TEST: nový Renault Zoe s 52kWh baterií je konečně zajímavá koupě!

Jan Horčík - 24 Srpen 2020

Vyzkoušeli jsme nejnovější verzi elektromobilu Renault Zoe. Ve druhé generaci přináší 52kWh baterii pro dojezd až 395 km WLTP, vylepšené nabíjení a spoustu dalších novinek.auto elektromobil test Renault Zoe 2020

Nový Renault Zoe - malý navenek, velký uvnitř!
foto: Hybrid.cz

Starý dobrý Renault Zoe patřil společně s vozy Nissan Leaf a Peugeot iOn mezi první generaci novodobých elektromobilů na evropském trhu. Uveden byl koncem roku 2012 a za šest let se vyšvihl mezi nejprodávanější evropské elektromobily.

Jenže poslední tři čtyři roky už šlo víceméně spíš o znouzectnost - ač, poněkud nepochopitelně, stále velmi dobře prodávanou. Konkurence zejména z Jižní Koreje (Hyundai Kona Electric) a (Tesla Model 3) mezitím nasadila laťku po všech myslitelných stránkách výrazně výš.

Stará verze elektromobilu Renault Zoe nabízela málo muziky za spoustu peněz, jak jsme popsali v našem testu. Cenově ani technologicky už nebyla v roce 2018 konkurenceschopná, a to ani s vylepšenou 41kWh baterií. Nastal nejvyšší čas pro novou generaci.

Nový Renault Zoe s 52kWh baterií, CCS rychlonabíjením a palubní nabíječkou o výkonu 7,3 kW (příplatkově až 22 kW) byl představen v polovině minulého roku. Přišel se vším, co by malé moderní plně elektrické auto mělo mít.

Standardní výbavou je tak bezklíčkové nastupování, Apple CarPlay, Android Auto, dva USB porty, smartphone mirroring a další serepetičky. To hlavní ale je, že se v novém Zoe náramně dobře jezdí. Až nás to samotné překvapilo.

Designové úpravy zevnějšku jsou proti první verzi jemné, ale přesto dokázaly auto posunout do druhé dekády 21. století.

Designové úpravy zevnějšku jsou proti první verzi relativně jemné, ale přesto dokázaly auto úspěšně posunout do druhé dekády 21. století.
foto: Hybrid.cz

Málokdy se stane, že jízda autem prostě baví, a to i bez nějaké jedné konkrétní příčiny. Natož jízda malým městským hatchbackem typu Zoe. Jenže nová generace francouzské designové bubliny na čtyřech kolech přesně tohle má.

Každé ráno jsem se těšil, až znovu budu moct usednout za volant a nové Zoe projet. Není to proto, že by nabízelo nějaké extrémní zrychlení, nebo snad super-tichý chod, nebo třeba výjimečné audio. V každé téhle kategorii najdeme dnes na elektromobilním trhu jiného premianta.

Jenže malé Zoe má něco do sebe. Jiskru, která vám vykouzlí úsměv na tváři jakmile usednete za volant a který tam s trochou snahy vydrží až do konce cesty. Řídit Zoe je skvělý pocit nejen proto, že jde o elektromobil, ale proto, že jde o dobré auto pro každodenní použití - do města i mimo něj.

Spotřeba

Během dvou týdnů jsme s novým Zoe najeli 2100 km. Třetina padla na dálnice, zbytek na okresní silnice. Test jsme zakončili s průměrnou spotřebou 14,9 kWh/100 km. S autem jsme jezdili začátkem léta, takže nebylo potřeba ani chlazení, ani topení v kabině.

Nabíjecí konektor se ukrývá pod předním znakem. Časem dost otravné je, že ho nelze otevřít jinak než tlačítkem vedle volantu.

Nabíjecí konektor se ukrývá pod předním znakem. Časem dost otravné je, že ho nelze otevřít jinak než tlačítkem vedle volantu.
foto: Hybrid.cz

Jízda rychlostmi do 90 km/h spotřebě vyloženě svědčí. Pokud nezapnete mód Eco, je Zoe mrštné a hbité a krásně se s ním propletete i hustým provozem. Eco mód z něj ale udělá nudného lenocha a srazí porci zábavy o dvě třetiny, takže jeho využití nedoporučujeme.

Ani na dálnici není potřeba se se Zoe bát. Problémem je tam ale spotřeba. Při rychlostech mezi 100 km/h až 120 km/h se ještě nějak dá "ukočírovat" a držet v rozumných mezích kolem 16-18 kWh/100 km.

Dojezd

Překročení 130 km/h pak znamená rapidní snížení dojezdu. Konstruktéři proto raději omezili max. rychlost na 140 km/h. Papírové dojezdové vzdálenosti 395 km WLTP lze dosáhnout spíš jen teoreticky. Oficiální kombinovaná spotřeba je 17,2 kWh (R110) či 17,7 kWh (R135).

