Jsou plně autonomní auta za dveřmi, nebo je to chiméra? Čeští vědci navrhují alternativní cestu

redakce - 21 Duben 2020

Ještě loni to vypadalo, že první plně autonomní auta, označovaná stupněm 5 (SAE5), budou na trhu velmi brzy. Čím dál víc ale přibývá automobilek i špičkových odborníků, kteří dávají najevo, že tato očekávání jsou přehnaná. České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií).

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií).
foto: ČVUT Praha

Vědci z výzkumného centra Smart Driving Solutions při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT představují animované video, v němž naznačují alternativní cestu – než vyjedou do ulic plně robotická auta, bude podle nich třeba zavést důležitý mezičlánek, elektronickou řídicí vrstvu známou z letadel a někdy označovanou jako drive by wire.

Počátkem roku proběhly světovými médii skeptické komentáře k otázce, jak jsme daleko od komerčně dostupných plně autonomních vozů nejvyššího stupně 5. Například ředitel vývoje autonomní mobility společnosti Volkswagen (VW) Alex Hitzinger oznámil v lednu pro magazín The Drive, že to „možná nikdy nenastane“.

Svá předchozí tvrzení v tomto ohledu zmírnil i Elon Musk v případě elektromobilů značky Tesla. Jiné testy ukázaly chybovost softwaru vyhodnocující video a nedostatečné datasety.

Podle Tomáše Haniše z centra Smart Driving Solutions je na čase vydat se jinou cestou. „Pokud chceme postavit vůz se spolehlivým autopilotem, je důležité nejdříve zajistit podpůrnou architekturu, jako je například řízení typu drive by wire – systém osvědčený v letectví, na nějž automobilky zapomněly,“ říká výzkumník a vývojář, který na FEL ČVUT začal působit v roce 2018 po předchozích zkušenostech z firem Porsche Engineering Services a Rolls-Royce (divize aerospace).

Nové video: Nelze napasovat supermozek na tříkolku

Myšlenka, kterou i v odborných kruzích stále doprovází nepochopení a jež vyvolává diskuze, se vědci z FEL ČVUT nyní pokouší vysvětlit v novém animovaném videu. Drive-by-wire neboli systém, kde se o dynamiku vozu kompletně stará elektronická řídicí jednotka, vědci ve videu označují jako zapomenutou revoluci automobilového průmyslu.

„Proč se na rozdíl od letadel automobily zasekly v 19. století? Lidé si zvykli, že auta bourají,“ zazní v komentáři. Důležitost technologie drive by wire pro bezpečný vývoj autonomních aut pak video vysvětluje pomocí srovnání: „Pokud nemáte nejdříve pod kontrolou dynamiku podvozku, je to, jako byste chtěli nějaký supermozek napasovat na starou tříkolku.“

Problém s marketingem: co doopravdy znamená drive by wire?

Vědci z pražského centra Smart Driving Solutions rovněž ve videu ukazují, že pojmem drive by wire nemyslí to, o co se v minulosti pokoušely automobilky Saab, Infiniti nebo Tesla. Žádný z dosud uvedených komerčních vozů totiž nedotáhl koncept do podoby 100 % kontroly nad dynamikou vozu (Full time full authority control layer) tak, aby řidič pouze určoval směr či rychlost, a zbytek úkonů, například samostatné otáčení všech čtyř kol, zajišťovala elektronika.

Zavedení této technologie, ačkoli je již vyzkoušená v letectví, by vyžadovalo skutečnou revoluci. „Při prosazování této myšlenky často narážíme na přebujelý marketing automobilek – samotné pojmenování drive by wire je mnohdy jen obchodní nálepkou, podobně jako cokoliv „smart“ nebo „intelligent“ v současných autech. My však mluvíme o systémově jiném přístupu k řízení auta,“ komentuje Tomáš Haniš.

Vědci letos chystají funkční model 1:1

Centrum Smart Driving Solutions sídlí v budově Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově náměstí a tvoří ho mezinárodní skupina 13 vědeckých pracovníků, kteří se věnují modelování a simulaci, návrhům řídicích systémů a v neposlední řadě experimentální validaci a verifikaci výsledků.

