Praha elektrifikuje linku 134, vyzkouší čtyřpólové nabíjení elektrobusů

redakce - 14 Září 2020

Autobusová linka 134, která pravidelně vozí cestující mezi Podolskou vodárnou a Dvorci, se stane vůbec první linkou, na které hlavní město nasadí do provozu takzvané čtyřpólové nabíjení.Projekt elektrifikace linky formou čtyřpólového nabíjení pro Prahu připraví městská společnost Operátor ICT, a.s. (OICT).

Projekt elektrifikace linky formou čtyřpólového nabíjení standardu OppCharge pro Prahu připraví městská společnost Operátor ICT, a.s. (OICT).
foto: Volvo Buses

Zavedení elektrobusů se standardizovanou technologií OppCharge do provozu systému Pražské integrované dopravy (PID) je součástí Koncepce Smart Prague do roku 2030, jejíž naplňování má v Praze OICT na starosti.

„Hlavní výhodou této technologie je snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel v městské dopravě a také snížení hlučnosti v ulicích a na trasách linek. Jde o moderní, ekologickou a komfortní formu cestování,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib s tím, že sběr dat z pilotního provozu bude využit pro další optimalizaci a plánovaní dopravy v metropoli.

Podle náměstka primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adama Scheinherra je zavedení čtyřpólového nabíjení elektrobusů dalším krokem směrem k ekologičtější a udržitelnější veřejné dopravě v metropoli. Z pohledu dopravce je ekonomicky prospěšná také moznost využívat jako zdroj energie vlastní trakční síť.

„Autobusy v Praze spotřebují během jednoho roku přibližně třicet milionů litrů nafty. I díky čtyřpólovému nabíjení elektrobusů budeme moci toto číslo nadále aktivně snižovat. Slíbili jsme to Pražanům v Klimatickém závazku. Technologie čtyřpólového dobíjení umožní autobusy nabíjet i na zastávkách a zvýší jejich celkovou flexibilitu v provozu. Další výhodou je, že je ekonomicky prospěšná také moznost využívat jako zdroj energie už existující vlastní trakční síť,“ vysvětlil Scheinherr.

Na projektu se budou po zpracování předprojektové přípravy společně s OICT podílet Dopravní podnik hl. m. Prahy a Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID). OICT zajistí předprojektovou přípravu k elektrifikaci linky - předpokládané náklady činí necelých 2,5 milionu korun. Testovací provoz by mohl začít v první polovině roku 2022.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Téma v podání Blesku
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/655398/elektrobusy-na-trati-mezi-dvorci-a-podolim-praha-je-nasadi-na-linku-134-necha-zpracovat-projekt.html

Na konci roku 2021 by mohla začít výstavba nabíječek a nákup vozidel. „Na přelomu let 2023 a 2024 by proběhla dodávka a ihned by začal zkušební provoz,“ řekl Scheinherr. Po roce 2025 by město a DPP projekt vyhodnotily.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Co tak vysvětlit v článku co je myšleno pod pojmem čtyřpólové nabíjení?

---

20 tis km elektricky od roku 2018

Obrázek uživatele Radovan

Nejdříve jsem byl rád, že si Praha vzala za svou mou 2 roky starou přednášku Elektromobilita v MHD jako ekosystém, kterou jsem měl v rámci konference konané právě na půdě magistrátu hlavního města Prahy.
Nicméně pak přišlo zklamání, Praha jen pokračuje v testovacích tanečcích, které předvádí už více než 20 let a jejichž výsledkem je, proč to zase nejde. Tak jen houšť magistrátní soudruzi, snad to kolo otestujete tentokráte zdárně a do roku 2090 i zavedete. :-(

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Kuk

Vidím to tak že Praha získá jeden kousek k testování od výrobce a její vstup budou jen ty napájecí stanice na konečných.

Máš někde tu přednášku online či nějaké shrnutí?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

-

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Jo, to zoufalstvi s vami sdilim. Samej test za x-let a skutek utek.

runerkovi a dlaždičkovi sa to nebude velmi páčiť. Oni radšej smaradeček od naftáčika.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Obrázek uživatele Anonym123

oni si to vynahradia na linke v ba k "novému národnému", tá jazda na naftový motor je za trest. kúsok na elektriku a potom RACHOT!

Viem o čom hovoríte, ten "naftový hybrid" je totálna katastrofa. Myslím, že horšie vibrácie a hluk ako klasický starý nafťák. Ale toto v Prahe je čisté elektro, našťastie.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Jim se asi tim smogem uz odkouril mozek.

To si nemyslím. Kde nič nie je ...
:)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

No víte, já taky ani jednoho nemusím, ale voni nejsou hloupí. Já myslím, že jenom rádi pruděj. A pak, není to taky docela zábava? Spoustu věcí, si s nimi dokážu vyjasnit a upřesnit.

---

hariprasad

To je relativní. Z pohledu normální, nonmelouní populace jste prudiči vy, eMobilisté.