Mnohem realističtější dojezd je kolem 300 km +/- 30 km při běžném ježdění do max. rychlosti 120 km/h. Jakmile se pustíte na dálnici a pojedete "normálně", dojezd se rapidně sníží klidně i k hranici 200 km. Využitelná kapacita baterie je 52 kWh, celková 54,66 kWh (400 V, 12 modulů, 192 článků).

Cena a výbava

S rozměry 4087 mm délky, 1787 mm šířky, rozvorem 2588 mm a výškou 1562 mm spadá nový Renault Zoe do kategorie malých městských aut. Výkon, prostornost, výbava a provedení interiéru i exteriéru ale ukazují o segment výš.

Tvrdší, ale přesto pohodlné do sportovna laděné sedačky vás udrží ve správné poloze při každém prudkém zatočení. A když po tříhodinové jízdě z auta vystoupíte, nemusíte se bát ztuhlosti.

Interiér nového Zoe se Renaultu povedl. Je útulný, přehledný a celkově příjemný na omak i na pohled. Jediné, co nás trochu zarazilo, byl středový dotykový panel poněkud neumětelsky naroubovaný před střední výdechy klimatizace.

Interiér nového Zoe se Renaultu povedl. Je útulný, přehledný a celkově příjemný na omak i na pohled. Jediné, co nás trochu zarazilo, byl středový dotykový panel poněkud neumětelsky naroubovaný před střední výdechy klimatizace. Displej je ale rychlý, kontrastní a dobře použitelný.
foto: Hybrid.cz

Nový Renault Zoe se prodává v provedeních Life, Zen a Intens a ještě navíc i dvou výkonových verzích R110 (80 kW/225 Nm) a R135 (100 kW/245 Nm). Ceníková cena R110 v provedení Life je 835 000 Kč, ale akční začíná na 695 000 Kč.

Nejvyšší výbavu Intens koupíte pouze ve verzi R135 za akční cenu 795 000 Kč (jinak 935 000 Kč). Výbava žádné z verzí neobsahuje rychlonabíjení CCS 50 kW, za něj je nutné si připlatit 25 000 Kč, což se pochopitelně téměř vždy vyplatí.

Další výhodnou koupí je bezesporu Winter Pack za 9000 Kč, který auto vybaví vyhřívaným volantem a vyhříváním předních sedadel. Všechny verze mají ve standardní výbavě vyhřívání kabiny tepelným čerpadlem.

Výjimkou v této cenové relaci je u Renaultu Zoe palubní AC nabíječka Caméléon, která zvládne jednofázové i třífázové nabíjení, a to až výkonem 22 kW. To je v současné nabídce elektromobilů nabídka, kterou lze těžko odmítnout.

Podle neoficiálních informací Renault na každém prodaném elektromobilu Renault Zoe vydělává až 10 000 eur. Mohou za to především nové bateriové články NCM 712 společnosti LG Chem, kde se - mimo jiné díky výrobě v Polsku - již podařilo stlačit cenu pod 100 eur/kWh.

Že Renault na novém Zoe vydělává napovídá i masivní reklamní kampaň, kterou automobilka momentálně vede napříč celou Evropou, Česko nevyjímaje. Zoe totiž je opravdu zajímavá koupě, natož s aktuální akční slevou.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele ozana

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

---

Útočné troly je možné jen ignorovat.

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Pěkné. Na miniauto mi to ale pořád přijde jako hodně peněz.
Hyundai i20 s turbomotorem a automatem je za 350 000, dojezd 1000km a maximálka 180km/h, zrychlení stejné. Tento Renault stojí dvojnásobek, dojezd 350km, maximálka 135km/h.
Jeho čas ještě přijde.

Maximálka je 144. Ale to nejde srovnávat jen podle ceny. Je třeba započítat 6x levnější palivo, žádná údržba a jiný zážitek z jízdy.

Levnější u nás. V Německu to vyjde skoro stejně. A údržba taky nebude asi taky žádný zázrak - viz Hyundai a jeho výměna chladící kapaliny po 3 letech za 16 tisíc...

Hyundai je jen pro příklad, můžete si představit i Fabii nebo Mazdu 2 nebo tak něco.

Když si vezmu servis spalováku 10 000 ročně, tak za 10 let to udělá 100 000 kč.
Náklady na palivo u spalováku 6 litrů x 33 kč/litr = 2 kč/km. U elektra beru 1 kč/km.
Takže pokud to je o 350 000 drahší, srovná se to po 250 000 km a 10 letech.

Kdepak 1 Kč/km, mě to vychází 0,3Kč/km v zimě (noční proud) a 0 Kč v létě (soláry). Hlavní motivace (kromě ekologické) u mě bylo toto:
Když vidím klesající hodnotu peněz tak je lepší je utratit dnes abych v budoucnu žil levněji.

A ty soláry se válely na chodníku zdarma??? Navíc ne vždy člověk nabíjí doma a výhledově budou rychlonabíječky asi celkem drahé (5-10kč/kWh). Je přinejmenším nefér to do ceny nabíjení nějakým způsobem nepromítnout.