V loňském roce navázali spolupráci s předními výrobci v oboru a postavili na půdě univerzity modely v měřítku 1:10 a 1:5. Tento rok si tým Tomáše Haniše dal za cíl sestavit funkční prototyp vozu drive by wire v životní velikosti. Vzhledem k tomu, jak obtížně se téma vysvětluje, může takový vůz při propagaci revoluční myšlenky skutečně prospět.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Jan Veselý

Pro Dominika: Minimum o neuronových sítích
Zdůraznit bych chtěl tohle. U neuronových sítí jsou dva procesy - učení a vybavování si. Učení (neuronové sítě s učitelem) spočívá v tom, že máte seznam vstupů a k nim očekávaný seznam požadovaných výsledků. Učení je optimalizační proces, kde se hledá taková konfigurace sítě, aby se její výstupy co nejvíce blížily těch požadovaným. Učení sítě je výpočetně velmi náročné, hlavně proto, že se obvykle zkouší fakt hodně možných konfigurací. Na to se hodí mít superpočítač. Výsledkem pak je fakticky relativně jednoduchý vzorec, který na základě stanovených vstupů dodá výstup. Vybavování si potom je jenom dosazování do toho vzorce. To zvládne procesor v autě, klidně 100x za sekundu, obzvláště pokud je to v případě Tesly procesor speciálně navržený, aby potřebné operace dělal rychle a efektivně.

Mimochodem, kdyz uz tu mame vhodne tema s aktivni protistranou, rad bych pripomnel jednu starsi sazku:
(http://www.hybrid.cz/tesla-model-3-plne-roboticke-auto#comment-62690)

Vložil/a Vondrak (bez ověření), Út, 2016-06-07 13:35
... Ty vyhraješ když tesla 3 nebude plně autonomní už od začátku ( stačí když Musk řekne, že to tak nebude) nebo kdykoliv poté co se jasně ukáže, že původní tesly 3 nedokáží být zcela autonomní bez HW zásahu...

Pocitaji se ty tisice puvodnich TM3 s AP2.5 jsko "původní tesly 3"?
Nebo budeme tvrdit, ze neexistuji? https://teslafi.com/firmware/

Ano, uz jsou to ctyri roky a auta (teda Tesly, abych negeneralizoval a mluvil z vlastni zkusenosti) porad jeste neumi cist ani "blbe" znacky s omezenim rychlosti (o kouscich typu "okamzite prevezmete rizeni", "autopilot neni k dispozici", "kamery oslneny", "radar mimo provoz", "autopilot omezen"... nemluve).

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Mate genialni podpis :-)

Podle me je to spis nestastne pojmenovani (a jeste nestastnejsi popis) a autori se spis snazi rict, ze nez bude autonomie (jakehokoliv stupne), auto musi (mela by) mit "zakladni reflexy" - jet rovne, najet spravnou rychlosti do zatacky, rozjet se na klouzavem povrchu, v idealnim pripade zareagovat na tricetitunovou prekazku...

Protoze to co se bezne oznacuje drive by wire (neni mechanicke propojeni mezi a aktuatorem) uz auta umi - nevsiml jsem si, ze by se v AP vysunula nejaka nozicka a kopala me do kotniku nebo slapala na pedaly.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Off....

https://www.obnovitelne.cz/cz/clanek/1163/sance-i-pro-cesko-misto-uhelnych-dolu-plovouci-solarni-elektrarny/

Obrázek uživatele PetrVins

Je to myslím hovadina. Již 30 let provozuji windsurfing, znám hodně typů a velikostí vodních ploch a nedokážu si představit, tak vyřeší vlnobití při bouřkách a vyšších rychlostech větru. To tam bude nějaký brutální vor? Všechno se to bude hýbat, bude to ve velkém vlhku.
Rozhodně lepší je využít VŠECHNY VOLNÉ STŘECHY V ČR a až budou obsazeny, tak pak, pokud to bude potřeba, jít cestou extrémů jako je vodní hladina. Také esteticky to bude hrůza. Místo výhledu na jezero tam budou soláry :-(

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Hlavně když tam bude FVE tak tam nepůjde windsurfing :-)
Jinak jak říká Leo, ve světě už fungující instalace jsou a časem budou na 100% i v čezku...
Estetika.? Jo pro lidi co budou s dalekohledem čumět doprostřed velké vodní plochy to bude asi problém...
Pro ostatní lidi to nebude vůbec viditelné

V zahranici jsou plovouci fve uz delsi dobu v provozu. Reference existuji a zrejme to funguje.

