Tesla spustila ve Fremontu největší licí stroj světa, usnadní výrobu Modelu Y

Jan Horčík - 26 Srpen 2020

Zadní část karoserie elektromobilu Tesla Model 3 se skládá asi ze 70 komponent. U Tesla Model Y už jsou jen dvě a ani tady se Tesla nehodlá zastavit.Tesla tvrdí, že nový licí stroj v továrně ve Fremontu je největší na světě. Podobný ale připravuje také pro Gigatovárnu Berlín, nejspíš i Šanghaj a další své provozy.

Tesla tvrdí, že nový licí stroj v továrně ve Fremontu je největší na světě. Podobný ale připravuje také pro Gigatovárnu Berlín, nejspíš i Šanghaj a další své provozy.
foto: Tesla

Elon Musk už dříve řekl, že chce, aby celá zadní část karoserie elektromobilu Tesla Model Y a později nejspíš i Tesla Model 3 byla odlita z jediného kusu. A právě to by měl zajistit nový licí stroj instalovaný v továrně Fremont.

Jde o stroj tak obrovský, že nemohl být sestaven přímo v továrně, a tak stojí před ní a Tesla nad ním prostě postavila střechu. Cílem je odlévat co nejvíce a co největších komponent pro elektromobily TM3 a TMY.

Zadní část karoserie ze dvou namísto 70 různých komponent  - Tesla Model 3 vs. Tesla Model Y. Nový obří odlévací stroj umožní vyrábět celý komponent v jediném odlitku.

Zadní část karoserie ze dvou namísto 70 různých komponent - Tesla Model 3 vs. Tesla Model Y. Nový obří odlévací stroj umožní vyrábět celý komponent v jediném kuse.
foto: Electrek.co

To by mělo výrazně urychlit, zjednodušit a zlevnit jejich výrobu. Otázkou je, jak pak budou probíhat opravy případného poškození.

Každopádně můžeme čekat, že ve 3. čtvrtletí Tesla výrazně navýší výrobu elektromobilů Tesla Model Y. A snad i zlepší její kvalitu, která se dosud potýká se značnými kvalitativními výkyvy.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

A je to opravdu největší na světě?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Není, jen největší v automotive.

Ted budou vsichni "experti" Teslu kritizovat jaky to je nesmysl. A za 2-3 roky to budou delat i ostatni automobilky. Tesla meni zatuchle procesy a nekdo se s tim tezko smiruje.

+1, nebo spíš +10
Zcela souhlasím.

Mi říkali: proč to chceš měnit, když to tu roky funguje. Už jsem to tu psal. Ale tohle mi hlava nebere.

1000+ súhlasím, že súhlasíš.

Ono nás bude víc když máme akcii Tesla za 2000$. Samozřejmě to může být lehká bublina. Ale na 300$ to už asi neklesne. Oni jedou jak fretky (množství továren). A když GM začalo stavět fabriku na EV, honem s tím na internet. Prostě Tesla udává směr.

Obrázek uživatele Cipísek D

úžas, takže :
TMS = na zadních se povinně flákáte vo sklo do palice
TMX = při havárce zadní půltunový falkonky nemáte šance nadzvednout
TM3 = tabletí ťukaneček z toho šilhání za 250 jen to lízne...

https://youtu.be/KW-6Klu4rnQ?t=1624

TMY = při sebemenší havárce celokostra rovnou do šrotu...

https://kcc-hho.webnode.cz/tesla/tesla-model-y/

tak co si vybrat? no prostě sexy ;))

---

TESLU JEN GEMBLUJEME za protikliky ;) ČEŽTINA 5.0 jedině vytřepe póvl fbažině ;) PODPORUJEME KOREJSKÝ ZNAČKY za trest že GERMÁN likviduje ty ČEZKÝ ;) NEPODPORUJEME JAPKA za VODÍK ;) 3 se perou a 4-tej dělá baterky :)

Máte sice pravdu, ale tyto nedostatky prostě pro lidi nejsou tak důležité.

Obrázek uživatele Cipísek D

noo to jen pro tu skupinku lidí do tý doby, než jim dojdou levný prachy tisknutý soukromou tiskárnou ministra financí jak jinak než na dluh státu (ministr pak samozř dá výpověd a de si po svejch ží milijard život ;) a zažijí nějakou z těch situací na vlastní kůži ;) jenže tou dobou budou už chudí ještě chudší, ale to neva že nebudou mít co žrát hlavně že si zabrouzdají satelitním internetem

Kontrolní otázka soudruzi: KOLIK EMISÍ CO2 spalovacího automobilu UŠETŘÍ JEDEN VYSABOTOVANÝ START SPEJSIKS? ;)

---

TESLU JEN GEMBLUJEME za protikliky ;) ČEŽTINA 5.0 jedině vytřepe póvl fbažině ;) PODPORUJEME KOREJSKÝ ZNAČKY za trest že GERMÁN likviduje ty ČEZKÝ ;) NEPODPORUJEME JAPKA za VODÍK ;) 3 se perou a 4-tej dělá baterky :)

je to opravdu licí stroj? součásti karoserie bývají spíše z plechu a ten se lisuje (na lisu=lisovacím stroji).