Neválely, ty jsem si koupil dopředu protože jsem už před pěti lety věděl, že moje další auto bude elektro. Jenom jsem čekal až budou delší dojezdy. Nabíječky do ceny za km nezapočítávám ty beru jen jako pojistku kdybych nedojel.

To je jak kdybych se rozhodl, že nebudu započítávat benzín tankovaný třeba u Shellu... Tohle všechno, včetně pořizovací ceny solárů, jejich instalace a údržby se do vstupů samozřejmě započítat musí.

Soláry slouží prioritně pro barák a byly by tam i bez auta. Teď přemýšlím jestli bych auto koupil i bez solárů. Ale asi taky, možná později.

Ale zadarmo prostě nevyrábí. Minimálně se musí počítat cena za kterou by byly elektřina vykoupená do sítě, tj. (jestli jsem narychlo našel správně) cca 6,6 kč/kWh. Takže asi tak 1kč/km...

Vlastně trochu absurdní :-)
Vyšlo by líp elektřinu přes den prodat a v noci (asi přes jiný jistič) nabít auto :D

Obrázek uživatele Anonym123

na slovensku niektorí dodávatelia (nemyslím distribútori, tí sú monopolní) ponúkajú rôzne spôsoby "externých batérií" - elektrinu nevykupujú, ale "započítavajú". dokonca aj tak, že v rovnakom čase na jednej fáze spotrebúva zo siete a druhou dodáva do siete.

Virtuální baterie máme i u nás. Ale to tak vypadá jenom v těch reklamách, že "co si uložíte tak vezmete zadarmo zpátky". Ale zapomněli těm lidem říct, že to je jenom cena silové elektřiny t.j. zhruba 1 Kč. Ty další 4 Kč jsou poplatky za distribuci a daně státu které z té "svojí" uložené elektřiny zaplatí :-)

No tak to by byla paráda kdyby vykupovali za 6,60. To bylo v dobách solárních baronů za dotované ceny na které všichni dodnes doplácíme. Dnes prodáváme za tržní cenu na burze která je tuto hodinu 1,08 Kč. Sakra, to se dneska nabalím, průměr bývá tak 70 halířů.

Nevím, je to možné. Každopádně když jsem si orientačně počítal návratnost panelů podle ceny jakou mám ze sítě, vycházelo mi to okolo 25 let... Takže se určitě nedá počítat 0kč/km.

Vsadím se, že když se to celé spočítá (cena panelů, instalace, údržba, opravy atd.) na 25 let, tak vyjde cena elektřiny na 1,50 Kč/kWh.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Kdybyste to chtěli jenom pro auto (bez baráku) tak to pořídíte úplně za pusinku. Na to by stačilo 6 panelů bez baterky (ta je v autě). Kdyby to dávalo 2 kW tak nabijete 100 km za den. To nestačím vyjezdit.

Dvě různé kalkulačky mi spočítaly, že výroba energie ze 6 panelů je v ČR 1500 kWh ročně, tedy 125 kWh měsíčně, tedy 800 km za měsíc při průměrné spotřebě auta 15 kWh/100 km. Pořizovací cena bez dotací cca 120 tis. se vším všudy. Kde je ta vaše návratnost a 100 km za den? Mě stojí energie na 1800 km měsíčně zhruba 1000 Kč.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Nepíšete jakých panelů. Panel může mít 100Wp, ale i 300Wp. Dnes solární panel koupíte v ceně 1Wp za 10 Kč i méně. Koupíte si tedy 2 000Wp panelů za 20 000 kč ( roční výroba cca 2 000 Kwh) k tomu regulátor napětí i s integrovaným měničem za dalších 20 000 Kč, nějaké káble a jištění, konstrukce 10 000 Kč, celkem tedy 50 000 Kč a jako baterii použijete baterku elektromobilu. Takže bez dotací 50 000 Kč, roční výroba 2 000 Kwh. Vámi uváděná cena bez dotací 120 000 Kč se mně zdá na ten výkon vysoká. A pokud budete brouzdat na internetu a hledat různé akce, tak ti cenu ještě o 15 tisíc srazíte.

Já jsem vzal cenu, kdy mi to někdo dodá na klíč (panely 250Wp), je jasné že když si vše vyrobím a udělám sám, tak to bude levnější. Šikovnější si udělají kompletní elektronický návrh a nechají si to vyrobit v Číně apod. Baterii z auta použít nelze, protože jako každý pracující člověk je auto ve dne mimo dům.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Pokud je auto přes den mimo dům tak soláry nemají význam. Přelévat to do auta z domácí baterky by bylo neekonomické. Ale i těch 1800 km za 1000 Kč je skvělé. O tom se může spalovákům jenom zdát.