Myslim, ze to je celkom nepodstatne. Riadenie ma na starosti pocitac uz teraz. Skor vidim problem v 2 oblastiach.

Pocitacove videnie
Reakcia na neocakavane situacie

DbW diy.
youtube.com/watch?v=mIVIUfNhXAY

DbW tu není proto že to řidiči nechtějí...ne proto že to nejde. A nechápu rozdíl v tom jestli se na druhém konci počítačem řízených kol otáčí i volant nebo ne. Jinak v moderním autě přece už dnes jen nastavuju volantem směr a plynem rychlost. Automat řadí, světla se natáčí, dcc tuhnou, stěrače stiraji atd

A víru v autonomní řízení jsem ztratil po shlédnutí funkce summon od Tesly. Dnes autonomni rizeni napr Tesly nebo VW - tj adaptivní tempomat a udržení pruhu s nouzovým brzděním považuju za hazard vhodný pro 90% situaci na dalnici. A kvůli 10% šanci na traumaticky zážitek můj i mých děti jsem ještě nikdy nic nerisknul...

Summon je batole co se učí první krůčky, jak mu to jde uvidíme za pár měsíců kdy vyjde upgrade. A jestli je autopilot v současnosti hazard nebo ne záleží pouze na řidiči. Stroj nehazarduje to může jen řidič když ho nesprávně používá.

Mylný závěr. Stroj nepředvídá, proto není bezpečný. Typický a nejjednodušší příklad: auto před vámi nedává pozor na silnici a nabourá do kolony aut stojících před ním...vy zareagujete v pohodě, stroj vás zabije. A ještě k tomu kvůli chybě někoho jiného. Opravdu to není věc, kvůli které byste měl snižovat pozornost, což ale jde proti smyslu té věci. Tempomat bez držení v pruhu nebo držení bez tempomatu. Ale obojí na jednou je spolehlivý. způsob, jak otupět.

"Stroj nepředvídá, proto není bezpečný."
Dalsi total perla. Samozrejme ze neuronova sit v Tesla predvida. To je defakto jeji hlavni cinnost. Jak myslis ze zjistuje, kde je napriklad delici cara na vozovce? Zkus se podivat na nejake prednasky o tomhle at nejsi furt za jelimana. Autopilot predvida, kde by mela cara pokracovat kdyz zrovna nejde videt nebo dokonce vubec na vozoce neni, predvida ktere objekty na vozovce jsou staticke a ktere dynamicke a na zaklade jejich rychlosti predvida jejich trajektorie pro zamezeni kolize atp.

Jsou zadokumentovane pripady, kdy Tesla AP zabranil nehode a brzdil, kde clovek ani nemohl videt, ze se vyviji nebezpecna situace. Prave kolona stojicich aut a Tesla zabrzdila a auto pred ni narazilo do kolony. Kdyby byl clovek tak dokonaly jak pisete, nebylo by potreba ani povinne ruceni. Bohuzel clovek je hodne chybovy.

Každý jel ale ve svém pruhu, to jste zapomněl dodat. Ne za sebou.

Obrázek uživatele PetrVins

Je vidět, že o možnostech autopilota technicky moc nevíte. Je mnohem chytřejší než si myslíte ;-) Radar totiž vidí i před auto před vámi, takže o koloně, stojících autech ví dříve než vy a dokáže opravdu velmi rychle spočítat, jestli je šance na zastavení, bez ohledu na auto před vámi. To nabourá, to je jasný.

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Adaptivní tempomat, o kterém je tato diskuze a je dnes běžný v autech, rozhodně nesleduje auta před auty před sebou.

A jestli umí Tesla vidět před auto před sebou, tak uznávám, že jsem něco propásl. Ale myslím, že to nebude úplně pravda.

"Jestli umí Tesla vidět před auto před sebou, tak uznávám, že jsem něco propásl. Ale myslím, že to nebude úplně pravda."

Boha, nekdo mu vysvetlete jak se gůgluje.

