Toyota vyvíjí fluor-iontové baterie pro dojezd přes 1000 km

Jan Horčík - 19 Srpen 2020

Toyota a vědci z Kjótské univerzity pracují na novém typu fluor-iontových baterií. Ty by mohly nabídnout až 7x vyší energetickou hustotu než dnešní li-ion.auto Toyota logo vývoj baterií fluor-iontové

Než a pokud vůbec se fluor-iontové baterie dostanou do průmyslové výroby a následně do praxe, uběhne ještě hodně vody. Očekává se, že nejdříve bychom se jich mohli dočkat v příštím desetiletí.
foto: Toyota

Prototyp fluor-iontové baterie (FIB) je postaven na pevném elektrolytu a anodě z fluoru, mědi a kobaltu. Katoda je vyrobena převážně z lanthanu.

Hlavní výhodou fluor-iontových baterií je schopnost přenášet skrz elektrolyt více elektronů, což zvyšuje energetickou hustotu. Nevýhodou je nutnost zahřát pevný elektrolyt na vysokou teplotu. Následně se však roztahují také elektrody.

Tyto problémy hodlají vědci společnosti Toyota a Kjótské univerzity vyřešit využitím právě nové slitiny. Na FIB pracuje celá řada týmů po celém světě.

V roce 2018 například vědci z Honda Research Institute, California Institute of Technology a NASA Jet Propulsion Laboratory představilo fluor-iontovou baterii pracující při pokojové teplotě. Problém byl, že přežila pouze sedm cyklů.

Zpět na HybridPřidat komentář

To je dobre. A az to za 20 let retrofitnu do myho Prijusu, tak najednou ujedu misto 20-ti km 140. To beru.

Obrázek uživatele Anonym123

minulý týždeň sme s manželkou boli v predajni tojoty. ponúkali veľkú dodávku - tam sa dobre nastupuje starým ľuďom, aj pre invaidný vozík dostatok miesta (elektrický), a potom jaris - tam sa vojde zložený mechanický.
na prospekte hrdé:

hybridný
elektrický
pohon
BEZ NABÍJANIA

takže asi takú baterku vyvinuli, pretože to je na letáku predpredajného cenníka !

Ale lez to neni. Dost zakazniku ma EV spojeno s "obtiznym" nabijenim o kterem nic nevi, tak jim to Toyota ulehcuje tim ze jim sdeluje ze se tato auta nemusi nabijet. Coz je pravda.
Mimochodem ono ani "Samonabijeci hybrid" neni lez. Zavadejici to ano ale ne lez.

Vidim vzdaaalenou budoucnost plne přemísťovadel, ktera jak opustila 3d tiskarnu, tak po celou svou zivotnost nebudou doplnovat nic, co bude slouzit k pohonu.
Smajlika nedam, myslim to vazne.

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Nech to stojí, čo to stojí, my im dokážeme, že elektromobily sú naprd!
Použijeme v baterke siedmy najdrahší prvok na zemi! Lantán stojí 57€/g, je drahší ako zlato. Plus kobalt k tomu ako bombónik, ktorého sa všetci rozumní snažia vo svojich baterkách zbaviť, tak to má budúcnosť.
Ach jaj.
10 najdrahších prvkov

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

bla bla bla, Tesla už to dávno má v Roadsteru :) doufám, že brzy představí i v Modelu S, to bude další mylník likvidace fossilů a také jejich směšných EV od fosilních výrobců :)

Mylník??? https://www.youtube.com/watch?v=ZuWxTaqlky8

Asi Mylník od slova "mýlit se"

Tak to je masakeeer :D:D:D:D

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Vložil/a honzal, Po, 2020-08-17 16:18

bože, ty neumíš ani číst, natož reagovat, tak zpět na zš :)-----
Jo jo, od někoho, kdo neustále poučuje ostatní je to síla, asi zvláštní škola.

Tasla ma uz davno v Roadsteru fuor-iontove baterie? A davno jsou tydny, mesice ci roky?

ty jsi idiot :)))
ne, ujede 1000km :)

Citujem: "bla bla bla, Tesla už to dávno má v Roadsteru :)" To ako Tesla má v roadsteri 1000km dojazd, alebo ako sa to má vysvetlovať? Lebo v článku, pod ktorý ste to napísali sa píše o novom type batérií a dojazde 1000km.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

ano, Tesla Roadster má již nyní dojezd 1000 km, je už asi rok vyrobený, bohužel není priorita, jinak by ho už dávno vyráběli :)

A jak davno to ma a kde se to da koupit? :-)

Honzal je vsevedouci. Nedavno prej delal s Roadsterem test dojezdu, je to snad nejke na ju tubu. Tak to musi prece vedet. Cesky taky umi dobre.

a kde se to dá koupit od Toyoty?
ty jsi trouba :))))))))
Víš, troubo, Tesla to má už rok postavený, Toyota nic :)

bože, ty jsi fakt debil :))

A opravdu to, co ma "davno" = rok, dojede 1000 km?

ano, v EV či CPU je rok dávná doba... chápu, že troubové nechápou, že v těchto oblastech se vše rychle mění... ty jsi fakt blb, že ani nevíš ani toto, toto snad ví každý :)

A opravdu to auto ma dojezd 1000 km? Kolik je tam baterii a kolik ten vuz vazi? Jake pouziva baterie s jakou energetickou hustotou (zejmena me zajima Wh na kg)?
A neni spis davna doba od vyvoje k prodeji? Nebo davna doba se pocita jen od skici k prototypu? Tak to uz ma vetsina automobilek davno BEV a podotykam ze skvele BEV :-)

Já myslím, že je potřeba vždy vyřešit 4-5 stěžejních bodů u baterií...
V článku se mluví o vyřešení pouze jednoho z těchto problémů a to je větší kapacita baterií.