Vy nikdy nesklamete. eMobilisté sú prudiči :)))

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Lidi jsou nepoucitelni, i kdyz v minulosti byl prechod vypousteni sracek z trubky take bolestivy a dodnes to nekteri neakceptovali. V polovine 19. se prislo na to, ze vypousteni fekalii na cestu pred barakem je neunosne a ze se lidi musi pripojit k centralni kanalizaci. Dnes je to pro 95% uplna samozrejmost, ze se splasky likviduji centralne v ČOV. Ty trubky u auta ktere vypousti tak trochu skryte sracky do ovzdusi jsou uplne stejne skodlive, jako ty fekalie. Kdo tvrdi, ze EV ma vyfuk v elektrarne si musi uvedomit, ze jeho fekalie smrdi v ČOVce, ale mnohem mene nez na ceste. Neco ten komfort stoji, ale je to dobra investice.
Podle meho jsou emise z vyfuku odpad, ktery se nesmi vypoustet do ovzdusi. Proto bych ty trubky vypoustejici odpad zakazal.

To je velice dobré srovnání. Je to přesně tak.
"no přesně tak vyhodit fekalie před barák na ulici je přece mnohem levnější a když se zapocitaji veškeré náklady na dopravu tak vyhození je přece ekologičtější. To dá rozum, víte kolik stojí provoz trubek a čistírna? To je přece hrozně neekonomocke, neekologicke... "

Super. Skoda ze az tak pozde. Autobusy doda VW? Vyrabi je ne? Asi ne. Ale Mercedes ano.

Obrázek uživatele Kuk

Jak velkou to bude mít baterii? 200 kWh.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Kontrolní otázka: Kolika pólové nabíjení je když si nabíjíte auto na DC nabíječce konektorem CCS?

Samozreme to jsou vzdy dva. A kdyz mate na kazde konecne nabijeci stanici, tak jsou to dohromady 4 poly. A proto se tomu rika ctyrpolove nabijeni. Uz jste slysel o hovoru mezi 4mi ocima? Zkuste formulovat kontrolni otazku k tomuto oznaceni.

To není správná odpověď, nemá to nic společného se 4ma očima.

Mate pravdu. Hledal jsem a nasel toto.
Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm.
Pevná část nabíjecí stanice je zde integrována do konstrukce zastávky, takže dobíjení může probíhat během nástupu a výstupu cestujících

Ano, to je správně. Nevím jak to bude v Praze ale ty autobusy se mohou nabíjet na každé zastávce, nejen na konečných.
Ale moje kontrolní otázka zněla kolik pólů má konektor CCS.

Nabijeni s Combo 2 konektorem ma 5 polu.
Edit. DC+ DC-, CP, PP, PE

Ano, je to tak. Který u autobusu chybí? Já myslím, že to je PP. Ten je nahrazen wifinou na 5 GHz.

Komunikace muze klidne bezet pres jeden datovy kontakt a spolecnou zem. Asi tam neni potreba Mbit/s ale neco v rychlosti jako kdyz kape voda z kohoutku. Bez legrace kbit/s by melo stacit. A aby to bylo robustni spojeni, tak tam muze byt uroven signalu treba 48V a jeste komplementerne.

Obrázek uživatele Kuk

Zásadní otázka, kolik autobusů tam bude nasazeno, všechny (pokud je jich víc) nebo jen jeden?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Kudy vede trasa. Dá si to pěkně do kopečka.
https://www.tram-bus.cz/mhd-praha/autobusy/linky-autobusu/denni/linky-100-149/linka-134/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

To dava smysl. Do kopce cudi naftak jak tovarni komin a z kopce musi brzdit, bud motorem nebo brzdou. Drahocenna energie se uplne zbytecne nici. EBus jede i do kopce bez emisi a z kopce rekuperuje.

Obrázek uživatele Kuk

Toto je správná mapa. Pojede to od Vltavy krpál nahoru a pak to rekuperovat dolů zase k Vltavě a druhý kolo nazpátek.

https://moovitapp.com/index/cs/ve%C5%99ejn%C3%A1_doprava-line-134-Prague-1684-1290667-1228225-0

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

To je PR řečí a pořád jen zkouší, testujou a testujou, jen aby nemuseli konat. Datum 2022 mluví za vše.

Mesto Hamburg uz rozhodlo a porizuje jen elektrobusy. Vsech 1000 mestskych busu bude elekrickych do 2030. Z toho nekolik malo na vodik, i ty jsou elektricke.

Technicka Q.. predstavuji si 4-polove jako 3f plus PEN vodic neboli zemak (ale ne ten autobus :-)).
Jetotak?

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Ctyrpolove nabijeni je nabijeci standard pro eAutobusy vsech znacek a je to DC nabijeni. Oznaceni je OppCharge. Pod timto nazvem najdete blizsi info.

Jj diky. Nechapu proc to clanek nezmini, ach jo.

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Obrázek uživatele Jan Horčík

Je to zmíněno hned v prvním odstavci pod obrázkem. Raději jsme to ale doplnili i do popisku obrázku.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Ctyrpolove se to nejspis jmenuje proto, ze se nabiji jen na dvou stanicich na konecne. Takze 2x2 poly.

To by taky bylo vysvjetleni :-))

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.