Robotické taxíky Waymo vyjíždějí ve Phoenixu naostro

Jan Horčík - 12 Říjen 2020

Už od roku 2017 si mohli vybraní uživatelé ve Phoenixu a okolí vyzkošet robotické taxíky Waymo. Teď je firma otevírá pro širší veřejnost.auto Chrysler Pacifica hybrid

Do ledna 2020 najely robotické vozy Waymo už přes 32 milionů kilometrů na veřejných silnicích.
foto: Waymo

Některé hybridy Chrysler Pacifica, které potkáte na ulicích amerického města Phoenix, jsou vybaveny čtvrtou generací robotického řízení společnosti Waymo. Poznáte je snadno, na střeše mají nápadný černý "majáček" (ve skutečnosti LIDAR).

Prozatím byly určeny pro vybrané uživatele, kteří nesměli o své zkušenosti s robotickými taxíky mluvit. Ve většině z nich navíc vždy seděl i lidský operátor, který vše pečlivě monitoroval. Ale 5-10 % těchto cest v roce 2020 už proběhlo zcela bez řidiče.

Od 8. října 2020 se Waymo otevírá široké veřejnosti. Waymo slibuje, že brzy bude 100 % všech cest zcela bez přítomnosti lidského operátora. Později chce ale opět operátora přidat s tím, že tyto vozy budou moct pokrýt geograficky větší oblast.

Waymo očekává, že služba bude velmi populární. Někteří současní uživatelé totiž jízdu robotickým taxíkem popsali jako "magický zážitek". Podívejte se, co robotické taxíky Waymo "vidí" kolem sebe.

Waymo pracuje na technologii robotického řízení aut od roku 2009, tehdy ještě v rámci Google. Když se Google změnil v Alphabet, vznikl i spin-off Waymo.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Magy

"Později chce ale opět operátora přidat..."
Dufam, ze to nedopadne takto:
https://innoculous.com/wp-content/uploads/2015/12/johnny-cab-720.jpg
:D

---

Nissan e-nv200

Slibovali robotické taxíky již před lety. Mají velké zpoždění. Nicméně robotická auta nebudou mít lidského řidiče, ale budou mít vzdálené operátory, kteří budou dohlížet z dálky. Každý na několik aut. Myslím si, že to bude fungovat bez problémů, ale uvidíme.
Waymo je v robotickém řízení úplně někde jinde než Tesla.

Máš pravdu, začínají na Teslu těžce ztrácet...

Když pracuješ na něčem co před tebou ještě nikdo neudělal, tak nelze mluvit o žádném slibu, jako spíše o výhledovém plánu.

Musk zrovna ohlásil, že Full Self Driving jde do uzavřené bety příští úterý. Do konce roku otevření pro veřejnost (zřejmě jenom v USA), pokud nepříjdou nějaké větší komplikace.

Ale to ještě neznamená, že bude možné v autě spát. To nebude možné, dokud Tesla nezíská povolení úřadů a ty budou vyžadovat několikaletý bezproblémový provoz. Ale mohli by získat povolení pro taxikaření na omezeném území. Zpočátku určitě s řidičem. Něco jako mělo dosud Waymo.

Tak to jsem opravdu zvědavý jak Tesla obstojí v autonomním řízení. Waymo má na autě Lidary, radary, kamery a bude na dálku jištěno operátorem, který může převzít řízení. Navíc bude působit jen na pár desítkách km2, na kterých již Waymo mnoho let pravidelně jezdilo s operátorem.
Tesla má jen radar, kamery a ultrasonické senzory na krátkou vzdálenost. Žádné jištění operátorem na dálku.

Ohledně toho vybavení, neplatí úměra, čím více senzorů, tím lepší autonomní řízení. Ono je to totiž především o Softwaru.

Člověk má v podstatě pouze 2 poměrně nepohyblivé optické senzory umístěné na ne zrovna ideálním místě uvnitř vozu a přesto autonomní řízení většinou zvládá. :D

Senzorické vybavení Tesel je plně dostatečné. To co je potřeba ještě zlepšit je SW a výpočetní výkon.

Lidary nepotřebujou a jestli budou taxikařit tak zpočátku s řidičem. Pak nepotřebujou operátora.

A až budou připraveni na taxikaření bez řidiče, tak toho operátora taky budou mít. Jinak to ani nepůjde.

Obrázek uživatele Kuk

Čeká nás spousta zážitků a událostí do kterých tyto robotaxi dostanou. Bulvár si zase smlsne.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


Nabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Live