Já myslím, že je potřeba řešit tyto body najednou:
1) Vyšší energetická hustota elektrolytu - což by zároveň mělo snížit měrnou hmotnost baterie a zvýšit kapacitu baterie a tím i dojezd vozidla
2) Životnost baterie - je potřeba zvyšovat počet cyklů baterií (ideálně by pak mohly tyto baterie nejen pohánět vozidla, ale případně sloužit k vyrovnávání napětí v elektrické síti v době své nečinnosti)
3) Cena baterie - k čemu by nám byla baterie s vysokou energetickou hustotou, když by stál 1 kWh trojnásobek toho, co normální baterie, že?
4) Bezpečnost baterie nejen při provozu, ale i v případě nějaké závady, nebo havárie a deformace této baterie.
5) Rychlost s jakou je možné baterie nabíjet (tento bod je diskutovatelný, protože si myslím, že většinou si budou stejně všichni v budoucnu auto nabíjet doma přes noc pomalu střídavým proudem, ale jde mi především o dlouhé jízdy, kdy je žádoucí, aby se baterie dobíjela alespoň výkonem 150 kW)

Tyto všechny body je potřeba řešit současně.
Čauky

Já myslím, že je potřeba vyřešit přesně nula stěžejních bodů u baterií. Číňani předvedli, že lze nacpat do auta střední třídy podobné velikosti jako Tesla Model 3 77kWh LFP baterii (BYD Han EV), takže tu máme právě teď už používanou technologii pro auta s dojezdem >500 km EPA, extrémně dlouhou životností baterií, cenou baterie <$80/kWh (~135 tisíc Kč/77 kWh), mnohonásobně bezpečnější technologií než NMC/NCA a větší rychlostí nabíjení.
Takže čauky v realitě :)

A taky se to všechno řeší současně.

BTW, energetická hustota se určuje spíše na elektrodách než na elektrolytu, ne?

Nápady se rojí jako houby po dešti. Je to dobře. V každém případě je vidět, že když je zájem, tak se baterie dokáží posouvat významným způsobem, byť to chvíli trvá :)

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp ( střešní instatace ), nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf

Takových zázračných baterií už tady bylo, včetně H3DA, které se opět již připravují do výroby, jak se nedávno psalo (a rok před tím taky). Pravda, případně nefunkční baterkárna se uplatní okamžitě pro výrobu Li-ion baterií do aut.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Na jednu funkční a komerčně použitelnou technologii potřebujete X zázračných technologií, které fungujou v laboratoři. Nyní se investuje do výzkumu baterií více než kdykoliv dříve a taky z toho lezou stovky laboratorních výsledků a taky řada opravdu komerčních produktů.

He3DA, ne H3DA. Ale at se to pise tak ci onak, cely to je podfuk. Jitrnice co svet nevidel.

Pravda HE3DA, už skoro budou celosvětový leader ne?

https://www.byznys-energie.cz/clanek/ceska-technologie-he3da-bori-limity-soucasnych-lithiovych-baterii

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Clanek vic nez 2,5 let stary a he3da porad zvani o zazraku. 15x takovy vykon nez konkurence. Hahaha3da.

A nevíte něco nového o H3DA. Docela mne to zajímalo a držel jsem jim palce.

Obrázek uživatele ozana

Myslím, že jsi o všechny palce přišel.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Stále se připravují do výroby, NASA je údajně chce používat do vozítka pro Měsíc, tak uvidíme, zda se po těch 10 letech ohlašování baterií H3DA něčeho dočkáme.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Já občas sleduji jak jim to jede na té farmě v Nevadě.
https://gerlach.adbitech.com/
Teď je tam noc, jedou z baterek. Je zajímavé jak jsou někdy rozbalancované (oni neuznávají balancéry) ale jedou pořád už 2 roky.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Já jsem zvědav, zda se někdy dočtu, že fabrika vyrobila
prvních 20 GWh baterií a dle testů převyšují výrazně parametry dnešních li-ion baterií.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Jo, to asi Elon nečekal, že mu vytře zrak nějaká pidizemička co si ji pletou i s Čečenskem. V září tu bude Enyaq, kterého se příští rok prodá možná i celých tisíc kusů a hned nato se rozjede výroba žilionů Wh HE3DA baterií. Tesla to může rovnou zabalit a odpískat i Battery day :-D


e-stationNabíječky elektromobilů CircontrolSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.