Obrázek uživatele ozana

Je to pravda.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Tesla žádný radar nemá spoléhá a bude spoléhat pouze na kamery. Idea je že člověku stačí oči a tak autu budou také stačit. Takže vidí a pozná uto před sebou ale pokud má něco v zákrytu tak ne. Výhoda je že auto vidí do všech stran současně a reakční doba je ryclejší než u člověka, nevýhoda je, zatím předvídání jak se situace asi vyvyne, ale to se právě učí.

Samozrejme ze ma radar, staci kdyz si zadas www.Tesla.com, vyberes si jakoukoliv teslu a uvidis tam presny seznam cidel. Vsechny Tesly maji kamery, radar a ultrasonicke senzory.

A prave radar je pouzit na detekci auta pred autem co jede pred tebou a nemusi na nej vubec videt. Pouzije se odraz radarovych vln pod autem co jede pred tebou.

OK, dík to už jsem si ujasnil, viz mé další příspěvky..spletl atd...

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-radar-technology-autopilot-saving-owners-accidents/

The radar is able to bounce underneath or around the vehicle in front of the Tesla Model S or X and see where the driver potentially can not because the leading vehicle is obstructing the view.

Jasně říká, že radar dokáže detekovat auto, které "vykoukne" vedle auta před Teslou. To je opravdu záslužné, ale rozhodně to neznamená, že Tesla umí detekovat auta v zákrytu před následovaným autem.
Neboli do auta před sebou narazí v případě, že to auto narazí do kolony a to celé v případě, že auto před sledovaným autem výrazně nevybočí do stran.

Tesla je dobrá, já jí taky fandím, ale sakra dezinformace nee.

"The radar is able to bounce underneath or around"

Skutecny preklad
"Radar je schopen se odrazit POD nebo okolo vozidla"

Dominkuv preklad
"Jasně říká, že radar dokáže detekovat auto, které "vykoukne" VEDLE auta před Teslou."

Dominku nejlepsi bude, kdyz naucis anglicky a pak se podivas na youtube kde sou mraky videi o tomto.

Obrázek uživatele ozana

Vidí signál/odraz, který příjde pod ( underneath) vozidlem před ním. Nic nemusí "vykouknout"

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Ano, tak je to myšleno. Prostě okolo vozidla. Pokud nevykoukne, tak nevidí. Je to určitě velký posun vpřed. Uznávám, že jsem psal jen o stranách a ne "ze zákrytu"

Tohle je uz demence. Rozimis slovicku POD?? To znamena POD vozdilem. Chapes vubec jak se siri radarove vlny? Proc by melo cokoliv vykukovat? Auta nejezdi prilepene na vozovce maji POD sebou misto, kudy se mohou radarove vlny odrazet. Chapes to uz konecne?

Nemáš pravdu. Funguje okolo celáho auta. Je mu jedno, jestli je to mezi koly auta jedoucího vepředu nebo vedle.

Bingo! Konecne ti to docvaklo? Neni treba zadne "vykukovani" auta, jak tu porad dokola opakujes.
Radar se odrazi i pod autem jedoucim pred tebou, proto dokaze reagovat na situace na ktere clovek nema sanci reagovat, protoze je ani nemuze videt. Zatimco radar ano.

Po pravde, docela rad bych videl nejake cislo, jaka je sance, ze u bezne vysokeho auta (u kamionu, kde radar muze videt primo pod napravami, bych tomu veril) neco pod nim projde, odrazi se a jeste projde zpatky.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zkuste v noci zastavit za nejakym autem a rozsvitte svetla. Pak muzete pozorovat kam az dosahnou vase svetla pod autem. Oko uz bohuzel nerozpozna zpetny odraz. Senzory to zvladnou hrave diky rozdilne frekvenci paprsku. Ale muzete vypnout vase svetla a rozsvitte na tom sledovanem aute zpatecky a pod tim prostrednim autem uvidite neco podobneho jako ten radarovy odraz.

