Němci oslavili 20 let zákona na podporu moderních obnovitelných zdrojů

redakce - 08 Duben 2020

Podpora založená na pevných výkupních cenách umožnila raketový rozvoj moderní energetiky a postupně se rozšířila do více než 80 zemí včetně České republiky.Německo během posledních 20 let snížilo emise o 1,67 miliardy tun

Německo během posledních 20 let snížilo emise o 1,67 miliardy tun
foto: Aliance pro energetickou soběstačnost

Začátkem dubna oslavil v Německu zákon o obnovitelných zdrojích energie 20 let od svého vzniku. Německo díky svým zeleným elektrárnám za posledních 20 let ušetřilo kolem 1,67 miliardy tun skleníkových plynů, což je stejné množství emisí vyprodukované celým Německem za poslední dva roky.

V rámci národního akčního plánu se spolková vláda zavázala zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie na spotřebě elektřiny ze současných 50 % až na 65 % do roku 2030.

Na konci roku 2019 tvořily obnovitelné zdroje energie v Německu 42 % hrubé spotřeby elektřiny a vyrobily celkem 243 miliard kilowatthodin. Během prvního čtvrtletí letošního roku dokonce obnovitelné zdroje vyrobily každou druhou kilowatthodinu dodanou do německé distribuční sítě.

Konkrétně zelená elektřina představovala 52 % z celkových dodávek. Podle německé asociace BDEW šlo o vůbec první čtvrtletí, během kterého tvořily dodávky z obnovitelných zdrojů nadpoloviční podíl. Jedná se o nárůst, který byl před 20 lety stěží představitelný, protože v té době byl podíl obnovitelných zdrojů energie jen něco přes šest procent.

“Německo položilo základ podpory rozvoje moderních obnovitelných zdrojů a stále ukazuje světu, jak lze proměňovat energetiku směrem k řešením nezávislým na spalování fosilních paliv,” komentuje úspěch německé energetiky Ivan Touška, analytik Aliance pro energetickou soběstačnost.

“Výhodou německého systému je také zapojení drobných investorů včetně domácností. Na úspěchu německé Energiewende se podílí také více než 1,5 milionu domácností, které mají solární panely na střechách svého domu,” upozorňuje Ivan Touška na další aspekt změn v energetice.

Německý systém je úspěšný

Přínosy zákona o obnovitelné zdroje nezahrnují pouze výrobu zelené elektřiny. Podle výpočtů Centra pro výzkum sluneční energie a vodíku bylo od začátku platnosti zákona proinvestováno přibližně 250 miliard EUR a zpět se dosud vrátil profit ve výši přibližně 95 miliard EUR.

Úspěšný model podpory rozvoje moderních typů obnovitelných zdrojů formou výkupních cen se následně rozšířil do 84 zemích po celém světě. Česká republika přijala podobný systém v roce 2005.

“Podpora obnovitelných zdrojů inspirovaná německou legislativou rozhýbala stojaté vody české energetiky. Právě pomocí výkupních cen jsme také u nás nastartovali investice do větrné a solární energetiky, ale také výstavbu bioplynových stanic nebo tepláren na biomasu,” komentuje paralely mezi českou a německou energetikou Martin Sedlák, který působí jako programový ředitel ve Svazu moderní energetiky.

Německo využívá systém aukcí od roku 2015 pro podporu nových solárních parků. Právě díky aukcím se dnes Německo dostalo na třetinovou cenu solární elektřiny oproti roku 2010.

Systémem aukcí inspirovalo Německo také další státy ve světě. Jedná se například o Polsko, Maďarsko, Řecko, Francii či Španělsko. Bohužel jedním z mála evropských států, který tento systém odmítá, je Česká republika.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Tak to vypadá, že se to možná i zrychlí, bylo by to jen dobře.

https://a2larm.cz/2020/04/dvanact-zemi-eu-chce-aby-byl-zakladem-planu-obnovy-po-epidemii-evropsky-zeleny-udel/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s e-Golfem 128 tisíc km s e-Kona zatím 7 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad ...

Bohužel, jak ostatně říkají i v článku jsme v Čechách a ještě k tomu zavření, je otázka času, kdy rakouští a němečtí politici pochopí co tím chceme říct a pošlou taky celníky na trvalo na hranice.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Jan Veselý

Starý dobrý Keynes. Z krize se státy musí proinvestovat. Někde bude snaha nalít prachy k udržení starého, někde bude snaha investovat prachy k vytvoření něčeho nového.

Bohužel zřejmě budete mít pravdu- myslím ale že laissez faire by bylo mnohem vhodnější. Zkráceně - jakým "vzorem" jsou vedeny stavby továren Tesly a jakým stavby typu Berlínského letiště? Co je podle vás lepší?