Samozřejmě to jsem myslel jen přes léto. Už se dny začínají krátit a brzo začnu přidávat nabíjení nočním proudem. Já mám panely 4,5 kW. Do auta pouštím 2 kW a zbytek je pro barák nebo prodávám. Za 7 hod. mám v autě 14 kWh t.j. 100 km. Prostě když auto stojí před barákem nebo v garáži tak má kabel. Přes léto to nestačím vyjezdit. Třeba dneska svítí a nemám to kam dávat, baterka je plná.
No a k té ceně: kdyby to bylo jednoúčelové jen pro nabíjení auta, nepřipojené k síti tak bych se vešel do 50 tis. Ale musel bych si to udělat sám.
Ale mě to nestálo navíc nic. Spočítal jsem si návratnost pro barák 12 let a opravdu to tak vychází. Teď s tím autem se mi to zkracuje. Samozřejmě jsem znal specialitu českého měření a mám asymetrický měnič. Těm co nevěděli a mají symetrický nedej bože s baterkou tak těm se to nevrátí nikdy.

Jenže celoroční provoz je jinde, navíc přes den auto jezdí, tedy musela by mít FVE baterii atd. I kdybych tady byl do 75 let, tak to nemá pro mě návratnost. Jiná kalkulace je na Kanárských ostrovech, kde je průměrná délka svitu Slunce trojnásobná a jeho výška celý rok naprosto dostačující.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Jasně, pokud auto přes den jezdí tak to nemá význam. U mě většinu dne stojí a jezdí až později odpoledne. Když někdy jezdím přes den tak je nabité z předešlého dne. Každý má jiné využití. Někteří si nabíjejí v práci.

Servis maleho auta za 10 000 rocne? Rozdil v servisu mezi elektrem a benzinem/naftou budou jednotky tisic za rok (elektro taky musi do servisu, tj neni to za nula). A troufam si tvrdit, ze vetsi rozdil nez cena servisu udela pojistka na auto a to v neprospech eletkra (holt pojistka pocitana z dovjnasovne porizovacky). Tj realne se bavime o uspore na palivu a to cca 1kc/km.

Obrázek uživatele Anonym123

zasa nie vždy a všade - €30/100/30 ... pravidelný servis s výmenami filtra a pod. a poisťovňa mi PZP na každé auto (pseudo flotila) účtuje €60. havarijné som nikdy nemal a somnteda "v zisku".

Navíc ještě to parkování zdarma může být pro někoho zajímavé. Jinak to vidím podobně. Takže kdyby bylo jen o tu baterku dražší (za cenu uvedenou v článku), bylo by to zajímavé.

Pravda nekde tohle udela dalsi par tisic, me to jako mimoprazskeho nenapadlo, plus jeste teda 1500 rocne uspora na dalnicce...

Čerpám odsud: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/je-servis-elektromobilu-opravdu-levnejsi-plany-udrzby-mohou/r~a13f7e8ccb5711eab115ac1f6b220ee8/v~sl:a6c8088ef85e865c4576562059a7e14b/
Pravda, nebyl to Hyundai, ale Kia. Nicméně to asi bude podobné...
Takže náklady na servis, pokud si ho nebudu dělat doma na koleně, budou dost podobné. Tímpádem se návratnost posouvá bůhví kam a to je prostě ekonomický nesmysl... Bohužel.

Pořád je to brutálně drahý. Jestli baterka opravdu stojí 130 tis., tak by mělo být, když to hodně přeženu, maximálně o těch 130 dražší než srovnatelný spalovák. A navíc by měl být zbytek auta mnohem jednodušší. Takhle je to pořád jenom pračka na dotace...

Obrázek uživatele M.Krupka

BMW i8 kombinovaný dojezd 500km, maximálka 250km/h cena třikrát vyšší než Renault Zoe. Pěkné, ale za hodně peněz.
Jeho čas ještě přijde.

Snažil jsem se o porovnání s vozem stejné velikosti, komfortu (automatická převodovka) a dynamických parametrů (zrychlení). Obě vaše porovnání beru jako méně relevantní.

Stejně tak porovnávat auto do kterého tankuju jedovatou sračku s BEV je nerelevatní.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Snažím se polemizovat s nadpisem článku, že Zoe je konečně zajímavá koupě.
Koupit si automobil s horšími vlastnostmi (rychlost a dojezd) za dvojnásobnou cenu mi nepřijde vůbec zajímavé.
Aby se prodeje BEV dramaticky zvedly, budou ti nahoře muset dotovat elektroauta (více je zvýhodnit - ne jen dálniční známka a parkování v Praze) a/nebo řádně zdanit spalováky.

Jo jako na zapade. Jinak se prodeje moc nepohnou.

Obrázek uživatele Anonym123

žili sme v tom, že spaľováky sa budú "vykupovať" znížením ceny elektra. a pretože sa akosi zasekli predaje, výrobcovia nemusia ceny BEV robiť zaujímavejšou.
a výrobcovia (na tom západe) sa ani nesnažia nejak vyhovieť (aj obmedzenému) dopytu po spaľovákoch - čaká sa oveľa dlhšie ako pred rokom.
a tách 10k€ profitu? f500e na každom dotovali oveľa väčšou sumou a boli radi ...