Rozdil je v tom, ze bezny material silnic je pro svetlo vyrazne odrazivejsi nez pro radarove vlny (a prijimac ma jen nejakou citlivost).
Proto taky nerikam, ze to bude nula, ale ze by me zajimalo nejake alespon vzdalene realne cislo.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zkuste posvitit vasim autem na nejake letadlo treba ve vzdalenosti 500km a pak mi reknete co jste videl. Radar to zvlada naprosto spolehlive a jeste vam rekne co to je za stroj, rychlost, vysku, smer letu, ... Realita je sirsi nez co znate.

A bude to fungovat i s vykonem (a antenou) toho auto radaru? I kdyz mezi radarem a letadlem budou Alpy?

Absurdni protipriklady muzeme vymyslet cely den.

EDIT: kdyz jsme u toho svetla, odrazy od satelitu Starlink na tech cca 500km vidime...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Oba se pohybujeme na tenkem ledu. Vy zpochybnujete citlivost radaru, ja davam priklad kde to funguje dobre. Pritom nikdo z nas nema ani paru o schopnostech AP. Nejspis tu nevedomost sdilime s lidi v Porsche, DB a jinde :-)

Nezpochybnuju radar jako takovy (ostatne stejny modul pouzivaji vicemene vsichni, nejen Tesla), jen mam pochybnosti pro ten jeden konkretni pripad. V realnem zivote auta nejedou perfektne zarovnana, vetsina jich je alespon castecne "pruhledna", takze se neco zpatky dostane.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Takze na neviditelna letadla matlaji asfalt? :-)
Tim jen chci rici, ze Vase tvrzeni stoji za provereni. Vondrak, ktery tu neco rika o Googleni, by si to mohl vzit na starost :-)

U neviditelneho letadla jde prece o neco jineho - tam mam perfektne odrazivy (kovovy) povrch, ktery potrebuju zamaskovat. Pod silnici kovove desky (nebo neco jineho dobre odraziveho) nebyvaji. A jeste jednou, nikde netvrdim, ze to bude 0. Jen je otazka, jestli je to dost pro detekci.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Ja take.Netusim. Ale vim ze u cloveka je ta sance 0.

Další kec. Člověk vidí skrz skla auta před sebou a dokáže rozeznat o co jde. Před kamion/ dodávku nevidí ani Tesla ani člověk. Člověk má možnost se vyklonit ke straně, najet na bílou a podívat se atd... Ale člověk reaguje předvídavě například na blížící se křižovatku nebo houstnoucí provoz. To tesla bude někdy určitě taky, dnes ne.

Bavime se tu o radarovych vlnach. Ja ti garantuju ze je zde 0% sance ze je clovek zachyti. Zatimcoi u autopilota s radarem je tato sance >0%.

To o cem tu mluvis tak to je normani viditelne spektrum, cokoliv co dokaze videt clovek , dokaze videt i ta Tesla pres kamery a mnohem lepe.

A doufam ze si snad nemyslis ze ty tvoje 2 kamery co mas na ksichtu se 135°FOV jsou na tom snad lepe nez Tesla se svymi 8mi kamerami strategicky rozesetymi po obvodu auta aby pokryly 360° FOV?

Jinak autopilot samozrejme predvida urcite situace. To uz sem ti popisoval v jinem prispevku. A neboj on taky vi, ze se blizi ke krizovatce, nebo ze je nekde husty provoz. Nebo odkud si myslis ze bere navigace v aute informace o doprave? To si snad myslis ze autopilot tyhle informace nema k dispozici rychleji nez ty?

Radar umi koukat i skrz okna a pokud za tim oknem bude kus plechu s jinou rychlosti, pak muze detekovat i predchozi auto. Skrz plech to asi nebude fungovat, ale aspon skrz sklo. Radar dostava nejake signaly a na zaklade dopplerova principu vyhodnocuje pohyb4rychlost objektu pred sebou.

Ano nějaká teorie to je.. Snad budete souhlasit, že opravdovým řešením je jednoduchá komunikace mezi auty.

Aha- spletl jsem si s Lidarem :-)

Porad lepsi nez splest plyn s brzdou.

No jo- já si dal dohromady Muskovy výroky o tom že lidar je blbost a auto má vidět jako člověk a získal chybný dojem že radar vůbec nemá. To že zpracovává obraz z kamer + předního radaru jsem prostě přehlédl.