Obrázek uživatele Jan Veselý

Je důležité si stále připomínat, že "Historia magistra vitae". Laissez faire byla populární v 19. století. Vedlo to ke slumům a tak extrémně bohatým lidem, že ohrožovali vlastní existenci demokratických států. A taky to bylo semeniště komunismu, anarchismu a terorismu.

Pokud se týká historie tak jakkoli nemám rád V. Klause tam musím příznat že jeho bontot o tom že zpětné zrcátko nemá být přez celé čelní sklo je trefný. Samozřejmě nikdo nechce sociální darvinismus ranného kapitalismu. Jde o posun z nynější situace. Myslím že směr k "povolení otěží", by byl mnohem přínosnější než další podpora těžařů dotací. A nedej Bůh aby se stát pustil do velkého ekologického projektu. Toho že někoho napadne aby stát vybudovat vodíkovou infrastrukturu se děsím. To pokud by bylo vhodné tak by to měla např. Toyota zvládnout sama. Tak jako Tesla zvládla superchargry, ale to jen tak na příkad. Každé opatření státu na cestě z krize je prostě třeba posuzovat z hlediska kam vedou a ty které vedou k větší kontrole státu nad podnikáním nebo občany nebo k jejich závislosti na státu, v podnikání např. závislost na dotacích u občanú svoboda cestování, odmítnout. OK dočasná karanténa je možná odůvodnitelná, ale to že ji vyhlašují na základě státních hranic a ne ekonomických celků např.plochy odkud kam se lidé sjíždějí za prací už myslím ne.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Platí i poučka, že kdo nezná historii, je odsouzen k tomu opakovat chyby předků. A s tím povolováním otěží je to spíše otázka osobních preferencí, jestli by člověk chtěl spíše liberální Nizozemí, hybridní Německo nebo etatistickou Francii. Vše může fungovat dobře, vše se může podělat.
Dotace, jako takové, vnímám že to je nástroj prosazování státních/veřejných zájmů, protože ty taky existují. Stejně tak jako se dá nožem udělat mnoho užitečného i zlého, jde to i s dotacemi. Obecně jsem zastánce toho, že dotace mají mít jasný účel, časový a finanční limit (a dále za svoje). Měly by být využívány na stimulaci pozitivních změn a nových technologií a na věci, kde jednorázová investice přinese dlouhodobý pozitivní efekt.

Etatistická nebo liberální, no nevím, asi ve vztahu k občanům ano, ale k podnikatelům se mi zdá byrokracie výceméně stejná v celé EU. Já volím v obou směrech republikánskou US a možná by se mi ještě víc líbila libertiánská (ale ti jsou už tradičně třetí) . Nicméně uznávám ostatní co píšete, to v zásadě neodporuje tomu co jsem psal já a jak píšete je to volba :-). Jen ještě k hybridnímu Německu- jestli je ukázkou schopností "hybridního" státu stavba Berlínského letiště tak pánbůh s námi.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Berlínské letiště je typickou ukázkou velké, komplikované a unikátní stavby. To není nic překvapivého, tyhle velké infrastrukturní projekty k tomu měly tendenci vždycky, takových finančních ostud je ve světě spousta.
Já bych s těmi Republikány byl opatrný. Nic tak zkorumpovaného, prolhaného a pokryteckého se jen tak nevidí. Jak se třeba stavíte k tomu, že po 8 letech rytí do Obamy kvůli rozpočtovým deficitům (které i s nepřátelským Kongresem snižoval), když se dostali Republikáni k moci, začali dělat na vrcholu konjunktury rekordní deficity? Letos a příští rok nejspíše strhnou stupnici.
Jak se vám líbí jejich současný "korporátní socialismus", kdy se rozdávají biliony dolarů za státního?
To vše postavené na politické podpoře náboženských fanatiků a bílých nácků.

Tak spousta věcí se mi nelíbí ale to není podstatné a do nic neřešícího sporu o tom koho podporují bílí náckové a koho rudí komunisté bych nezabředával, jdu si hledět svého byznysu a toho proč jsem se začal zajímat o toto mírně obskurní forum a to jsou akcie Tesly:-) Tím bych tuto naši debatu s dovolením ukončil. Děkuji.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Ještě dodám, že největší přímé dotace má globálně byznys okolo ropy. Největší nepřímé dotace ve formě neplacení za negativní externality má uhelný byznys.

Tak o tom pochybuji ale pokud by ta výše byla pravda, bylo by to jistě znepokojivé.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Podle MMF je úhrn dotací do fosilních paliv cca 5 000 miliard USD ročně.

PS s tím vodíkem to vypadá že Němce už to bohužel napadlo.

Prosím vás lidi nekrmte troly!

Vždyť víte, že to běhač dělá jen aby provokoval. Nemá to žádný jiný význam.