Dacia Sandero stojí 211 tis., čas Hyundai i20 teprve přijde.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Já bych nosnost neřešil, není to letadlo. Pokud se tam lidi vejdou tak je to OK. Řekl bych dokonce, že elektriky jsou na tom lépe než spalováky. Čím těžší posádka tím silnější rekuperace :-)

No ještě, že tam byl ten smajlík, jinak by to s tou rekuperací byla vskutku odvážná myšlenka.

Elektriky sice na rozdíl od spalováku mají rekuperací, ale spalováky nemají zase tak velkou potřebu rekuperace a ušetření energie, když dotankujou za cca 7 minut. Prostě se rekuperace nevyplatí. A hybridy, kde už stehně je elektromotor ji mají.

Ono i bez smajlíku je to fyzikální pravda. Na uvedení hmoty do pohybu je potřeba energie. Když je hmota těžší tak je potřeba energie víc. To platí pro elektriku i spalovák úplně stejně. Rozdíl je v tom, že při brždění tu energii elektromotor vrátí do baterky ale spalovák benzin do nádrže vrátit neumí. Takže tlustá posádka vadí spalováku víc. Bavíme se o energii a ne o rychlosti tankování.

Obrázek uživatele Anonym123

nuž, spaľovák nerekuperuje, ale trením zvyšuje teplotu, klimakrízu!
mám nápad pre "zelených" - zakázať klimatizácie, brzdenie, čierne cesty, tmavé strechy, ... a zachránime svet, nech to nstojí čo chce.
oni by najradšej, ak by sa znížila populácia, takže ani na * nezáileží!

No velmi pekne parametre. Celkovo je to uz dobre EV. Jedina nevyhoda pre mna su rozmery. Ale som rad, ze konecne prisiel cas, kedy prestavam u EV riesit dojazd a pohonne ustrojenstvo a zacinam sa opat zameriavat na rozmery aut ako pred 10timi rokmi u fosilakov.

Tak to je skvělá zpráva. Elektroauta začínají být vnímána normálně.

Obrázek uživatele 13G

Jako vsema parametrama uplne paradni auto, jen kdyz to vidim vedle sveho eGolfa nemuzu se proste zaboha zbavit dojmu, ze zoe je "zenske/gay" auto.. hloupe predsudky.. :-/

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Jakékoliv malé auto do města je typu nákupní taška prostě vypadá jako "zenske/gay". Nicméně do města je to praktické.

Obrázek uživatele 13G

Oktafka neni povazovana uplne za male auto(nakupni tasku), golf je uplne to same, jenze tady je ten paradox - zoe v banana box testu je vetsi nez eGolf a pres to z nej mam bohuzel subjektivne pocit auta typu nakupni tasky.

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Je to zajímavé, ale vnímám to úplně stejně. Zoe se mi technicky líbí, ale vůbec ho nemám do výběru zařazené. Aktuálně to spíš vidím na ID3 až (pokud) bude s tou nejmenší baterií.

---

VW E-golf MR2016 (24,7 kWh, tepelné čerpadlo)

Mám to 2 měsíce a potvrzuji co píšou v článku, že se s tím náramně dobře jezdí. Průměr mám 13,8 kWh a dojezd kolem 380 km. Nabíjím hlavně doma z jedné fáze nebo ze 3 fází. Zajímavé je, že 2 fáze to odmítne.

Obrázek uživatele Michelin

Mohu se zeptat jake mate zkusenosti s rychlonabijenim?
Diky

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Dohromady žádné, snažím se nabíjet z vlastních solárů zadarmo. Jenom jsem vyzkoušel jestli DC nabíjení funguje když jsem si za něj musel připlatit. U Globusu to bralo z CCS stojanu 44 kW.

Obrázek uživatele Michelin

Ok, diky.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Myslím, že to je taková klasika, průměrný příkon 41 kW.

https://ev-database.org/img/fastcharge/1164-FastchargeCurve.png

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Michelin

No radeji si to prectu od nekoho z realu. Ne vzdy tyhle krivky sedi, resp. je to vzy kryvka jake lze dosahnout za idealnich podminek.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Jenže co je reál? V zimě to bude jiné, na jaře taky a v parném létě jakbysmet.

https://www.youtube.com/watch?v=TNW8yCTmmkM

Sledoval jsem nabíjení e-Niro a celkem jim ta křivka v běžných podmínkách sedí, samozřejmě v extrémech to nesedí a nedosáhne ani výkonu 65 kW při 40% kapacity.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Michelin

Jak jsme tu jiz probirali. eNiro ma umet 77kW a ja s nim nejcasteji nabijel maximem kolem 70kW.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Z jednoho videa na ElektroDad vyplývá, že první model e-Niro, jak jsem již psal, má předimenzované chlazení a naopak trpí tzv. Coolgate, neboli má často přechlazené baterie a za jízdy je neumí ohřívat a pod 25°C jednoho ze základních 4 bloků baterií nabíjí pouze 150A a pod 15°C dokonce pouze 120A. Další hranice je pod 5°C je to pouze 60A. Jak je to u nového modelu teprve vyzkoušíme. Samozřejmě má i hroní omezení a nad 35°C opět omezí nabíjení na 180A.