Ano, tak nějak si to myslím taky. Já právě viděl nějaké video, které mělo ukázat, že Tesla vidí před auta, protože auto před ní nezareagovalo a nabouralo. Ale ostatní auta stihla zareagovat také, takže to nebylo zase nijak vyjímečné a i když je to na dnešní dobu dobrý výkon a velký posun vpřed, pořád nejsem přesvědčen o nahrazení předvídání člověka.

Definujte (samozrejme vlastnimi slovy), prosim, co je predvidani cloveka. Doufam, ze nemyslite nejakou nadprirozenou schopnost cteni pudoucnosti...

Obrázek uživatele runner42

Pavle, to si děláte srandu, že jo?

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Ty si asi děláte srandu, ne? Tak například, že v obci v době konce vyučování okolo školy nejedu maximální povolenou rychlostí? Nebo že očekávám na podzim v ozimu srnu? Nebo vidím už z dálky zprava přijíždět auto ke křižovatce, které podezřele nebrzdí, tak se na něj připravím? Nebo že když stojím na křižovatce na červenou, tak kontroluju zpětné zrcátko, jestli autobus za mnou dobrzdí? A když ne (vlastní zkušenost) projedu na červenou do křižovatky a v mžiku situaci vyřeším? Nebo že když vidím, že to do mě někdo zezadu napálí pustím brzdu, aby to nebyla taková rána? Nebo že se sjetýma gumama nevalím po dálnici na max, když je průtrž mračen? Nebo že když jedu po okresce, neustále hlídám únikovou cestu ze silnice?

Je ještě pořád mraky situací, které opravdu nemusíte zavinit vy. Nejde přece jen o to nenabourat do auta před sebou.

Pane, já jezdil 10 let na motorce, vím, co je to myslet za ostatní, zachraňuje to život. Vám to řeknu v kostce: je to přesně to, co dnes ani Tesla neumí.

Diky za odpoved. Tou srandou jste asi myslel ten naznak cteni budoucnosti, ja jen aby Vas to nahodou nenapadlo. :-)
Je videt, ze mate slusne zkusenosti, protoze me osobne by nenapadlo si neustale na okresce hlidat unikovou cestu ze silnice, vim, ze je tam struha a dost casto i strom, takze nic, co bych chtel absolvovat a tak nejak si myslim,z e hlidani mi stejne nepomuze a budu na situaci jednat insitktivne, protoze ty jsou daleko rychlejsi nez vedome chovani. Kazdopadne se obavam (z pozorovani sveho okoli - jizdnich projevu ostatnich ucastniku silnicniho provozu), ze Vase predvidani je ojedinele a nesdili ho bohuzel velka cast ridicu (staci, se podivat, kolik aut zvolni pri mijeni tramvajoveho ostruvku v dobe nastupu a vystupu).
Budete souhlasit, kdyz Vase priklady shrnu jako predvidani na zaklade vlastni ci sdelene zkusenosti? Takze vlastne jen nastavene urcite chovani za urcitych podminek.
No a pak mi reknete, proc by toto nemohlo zvladnout strojove uceni? A zda nahodou neni vyhoda stroje v rychle prenositelnosti use-casu. Clovek se uci strasne pomalu a zapmina. Stroj muze uchovat poznatky ode vsech napojenych elementu (clovek, stroj) na celem svete.

Já jsem Pavle nenapsal, že to nejde naprogramovat. Já jsem popisoval, co to je a že to Tesla ani nikdo jiný dnes neumí. Ale je to mimo jiné důvod, proč se dnes píše, že SAE5 hned tak nebude. Jsou to jen podmínky, je to pouze If-then, nic víc. Víte ale kolik jich je a kolik je jejich kombinací? Na to dnes není výkon rozumně velkého pc..ani ten Tesly to neumí.

A pokud byste si myslel, že za X let se to bude umět to PC samo naučit, pak se to bude učit pouze ze svých chyb. Výhoda je, že je už podruhé neudělá. Necháte svého teenagera, aby se na něm Tesla učila své SAE5? Já ne.

"Jsou to jen podmínky, je to pouze If-then, nic víc. "
Dalsi perla....

"Víte ale kolik jich je a kolik je jejich kombinací?"
Nevime, protoze to ani nepotrebujeme vede. Existuje totiz vynalez zvany "neuronove site". Studuj smudlo.