Stejně jako kvasinky bez cukru nepřežijí, tak trolové bez odpovědí se ukoušou k smrti jak čekají před obrazovkou na pípnutí že jim přišla odpověď....
:-))))

Obrázek uživatele Jan Veselý

V článku chybí ještě jedna věc, počínaje příštím rokem začínají dobíhat 20-leté podpory zdrojů. A začíná se od těch neskutečně drahých FiT z roku 2001. Za pár let už to bude na ceně elektřiny pro malospotřebitele poznat a do roku 2030 bude většina poplatku za OZE v Německu pryč.

V Nemecku omezili podporu na 20 let. Tam totiz sedi v parlamentu lidi s mozkem. V Cezku je podpora po celou dobu zivotnosti FVE. Protoze v ceske snemovne sedi pitomci s polovicnim mozkem a nechapou vubec co pachaji.
Uplne stejne jako ted s usnesenim vlady ke korona. Zahradnictvi a podobne obchody muzou byt otevrene, ale cesta do obchodu je povolena jen pro obstaravani zivotne nezbytnych potreb. To je jako vlastnit pozemek bez pristupove cesty.
To same sportovani na venkovnich sportovistich je bez rousek. Ale v lese opet zadna vyjimka. Tak v lese asi skacou viry z kazde vetve.
Boze co to mame za pulmozky ve vlade?

Obrázek uživatele Radovan

opravdu? Já se dívám do své smlouvy z roku 2009 a mám tam 20 let, stejně jako jiní majitelé FVE. Životnost panelů minimálně 30 let.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Moc bych si přál, aby jim začala klesat cena za jednotku energie. to by snad byl konečně pádný argument i pro naše "odborníky" přes jádro.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Jan Veselý

Musí poladit povolování nových zdrojů, aby byla v aukcích dostatečná konkurence.

Obrázek uživatele Radovan

A rozjet důraz na obsazení každé volné střechy. Oni sice mají 1,5 milionu rodinných domků s FVE, ale před 2 lety měli jen 56 tisíc s akumulací. Takže obsazeno je podle nich FVE jen 10% RD z 15 milionů a akumulaci má jen směšných 0,3%.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

A to bylo pořád řečí, že Energiwende je cesta k bankrotu Německa. Zatím to vypadá, že ani ne. Trochu možná zchudli a mají drahou elektřinu, ale zase dělají něco pro ekologii. To se v naší hnědouhelné vykotlině tvrdit nedá.

---

hariprasad

Nejvetsi starost o nemeckou cenu elektriny maji Cesi a zrovna ti, kteri jsou odpurci cisteho vzduchu a prostredi. Shodou okolnosti to jsou take petrolheadi a zastanci dostavby Tunelina rusaky a vubec smejdi, kteri nas porad tahaji na vychod.

Kdybychom se alepoň pustili do těch solárů. Když vidím ty nevyužité plochy například na střechách v Praze, je mi to líto. Čsto to nemusí být ani vidět. Je tu spousta plochých střech.

---

hariprasad

Vidim to stejne a take tisice dalsich lidi. Bohuzel vlada a urcite kruhy chteji Tunelin, tak se jim ty solary nehodi do kramu a blokujou jak jen to jde. Baksis je pravy duvod k dostavbe Tunelina. Bude to ale pro vsechny pekne fiasko.

Tak 1,5 milionu domácností, pěkné.
Zajímalo kolik jich je u nás po těch stálých obstrukcí co se tu provádí.
Je vidět, že když se to dělá rozumně, že to funguje a pomůže.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s e-Golfem 128 tisíc km s e-Kona zatím 7 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad ...

Obrázek uživatele runner42

Devastace planety tzv. ekologií pokračuje v masivním měřítku a není divu, že extrémistické národně sociální Německo je v čele.

---

NA ELEKTRO ANI KORUNA, ŘEKLA KORONA.

Knotek: „Je neuvěřitelné, kolik duševně vyšinutých lidí pobíhá bez dozoru na světě...”

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Strašně rád bych devastoval planetu jako občan Německa, který si v elektře koupí jeden FV panel s mikroměničem a flexošňůrou, doma ho postaví třeba na balkon, zapne do nejbližší zásuvky a hotovo. Kolega začal studovat naše podmínky připojování mikrozdrojů, aby mohl připojit do sítě panely, co má na střeše, a je nám z té šikany oběma zle. Čím víc jdeme do hloubky, tím víc bych to viděl na podnět ombudsmanovi, nebo tak něco. Akorát by tam asi nesměl sedět ten nový pán.

Napište s kolegou Greenpeace...
To i v Německu podavalo žaloby na tamní rozvodné závody kvůli připojování mikrozdroju...
Greenpeace mají peníze i právníky...
Třeba něco soudní cestou změní..

Obrázek uživatele M.Krupka

To by bylo moc jednoduché zapojit solární panel s mikroměničem do zásuvky. To by pak dělal každý.
Ono to v podstatě jde. Jen musíte mít do té samé zásuvky připojené auto a nabíjet ho. A nebo to fundovaně řešit přes chytrý wallbox.