Obrázek uživatele Jan Horčík

V některých starších článcích jsme taktéž omylem používali slovo "lis", ale jak vysvětluje TakyMartin níže, jde skutečně o licí stroj.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Cipísek D

takže je to odlívací stroj rámu/kostry TMY z hliníku...

https://electrek.co/2019/07/23/tesla-giant-machine-produce-model-y-body-one-piece/

---

TESLU JEN GEMBLUJEME za protikliky ;) ČEŽTINA 5.0 jedině vytřepe póvl fbažině ;) PODPORUJEME KOREJSKÝ ZNAČKY za trest že GERMÁN likviduje ty ČEZKÝ ;) NEPODPORUJEME JAPKA za VODÍK ;) 3 se perou a 4-tej dělá baterky :)

Jedná se o vstřikování do formy v řádu milisekund. To je důležité kvůli vlastnostem materiálu.

Nejde o lis.

díky za vysvětlení i za reakci pana Hořčíka

z dřívějších zpráv mi nebylo jasné, jak chtějí tak tvarově složitou část karoserie lisovat v jednom kuse, považoval jsem to za neproveditelné, pokud vstřikují (vstřikování do forem jsem měl spojené s plasty), tak problémy s tvarem odpadají

Zde je video jak se to dělá
High Pressure Die Casting

https://www.youtube.com/watch?v=iSyBsdJkQu8

https://www.youtube.com/watch?v=hRuYhvS3U4A

Neopravitelnost karoserie - považuji za pozitivum. Upřímně kdo z Vás by chtěl jezdit v autě s "opravenou" karoserií po bouračce.
Každý kdo se kolem aut alespoň trochu pohybuje, Vám řekne, že narovnávaná (a to i za tepla) rovnaná / svařovaná karoserie, už nikdy nevykazuje bezpečnostní a deformační kvality té nové. Nedej bože, když pak dojde k nehodě na totožné místo (a že přední a zadní nosníky jsou oblíbený cíl) - to se pak rovnaná karoserie složí jak z papíru.
Za mne palec nahoru - bourané auto, kde došlo k deformaci nosné karoserie (nemluvím o odřeninách plechů) je prostě zralé na trvalé vyřazení.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

v podstatě říkáte, že nehoda ala Electrodad a auto jde do šrotu (samotného mě způsob certifikované opravy děsí) a v tu chvíli vidím obrovské rezervy na změnu konstrukce karoserie, protože co Tesla na nějakých autech ve flotile ušetří na emisích, to propálí tím, že každá trošku nehoda a auto do šrotu...

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Pokud bude ten odlitek pri bouracce poskozen, tak bude to takova supa, ze bude cele auto na maderu. Obecne plati, ze kdyz mate po bouracce krivou strechu, tak je auto totalka. Nejak jsem ale necetl, ze by nekdo pozadoval, aby se strecha delala z vice kusu, aby sla lepe opravit.

Nemyslím si, že to co prezentoval ElectroDad, že by to byla nějaká těžká nehoda, ale TM3 by tedy mělo jít do šrotu, podle toho co tam měnili.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Kdo rika, ze ten jeden odlitek nepujde vymenit? Mozna by byla oprava jednodussi, kus za kus. Nikdo nevi nic nepresneho a kazdy mele nesmysly o totalce. Jako vzdy jsou vsichni chytrejsi nez vsichni v Tesle. Ryze ceska vlastnost.

Protože dneska řadu aut drží střecha pohromadě. U cabria, když se prohne práh, tak je to taky totálka - tam se s tím nedá dělat vůbec nic - teda dá, ale je pak čtyřstopý a podobně

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Obrázek uživatele Anonym123

dneska řadu aut
práve toto je chyba - pozrite sa na i3, smarta - jedno sa dá bezproblémovo opraviť v skoro domácich podmienkach - po dodaní dielu treba vedieť namiešať "lepidlo", v druhom prípade dvaja vezmú pevý drôt (strunu), obídu auto a stracha je dolu. na pevnostnej klietke ju drží iba "lepidlo".
nuž a nedávno tu bol článok ako sa rám/obal batérie stáva súčasťou karosérie.
a príklad hodný nasledovania - trabi - podlaha, predná a zadná stena, podlaha a stĺpiky. zvyšok "stužená" odpadová bavlna.