Pěkná vychytávka Dashboard a OpenPilot Comma, který nahradí autopilota v e-Niru (a dalších mnoha autech), zajímavé pro lidi, co chtějí u řízení pospávat :) Že bych po tom nějak zvlášť toužil, to ne, cena nějakých 30 tis. s dopravou a DPH není sice velká, ale další krám na skle nechci.

https://www.youtube.com/watch?v=6LZKNJzvrsk&t=371s

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Michelin

Rychlonabijeni je pro baterku nejnarocnejsi disciplina, pri ktere se nejrychleji ohriva. Takze tenhle problem by se mohl projevit pokud prijedete na nabijecku se 40%, ve kterych by melo nabijeni jiz dosahovat maximalnich vykonu. Pokud, ale prijizdite s mene nez 20% jak jsem to delal ja, pak ma baterka dost casu se dostatecne ohrat nez se dostanete k SOC, kde by jste mel jiz dosahovat maximalnich vykonu.
Timto to podle meho nazoru v mem pripade nebylo.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

A měřil jste baterii, zda měla méně než 35°C?

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Michelin

Proc bych mel neco merit?
Shrnu to tedy znovu.
Psal jsem, ze jsem dosahl maximalniho nabijeciho vykonu 76kW jen v jedinem pripade, jinak jsem dosahoval maxima vzdy kolem 70kW, coz nekoresponduje s udaji uvadenymi vyrobcem.
Fakt, ze jsem vzdy zacinal nabijet se SOC do 20% pak vylucuje, ze bych maximalniho vykonu nedosahl z duvodu podchlazene baterky, takze je zrejme, ze na prubeh nabijeci krivky pri ultrarychlem nabijeni ma vliv vice veci, a te idealni lze dosahnout patrne pomerne vzacne.
Proc to tak je me az tak nezajima. Zajima me spise jak to byva v realu nejcasteji, abych si mohl udelat obrazek s cim se da pocitat.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Výrobce omezuje nabíjecí proud s teplotou baterie. Tedy jestliže omezí proud na 160A nebo 180A, tak z principu nemůžete dosáhnout na 75 kW nebo dokonce 77 kW. To že výrobce specifikuje tuto hodnotu, je stejná teoretická hodnota jako dojezd. Stejně tak se rozčilují majitelé Citigo-e, že nemají šanci dosáhnout max výkonu 40 kW. Udělal jsem si graf, který krásně ukazuje, jak se omezení proudu projevuje na nabíjecím příkon při nárůstu napětí na baterii. Tedy 77 kW je jenom teorie, v praxi prakticky nedosažitelná.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Michelin

Konecne jsme dosli presne k tomu co jsem vam psal, kdyz jste mi vygooglil tu nabijeci krivku pro Zoe, ze je to jen teorie a me zajima praxe....

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

tak že vyskúša ešte CCS čo bolo zbytočné trápenie akumulátora. Ale hodnoty ktoré nabehli, spadla mi sánka. Pri 98% to začalo tlačiť 24kW čo znamená že rychlonabijanie by malo frčať úžasné rýchlo. elektrickyautomobil.sk natesle3.sk

---

Tesla Model 3 Performance - jazdím len na elektriku

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

V sobotu som stretol pána s týmto novým Zoe 52kWh. Bol som veľmi milo prekvapený keď pán povedal že dokáže najazdiť až 420km na 1 nabitie. A čo bol šok nabíjal cez TYP2 lebo ja som nabíjal cez CCS moju Teslu 3P a urobil niečo čo som mu nedoporučoval. Nabíjal teda cez Typ2 22kW a keď už mal 98% išiel do Chorvátska

---

Tesla Model 3 Performance - jazdím len na elektriku

V čem byl problém? Jak by měl nabíjet jinak než přes CCS, nebo typ 2? Pokud chtěl , nebo potřeboval před cestou nabít na plno?

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Problém bol v tom že nabíjal z 53% na 100% čo je akceptovateľné lebo šiel do Chorvátska no pri 98% vytiahol kábel a šupol tam CCS. Podľa aplikácie na android ktorá mi ukazuje ako sa ráta 1 nabíjací cyklus miniete 1 cyklus ak nabijate z 95% na 100%. Odporúčam každý si ju nainštalujte a pozrite sa ako to všetko ohľadne nabíjania je. Volá sa AccuBattery a na to aby ste tam videli tieto detaily je treba zaplatiť si balík za asi 1,7€. Stojí to za to je tam množstvo cenných info.