Tak ja to napisu za Vas, naprogramovat, jak naznacujete (if-then) to opravdu dle meho nazoru nelze. Na toto musite pouzit jine techniky nez imperativniho programovani. Prave proto, ze vim, kolik je tech kombinaci - tak nastrelem od boku ... nekonecno (nebo aspon cislo limitne blizici se k nekonecnu)? :-)
Ten vykon neni potreba v kazdem jednotlivem aute, ty maji jen zvladat vyhodnotit vstupni data (z kameru, radaru (pokud je tak) lidaru a ve zkusenostni databazi najit nejoptimalnejsi reseni (reakci na dana vstupni data). To strojove uceni samozrejme bude obstaravat nejaky superpocitac a v autech jen modifikovat zkusenostni atabazi.
Neplette si PC (personal computer) se superpocitacem. A ten se to neuci za provozu ale prave z nasbiranych dat a simulaci. Do provozu, mou logikou, maji jit uz jen hotove zkusenosti. Pokud auto nenajde vhodnou zkusenost, ma bezpecne zastavit.
A ano, az bude SAE5 v provozu, necham sve dite jet na zadnim sedadle takoveho auta a budu vedet, ze je v lepsich (rukou ne, tak) mechanismech, jak u lidskeho ridice. Osobne nejsem tak namysleny, abych si myslel, ze neco umim nejlepe na svete a ze neexistuje clovek / algoritmus, ktery by urcitou mou cinnost zvladl lepe jak ja. Na to jsme az moc star :-)

Co je to vyhodnocení dat z kamer a dalších senzorů? Je to pouze posuzování. Je to jen if-then. Co je to lidská inteligence? Je to jen posuzování, schopnost vymyslet nové řešení, je to jen if-then. Akorát náš mozek má tolik neuronů, že těch vyhodnocení zmákne biliardy. Např. při psaní písmene A probehne (odlehčeně):
Běžná klívesnice nebo malý NTB? If keyboard, than A is on position X. If NTB than A on position X-20. If keyboard known, no recognition required. A ruka poslepu zmáčkne A. Trefí S. Zapíše se zkušenost. If on ntb, than position X-25 (odlehčeně)

A podle Vašeho logického návrhu to funguje tak, že auto pošle do "superpočítače" pouze výsledky dat. Tedy zřejmě nějaký balík dat, která říkají, že na azimutu X je ve vzdálenosti Y překážka ID Z, že kamera ID3 zaznamenala objekt ID 55, 67,1098, 11 s 24, kamera ID2 zase tento, že se to stalo v čase T atp atp atp. Běžná latence 4G připojení je 40ms. když všechno šlape, jak má. 5G nevím, asi bude lepší. Nicméně dnes jsou to strašně dlouhé časy na to, aby se to dalo použít způsobem, který popisujete. Takže dnes to to auto vyhodnocuje samo. Každé za sebe. Jestli se opravdu učí od centrální dtb, tak to bude prostřednictvím aktualizací.

Asi jednodušší a spolehlivější cesta bude komunikace mezi auty a nejlíp i mezi infrastrukturou. Tam se přesně dozvím směr, rychlost, zrychlení, úhel natočení volantu, emergeny brždění atp. všech aut okolo. Narážíme ale taky na problém latence spojení. Je možné, že Tesla ve vývoji přišla na to, že než bude dost kvalitní spojení mezi auty, než se automobilky domluví, než to zákony dovolí, půjde vlastní jinou cestou. Já na vývoji autonomních aut nepracuji, to bych neměl čas sem psát a jezdil bych Teslou okolo baráku.

Osobně si myslím, že Teslí použití kamer a radaru je možné. Kamery to postupem času zvládnou. Jsem si jistý, že Tesla s využitím ŕadaru Bosch přehání, ale podstata sdělení, nápad tam bude a zase ubude pár situací, které by jinak skončily nehodou. No a tak to půjde, až to bude bezpečné pro všechny.