Obrázek uživatele Radovan

Prostě vrazit si ho tam můžete, ale nesmíte mít přetoky. Přestože obvykle ten mikro gridfree budete mít v bytovém domě a to, co přeteče, spapá sousední byt.
Ale co kdyby si to dali na balkon všichni a třeba by trocha přetekla i ven do sousedního domu? Už po drátech vlastněných některou z oligopolních distribucí ČEZ, EON, PRE? To by se svět zbořil a to nepřipustíme.
Protože ani žádný netmetering tu legislativně nechceme a navíc, když už ho zmršeně komerčně zavádíme, tak se odečítá jen silová elektřina, ne ten zbytek regulované ceny.
Shrnuto budete vy parchanti pěkně odebírat jaderku, uhelku a plynovku, případně biomasu z odpadů, držet hubu a krok. ANO, bude líp. My už vám to se socany a komanči legislativně vysvětlíme.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele M.Krupka

Doplnil bych:
Zvolili jste si nás, tak plaťte.

Zivotni prostredi v rusku. Ropa vsude.
https://www.youtube.com/watch?v=c0zhRDWQbzE

Obrázek uživatele runner42

Downsizing, biopaliva, tříválce, malé nafťáky... Jeden dementní nápad vedle druhého. A to jenom v dopravě.

---

NA ELEKTRO ANI KORUNA, ŘEKLA KORONA.

Knotek: „Je neuvěřitelné, kolik duševně vyšinutých lidí pobíhá bez dozoru na světě...”

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

jj Rusko je doslova preplnene downsizovanyma motorama s biopalovem v nadrzich :D mas tam jeste nejakej vtip?

Obrázek uživatele Jan Veselý

Downsizing, tříválce, malé nafťáky. Tolika kravin automobilky navymýšlely, že?
Přitom třeba ty německé si už v roce 2000 najaly tohohle pána. Který jim ukázal x jiných a lepších možností jak snižovat spotřebu/emise.

Odkaz nefachčí...

---

Renault Kangoo II, kat.N1, 22kWh, výkon 44kW, r.v.2012

Obrázek uživatele Jan Veselý
Obrázek uživatele Marek_

Protože tam žádný odkaz není :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Za pár let ještě budete i za ten tříválec rád.

Radsej by som bol, keby sme za tie peniaze uz mali dokonceny palivovy cyklus v jadrovej energetike a z tych 5% co teraz vyuzivame ziskali 80% energie.

To, že ten cyklus není dokončený znamená, že je problém s přepracováním paliva k dalšímu použití. Vznikají přitom další a další nebezpečné odpady. Dokud nebude vyřešená rychlá levná a účinná deaktivace jaderných odpadů (bez ohledu na typ reaktoru nebo izotopů), byde jaderná energetika pořád na umělé výživě.
Něco deaktivovat umějí, ale vyžaduje to separovat izotopy a pak je cíleně ozařoat. Je to drahé a zase vznikají další odpady. Je to začarovaný kruh, který, pokud se někomu povede alespoň částečně vyřešit, tak to není na 1 nobelovu cenu, ale na alespoň na deset.

---

hariprasad

To, ze je ten cyklus nedokonceny souvisi s designem tlakovodnich reaktoru s tepelnymi neutrony. Nelze vyuzit z paliva vic, nez to cca 1-3 %.
Resenim jsou reaktory s rychlymi neutrony, chlazene roztavenymi solemi, ktere dokazi vyuzit temer veskerou energii z paliva a uvnitr zpracovat i vysoce radioaktivni prvky, ktere pri reakci prubezne vznikaji a meni se na jine, mene aktivni. Maji vyssi pracovni teplotu (500-850°C) a 150x nizsi tlak, takze jdou vyuzit, jako zdroj tepla pro ruzne prumyslove procesy. Diky vyssi teplote maji i vyssi ucinnost vyroby elektriny (45%, oproti 33% u konvencnich jaderek). Ve vysledku staci pouze 1 tuna paliva, oproti 35 tunam v klasickem tlakovodnim reaktoru a vyhorele palivo prestava byt silne radioaktivni po cca 300 letech. Oproti cca 25000 let u stavajicich reaktoru.

Jsem fanousek obnovitelnych zdroju, ale kdyby se nam podarilo rozjet tyhle reaktory, mame vystarano na desetitisice let.
Jeden takovy reaktor bezel v 60. letech v USA 4.5 roku a pry to byla velmi nudna zalezitost, protoze proste v klidu sam bezel a nebylo s nim treba vubec nic delat. Cili - vime, jak na to, prekazkou je certifikace, sita na miru tlakovodnim reaktorum.


Nabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.10% sleva na produkty EVmotion