Obrázek uživatele Cipísek D

- 1.000.000.000.000.000.000.000

no jasně městský ťukaneček s prohnutým nárazníkem a rázem je Tablet Model 3 za 2 mega zralej došrotu :)))))))))))))) to se to Ílonoj bude vyrábět nebo spíš pakovat ?? Ne vlastně von k vejplatě nic nebere to jen ten jeho tezlí ansábl kolem ... ;)

https://youtu.be/KW-6Klu4rnQ?t=403

hele jo takhle se to dělá eko ;))

https://youtu.be/IiPPtQK69Wc?t=109

https://youtu.be/pwAt88nvMNM?t=39

---

TESLU JEN GEMBLUJEME za protikliky ;) ČEŽTINA 5.0 jedině vytřepe póvl fbažině ;) PODPORUJEME KOREJSKÝ ZNAČKY za trest že GERMÁN likviduje ty ČEZKÝ ;) NEPODPORUJEME JAPKA za VODÍK ;) 3 se perou a 4-tej dělá baterky :)

Tak pokial viem vsetky tukance sa opravuju ohybom a je jedno ci je to lisovane alebo liate.

+1000

+1

Ještě mne napadá něco zatím nereálného: až bude valná většina aut autonomních, bude nehoda na silnici asi tak častá jako Silvestr.

Pro pana Hořčíka: Nejedná se o celý podvozek, ale o zadní část karosérie. Tedy asi o třetinu. Ta je nyní u Modelu 3 ze 70 částí a u Modelu Y ze 2 dílů plus 2 spojek a nově se má jednat pouze o jeden díl.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky, opravili jsme a doplnili.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Kuk

_

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Tady je obrázek, na kterém to lze vidět

https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/04/Tesla-Model-Y-vs-Model-3-underbody.jpg

pekna fotka. Mela by se objevit primo v clanku. Pak zbytecne vsichni komentuji nesmysly. Pokud nekdo z dotycnych chce auto opravovat pri poruseni dilu z fotek, tak hodne stesti. ;-) Pokud auto dostane takovou ranu, ze se ponici tyto casti, tak bych do toho uz nesedl. To nejsou blatniky, ani dokonce prahy, ....

Diky za vysvetleni.

To je pravda, jak to budou pak opravovat? Proste se auto zahodi? To snad ne.

Myslis se co do zpusobu opravy nejak zasadne lisi dil svareny z desitek kusu, oproti dilu z jednoho kusu? Ono I v tom prvnim pripade je to jeden kus (je to cele svarene k sobe, pripadne nejakym jinym zpusobem napevno spojene, tzn nejde proste kousek vymenit....)

No ono auto je dneska pri poskozeni takovych dilu stejne zpravidla totalka ne?

Ono je otázkou, zda opravovat? U většiny spotřebního zboží jsem jednoznačně pro - ale jen u takového zboží, kde případná "nekvalitní" oprava nemůže (a nebo alespoň ne přímo a primárně) ohrozit mé zdraví nebo život.
Jinými slovy, vy by jste chtěl bourané opravované auto? :-) Za svou (a troufnu si říci bohatou) automobilovou historii, jsem viděl několik "opravených" aut a dobře poloviny bych se bál. Pravda většina negativních zkušeností je staršího data, dnes už si přece jen na opravu bourané karoserie netroufne kdejaký Jarda s autogenem, ale i tak. Jakmile jde opravovat, vždy se najde někdo kdo to zfušuje - ale opětovná nehoda s "opravenou" karoserií, má úplně jiné následky, neboť svařovaná / rovnaná karoserie už nikdy nevykazuje deformační kvality té originální.
Osobně si auto klidně koupím ojeté, opotřebované - ale nikdy NIKDY po bouračce, na to se mám až příliš rád.
Takže NEOPRAVITELNOST karoserie Tesly je za mne pozitivem.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

No jistěěěěě..... Když jsem sem na jaře poprvé vlezl udělal jsem si obrázek, že Kerosynek je ten uvnitř nejrudější meloun ze všech zdejších melounů. Sdílel by i svou starou..... Tehdy masívně loboval za čínské eMrdky. Když zjistil, že mu na tomto poli pšenka nepokvete, začal se nějak angažovat v individuálním dovozu teslomrdek. Z toho pohledu by bylo ideální, aby každá teslomrdka šla do šrotu v podstatě hned po první jízdě. (Ony fakticky do toho šrotu patří ještě dříve, než vyjedou, to se ví.) To by se penězoměry doma točily viď, Kerosynku? Jsi jen jeden z mnoha zdejších prolhaných eko.zmrdů.

Vidite to mne nenapadlo. A mate pravdu. Taky bych si nerad koupil bourane auto (krome nejakyho malyho tukance).

Na malé ťukance jsou tam nárazníky, ale jakmile se začnou hroutit deformační zony, tak je auto na odpis.

A ty se zacnou hroutit uz pri narazech mezi 20-30kmh, ono u ojeteho auta i tukanec na parkovisti (nekdo do vas nacouva) stoji na oprave bezne pulku ceny auta....

Uplně stejně jako dosud. Dneska jsou ty části k sobě taky svařené.

V případě havárie vyříznou příslušnou čast a nanýtují plech, který bude zrovna po ruce :)

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Livee-stationNabíječky elektromobilů Circontrol