobít třeba jen do 75% kapacity nové baterie i když je baterie v podstatně lepším stavu a musí to narovnat v Mitsubishi.

ostatní automobilky samozřejmě záměrně snižují životnost, to očekávám s jistotou i zde ... krom Tesly jako obvykle

A co mate Vy za auto?


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil