Siemens ukázal plynovou turbínu na spalování vodíku

redakce - 23 Červen 2020

Siemens představuje Hyflexpower. Jde o první integrovaný demonstrační projekt typu power-to-X-to-power s plynovou turbínou na spalování vodíku.Siemens HYFLEXPOWER umožní využití vodíku pro pohon plynové turbíny až do 100 %

Hyflexpower umožní využití vodíku pro pohon plynové turbíny až do 100 %
foto: Siemens

Hyflexpower je projekt financovaný Evropskou komisí jako součást rámcového programu pro výzkum a inovace Horizont 2020 (grantová smlouva 884229). Na jeho realizaci se podílí konsorcium tvořené společnostmi Engie Solutions, Siemens, Centrax, Arttic, Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR) a čtyřmi evropskými univerzitami.

Praktický výsledek tohoto projektu, první průmyslový demonstrační model zařízení typu power-to-X-to-power s moderní plynovou turbínou pro spalování vodíku, bude uveden do provozu v závodě společnosti Smurfit Kappa PRF, která se specializuje na výrobu recyklovaného papíru, v Saillat-sur-Vienne ve Francii.

„Cílem projektu je ukázat, že pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů lze vyrábět a skladovat vodík, a s ním potom až do výše 100 procent doplňovat zemní plyn, který se nyní používá pro kombinovanou výrobu tepla a elektřiny. Pro tyto aplikace zmodernizujeme stávající průmyslovou plynovou turbínu Siemens SGT-400 tak, aby byla schopna přeměnit uložený vodík na elektrickou a tepelnou energii,“ vysvětluje Jaroslav Lahoda, ředitel Siemens Energy, s.r.o.

První na světě

Evropská komise svým rámcovým programem Horizont 2020 podporuje vysoce inovativní výzkumné a předváděcí projekty zaměřené na vývoj a tvorbu inovativních produktů a služeb, které v Evropě napomáhají dalšímu rozvoji.

Za tímto účelem vyhlašuje Evropská komise soutěž o granty a projekt HYFLEXPOWER se i přes nemalý počet konkurentů dokázal v této soutěži prosadit.

Tímto konkrétním projektem HYFLEXPOWER ukáže, že obnovitelný vodík může sloužit jako flexibilní prostředek k ukládání energie, kterou lze následně využít k pohánění výkonných průmyslových turbín.

Ukládání energie z nestálých obnovitelných zdrojů (např. solární a větrné) představuje jednu z největších výzev procesu energetického přechodu směrem k udržitelné energetice. V této souvislosti vyvíjejí účastníci projektu HYFLEXPOWER nové technologie, které bude možno využít v rámci celého cyklu power-to-X-to-power.

Power to X“ (neboli „P2X“) znamená podle ADEME (Francouzské agentury pro životní prostředí a energii) převod elektřiny na jinou formu energie. U projektu HYFLEXPOWER je touto formou „X“ vodík.

Nainstalovaný předváděcí model bude sloužit k ukládání přebytečné elektřiny z obnovitelných zdrojů ve formě „zeleného“ vodíku. V obdobích zvýšené spotřeby pak tento uskladněný ekologický vodík poslouží k výrobě elektrické energie pro napájení sítě.

Výrobu energie v závodě Smurfit Kappa ve francouzském Saillat-sur-Vienne má na starosti společnost Engie Solutions. Tato společnost zde provozuje teplárnu kombinovanou s elektrárnou o výkonu 12 MWe, kde se vyrábí pára pro potřeby výrobní společnosti.

Přeměna stávající infrastruktury má oproti stavbě zcela nového zařízení výhodu podstatně nižších nákladů a minimalizace doby nutné k realizaci. Projekt vytvoří a předvede technologicky vyspělou koncepci závodu, která přispěje k modernizaci a vylepšení stávající závodní elektrárny.

V průběhu dvou kampaní bude výrobní zařízení poháněno směsí zemního plynu a vodíku, přičemž výhledově se počítá až se 100% vodíkovým provozem. V tomto ohledu je hlavním cílem projektu HYFLEXPOWER otestovat provoz s čistě ekologickým vodíkovým zdrojem energie, zcela bez uhlíku. Při použití turbíny SGT-400 v trvalém provozu by se tak ušetřilo až 65 000 tun CO2 ročně.

Výlučně evropská technologie

Konsorcium vybrané na základě výzvy k překládání návrhů je tvořeno výlučně evropskými společnostmi a orgány. Jednotliví účastníci mají role rozdělené následovně:

- Engie Solutions vybuduje zařízení na výrobu a skladování vodíku včetně směšovací stanice zemního plynu a vodíku k instalaci před turbínu.
- Společnost Siemens Energy dodá elektrolyzér na výrobu vodíku a vyvine vodíkovou plynovou turbínu.
- Společnost Centrax provede úpravu komplexu na vodíkový provoz a nainstaluje novou turbínu.
- Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) spolu s University College London, Duisbursko-Essenskou univerzitou a Lundskou univerzitou podpoří vývoj technologie vodíkové turbíny.
- Národní polytechnická univerzita v Aténách zajistí ekonomické, environmentální a sociální posouzení projektu.
- Společnost Arttic zajistí provozní management a komunikační aktivity projektu.

Celkový rozpočet projektu činí téměř 15,2 milionu eur, z čehož celých 10,5 milionu poskytne Evropská unie v rámci projektu Horizont 2020.

Projekt byl oficiálně spuštěn 1. května 2020, poběží 4 roky a bude rozdělen do několika fází:

Květen 2020: Finalizace smluv a zahájení inženýrského vývoje.
2021: Instalace zařízení na výrobu, skladování a dodávku vodíkuv pilotním předváděcím závodě.
2022: Instalace plynové turbíny poháněné směsí zemního plynu s vodíkem a první předvedení koncepce moderního pilotního závodu.
2023: Pilotní demonstrace s až 100% využitím vodíku pro bezuhlíkovou výrobu energie z uložené přebytečné energie z obnovitelných zdrojů.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Klasické vzdušné zámky......

1. Jakým způsobem budou skladovat ten vodík?
2. Jakou má účinnost ta turbína?
3. na jedno kilo vodíku potřebuji 60Kwh energie

Jakmile mi do vzorce dodají parametry 1,2 tak se zjistí že je to energetická zhovadilost....to už je lepší přehradit v Norsku jeden fjord a je vyřešeno kam tu energii dávat...
Trochu by tu energetickou bilanci vylepšil palivový článek ale i s tím nic moc...

Vyuzitie vidim asi iba v letectve pri nahradzovani leteckeho paliva niecim co sa da vyrobit z el. energie.

Bratia slezli jen nedávno ze stromů, už jsou z nich ale letečtí a atomoví inženýři šmahem, 99 procent obyvatel každé vesnice. Asi jako Syřani.... A všem vévodí atomový přeborník xMen....

Tohle je ale turbína, ne proudový motor....

To bude dobry. Doma z potrubi natlakuju do auta vodik. Pak v nem tahle turbina bude vyrabet elektriku a dojezd bude 1000km. To bude jizda.

Obrázek uživatele Kuk

Opět plácáš totální bludy.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Vodík je budoucnost. Vodík do každé rodiny.

Obrázek uživatele Kuk

Tak už si ňákou pořiď.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Anonym123

treba čítať všetko - toto tu je kogeneračná jednotka - výroba tepla a trochy elektriny v noci.
inak - aj "natlakovať" obyčajný zemný plyn, pri ktorom je už všetko odskúšané a stanice sa priemyselne vyrábajú/dodávajú trbvá dosť dlho. reklama na stanice je aj na hybride.

Za předpokladu, že uznáváte, že platí fyzikální zákony a počítáte s uvedeným dojezdem, kterou s uvedených variant plánujete doma provozovat?
1) Tlakování na 1500 barů a čtyřmístné auto střední třídy bez místa v kufru
2) Běžný tlak skladovaného vodíku 110 barů a jednomístné auto střední třídy s 20 nádržemi na vodík pod sedačkami, v kufru, na zadních sedačkách, na místě spolujezdce, na střeše a v přídavném vozíku

To nechám na automobilce.

A jak ho doma dotankuješ?

Máte doma plynový sporák?

Ty máš plynový sporák na vodík..?...zajímavé.

Já jsem podle Kuka trouba.

Obrázek uživatele Kuk

Nikdo jinej než trouba si nevymyslí, že bude mít dům připojenej na dálkovej rozvod vodíku. Jsi na úroni Trumpa kterej si sám ordinuje léky na koronavisrus a doporučuje lidem píchat dezinfekci.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Proč ještě nespite? To už musíte do rachoty vydělávat na EV? Já právě doobedval.

Obrázek uživatele Kuk

Tady nikoho nezajímá co zrovna děláš. Pochop to.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Musíte mě omluvit.Jako Kukem uznany trouba mám nárok na to některé věci nechápat.

O tomto už dávno písal Karel Čapek v románe: Zapomeň
:)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Jak se ten roman jmenoval?

2024: Obrovský kataklizmický výbuch a zničení celého zařízení
2025: konečné odstoupení od vodíku jako nebezpečného a neefektivního skladování energie


Nabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Live