---

Tesla Model 3 Performance - jazdím len na elektriku

To s tím nabíjecím cyklem při zasunutí nabíjeni při 95% je samozřejmě nesmysl. A jestli to nějaká aplikace počitá je to její problém. Vážně myslíte, že nabiti baterky o 5% shora (mimo balast výrobce vozu) opotřebuje baterku jako kompletní nabití a vybití.
A co potom rekuprace, každé šlápnutí na brzdu taky jeden cykl dolu.? Opotřebení baterky zjistíte jedině origo diagnostikou při servisu pomocí kapacitního testu. Nějaká qplikace je jen orientační.

Souhlas. Navíc operovat tady nějakou apkou pro nabíjení baterií v telefonu mi přijde úplně mimo. Tuhle apku používám mnoho let a je fajn pro telefon na tu připomínku nabíjení do nastavených X %. To že nabiju 500 x baterii z 95% na 100% a mohu ji vyhodit (tedy 500 cyklů je standard) je nesmysl. Naopak stále cyklované baterie v hybridech vydrží neskutečně dlouho.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Podľa aplikácie na android ktorá mi ukazuje ako sa ráta 1 nabíjací cyklus miniete 1 cyklus ak nabijate z 95% na 100%.

Jeden nabíjecí cyklus je 0-100%, tedy 5x20%, 10x10% nebo 20x5% je pořád jeden cyklus.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Tak v tom sa veľmi veľmi mýlite. To by potom odporúčanie od predajcov elektromobilov a výrobcov batérií - aby sme nabíjal na max 90% a ak je to možné do 80% bolo absolútne bezpredmetné. Či vy viete všetko najlepšie a to čo odporúča Tesla alebo iný beriete ako hrach na stenu? Ak nabijete auto z 5 alebo 10% na 70% minulo sa asi len 0,1 cyklu. Z 10 na 80% 0,25 cyklu a z 10 na 90% 0,45 cyklu. Vychádzam z údajov profesionálnej appky. Ak ste odborník a máte reálne testy z laboratória kľudne nás počte a šup sem s nimi. Nabíjať z 80 až 90% stále do 100 je najhoršie možné používanie a auto vám to vráti veľmi rýchlo v úbytku dojazdu. Nabijajte stále z 10,20 až 30% do 70% a dojazd sa po tom istom nájazde km ledva pohne smerom dole. Rokmi overená prax pri Li-ion akumulátorov.

---

Tesla Model 3 Performance - jazdím len na elektriku

Nevím odkud jste se vynořil, mluvíme tady už minimálně rok o tom, že nejvíce cyklů udělá baterie při nabíjení 30-70%, druhá možnost o něco horší je 20-80%. Jen říkám, že nabíjení 95-100% rozhodně není jeden cyklus.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Ano souhlasím že to není jeden cyklus, ale chápu, že to tak někdo může hodně hrubě zaokrouhlovat.
Kdybych to měl já jen odhadnout počítal bych to tak za 0,2 cyklu.
Pán se snaží zdůraznit, že je značný rozdíl mezi nabitím z 50% na 55% a nabitím z 95% na 100%.
Ono to nabití na 100% není samo o sobě tak hrozné,(nebere tolik pomyslné čísti cyklu) jako nabytí na 100% po dlouhou dobu.
A hlavně u každého auta je těch 100% pokaždé v reálu něco jiného. U e-golfa je 100% EV asi 92% baterky u E trona je tech 100% snad asi 85% baterky. atd.

---

Jan Pavel
FVE 8,8kw + 2kw poly a hybrid.

E-golf 2018
27.tis

Rekordmanem byla Opel Ampera hybrid, ta měla 100% na 60% baterie :)

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

To auto mám. Je to cca do 80% zo skutočnej kapacity, nie 60%. Tých cyklov ale hybrid, pokiaľ je nabíjaný denne, zažíva oveľa viac ako čisté elektro. Preto je dobré, že to tak Ampera, aj keď na úkor EV dojazdu, má.

Bylo to myšleno tak, že využitelná kapacita je 10 kWh, celková kapacita baterie je 16 kWh.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Ampera má celkovou kapacitu 16,0 kWh, využitelnou 10,6 kWh. To jsou přesně dvě třetiny. Její operační rádius je zhruba od 20% do 80% celkové kapacity, nikoliv že je strop na 60%, jak píšete. Ale to je detail. Každopádně toto omezení má velmi příznivý vliv na životnost akumulátoru.

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Podľa appky je a dáva to aj zmysel. Dokážte opak a budem rád keď budete mať pravdu vy. Ja to ďalej rozvíjať nemusím. Predávam li-ion akumulátory 11 rokov. Na elektriku jazdím 4,5 roka a snažím sa získať maximum informácií o nabíjaním a cykloch a životnosti.

---

Tesla Model 3 Performance - jazdím len na elektriku

Obrázek uživatele 13G

Jen ta chemie v baterce dostava dost zabrat pri 0-10% a pak pri 90-100%, takze se moc nedivim ze nekdo pocita 95-100% jako jeden cyklus.

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Jsou lidi co nabíjí telefon až když se jim vypne a nabíjí do 100%, ta baterie odchází poměrně rychle. Pak jsou lidí, kteří mají telefon prakticky pořád na nabíječce respektive nabíjí nejvíce mezi 90-100% a baterie po 2 letech jako nová.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Srovnávat baterii v mobilním telefonu a baterii EV obecně nejde. 1. Je to konstrukčně úplně jiný článek. 2. 100% u baterie MT není to samé jako 100% u baterie EV.

---

Jan Pavel
FVE 8,8kw + 2kw poly a hybrid.

E-golf 2018
27.tis

3. zasadni rozdil je kapacita.
Ad 1. bych byl opatrny: MT i EV mohou mit defacto to same, napr LiPol. A pack u vetsiny NTB je malinkou obdobou jisteho BEV...

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Zásadní rozdíl je především v použité chemii. Notebookové články jsou pro použití v EV zcela a nevhodné z důvodu malé životnosti a horší bezpečnosti. A je úplně jedno, jestli jsou vyráběné jako kulaté, hranaté nebo placaté.

Dobra. Jak zasadne se tedy lisi clanek 18650 panasonic napr s kapacitou 3.4Ah vuci panasonic-tesla 18650 jsouc v TMS?

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

A který článek konkrétně myslíte? Panasonic dělá celou řadu článků v 18650 rozměru.

Oznaceni ma NCR18650B. Takova prumyslova klasika (3.7V 3400mAh).

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

To by měl být právě NCA článek (nikl-kobalt-oxid hliníku) vhodný pro EV (TMS/TMX používá stejnou chemii), pokud vám stačí omezená proudová zatížitelnost. V notebooku by taky fungoval pěkně, ale pochybuju, že by je tam nějaký výrobce dával. O tom, že by mělo jít o "průmyslovou klasiku", ale slyším poprvé.

Prumyslovou klasiku doplnil strejda quugl.
A v cem je tedy ZASADNI rozdil?

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Zásadní rozdíly mezi čím? Mezi uváděným NCA článkem a nějakým LICO z notebooku, co degraduje 10x rychleji a je mnohem méně bezpečný? Nebo mezi LTO, které má naopak 10x větší životnost i proudovou zatížitelnost, ale mnohem menší energetickou hustotu, takže se hodí jenom do specifických aplikací? A mnohé další (NMC, které aktuálně v EV nejpoužívanější nebo lifepo4, které patrně zažije znovuzrození, protože hustotou dohnali NMC a nepotřebují kobalt ani nikl).

Jo a samozřejmě veškeré tyto články můžete dělat formou kulatých monočlánků, tak jako placaté "pytlíky" (to jsou ty vaše "lipolky") nebo jako hranaté krabičky.

Toto vlakno je o zasadnim rozdilu mezi baterii mobilu a baterii EV. Trochu jsem to posunul a rad bych info o zasadnim rozdilu baterii TMS majici clanky typu 18650 a clankem beznym i na trhu v CR tedy Panasonic NCR18650B 3.4Ah/3.7V (vhodnym pro NTB).
Predem diky za RE:

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Co nechápete na tom, že notebookové/telefonní LICO články jsou pro EV naprosto nevhodné, protože díky použité chemii velmi rychle degradují a jsou méně bezpečné? A opakuji, že Panasonic NCR18650B NENÍ notebookový LICO článek, ale NCA článek právě vhodný pro EV použití.

.

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Asi to chtěl jenom vyzkoušet. Slušný řidič to dělá opačně. Začne nabíjet CCS a až se to před koncem začne zpomalovat tak uvolní místo dalšímu a dotáhne to na AC. Zoe nabíjí z CCS 44 kW ale po 60% to začne zpomalovat. Ta možnost nabíjet AC 22 kW je výborná, to umí snad jen Audi E-tron. Myslím, že nás brzo začnou vyhánět od nabíječek zdarma u obchodňáků, my se jim nevyplatíme. :-)

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Áno chcel to len skúsiť. Mňa prekvapila rýchlosť nabíjania cez CCS že pri 98% tlačidlo ešte 24kW

---

Tesla Model 3 Performance - jazdím len na elektriku

Tak to vypada mnohem lepe nez ten ID3 shit

Suhlas a hlavne jazdi to a predava sa to. Uz si to moze kazdy osahat. Ako vravim VW je fakt velmi pozadu. Predbehli ho korejci a frantici (o tesle nemusim vobec pisat).

Obrázek uživatele 13G

Ne mne pusobi ID3 a z obrazku i ID4 jako levna cinska kopie.. ale nevim ceho.. parodie na EV s 82kW baterii kdy je podvozek pretizeny i pri prazdnem aute..

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Když se do Kony nebo Niro posadí 4 x 150 kg chlapci, tak je to taky přetížený a co se stane? NIC.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele 13G

Do Kony se neposadi, tam se nevejdou :-D
Jako pod takovejma 5ti chlapama je asi kazde auto pretizene..ja myslel ale prazdne ID3 s 82kW baterkou ;p

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

ID.3 82 kWh má nosnost 400 kg, tedy 4x80kg + kufry na dovolenou není žádný problém.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.