Neurony v mozku funguji opravdu jinak nez if-then :-) Navic to psani je podvedome a jak je znamopodvedomi je daleko (pamatuji si spravne ze o rad ci dva) rychlejsi jak vedomi? Pokud by bylo oboje na if-then, pak z logiky by meli kazdy svuj "(ko)procesor" nebo musi bezet stejne dlouho. No a jelikoz v mozku nejsou ekvivalenty procesoru, ale prave neurony a synapse. Neuron z urciteho vstupu udela nejaky vystup ktery posle do jineho neuronu (ale ne binarne). Ted uz vstupuji na dost tenky led, tak me prip. nekdo opravte.

Napsal jsme to jinak a znovu tedy zopakuji. Auto ma v sobe nejakou znalostni dtaabazi, dle ktere urcuje, jak se ma chovat na urcite podnety. Pokud ale nedokaze ze vstupnich dat s dostatecnou mirou pravdepodobnosti nalezt vhodne chovani, ma bezpecne zastavit a poslat danou situaci na vyhodnoceni. Ten superpocitac se bude prubezne ucit nejen nove ale i stavajici situace (ty vylepsovat) a znalostni databazi (lidsky intuici) posilat do aut. Tak nejak bych to samozrejme navrhl ja a ja bohuzel nedelam AI. Toto prave kvuli omezene vypocetni sile auta. To, jak to ma Tesla netusim, ale hur, nez jak jsem to nastinil, mit rozhodne nebude. :-) Kazdopadne je ohromne + ty miliony najetych mil, co ma Tesla k dispozici, protoze pro neuronovou sit (stejne jako pro cloveka) jsou potreba podnety, aby se mohla rozvijet (ucit). Pamatuji si, jak dcera jako novorozene mavala rukama nahoru a dolu, ze se obcas bouchla do oka a plakala. Ted uz to nedela :-) A urcite nema nikde v neuronu if (ruka.position.near(hlava.position) ) ruka.stop; Umi si utrit slzy nebo promnout oci. A podmintito vse jeste silenym mavanim bude uz za ty roky vytesneno. Stejne tak muz ebyt ze znalostni databaze auta vyhozena reakce bud ne tak dobra jako nove naucena, nebo uz zbytecna, protoze nemuze nastat diky zamezeni nejakenutne podminky jine plynouci z predchozi reakce.

Taky si myslim, ze kamery by mely stacit aspon na uroven cloveka, radar je neco navic, co bezpecnost dale posune.

Tesla neridi za prime pomoci superpocitace. Superpocitac vyhodnocuje jizdni situace offline a az naucene poznatky posle do vsech aut. To by bylo smutne, kdyby se Tesla vybourala, ze zrovna nebylo mobilni spojeni. Kazde auto ma stejne znalosti v pameti, i bez mobilniho pripojeni.

Vyhodnocování obrazu není žádné IF-THEN. Na zpracování obrazu se nepoužívají algoritmy, ale neuronové sítě, které fungujou pomocí umělých neuronů tak jako lidský mozek. A stejně se taky trénujou.

Taky nevím co do toho pletete 4G/5G. To s tím nemá nic společného.

Takže jsem to vypisoval zbytečně..

S vasim "if-then" moc daleko nedojdete. Uz jen rozpoznavani obliceju pracuje jinak nez mate potuchu.
Pro predstavu, kolik rozpoznate lidi? A podle ceho? Stroj to dela trochu jinak a s vetsi rychlosti, presnosti a v libovolnem mnozstvi. A nejspis se neda tak lehce oklamat jako clovek.

Leo, Leo.. Ten stroj pracuje ve dvojkové soustavě, to jsou pouze záznamy 1 a 0. Jinak to neumí. Slyšel jste někdy rčení, že PC je chytrý blbec? Tohle by vám mělo stačit k tomu, abyste přestal psát nesmysly. Další vysvětlování by bylo zjevně zbytečné. Jen snad.. Umění se učit předem definované věci z nových zkušeností není novinka. Ale to není nahrazení inteligence člověka.

"Slyšel jste někdy rčení, že PC je chytrý blbec? Tohle by vám mělo stačit ....."

Tohle na tebe skvele sedi. Tobe staci rčení a pranostiky abys vedel co je a co neni mozne.....:)

Hele Dominku, je zcela jasne ze tvoje vzdelani je nizke, ze nejsi chyty jedinec a uz vubec nerozumis technologiim, to je vporadku, kazdy sme nejaky.
Jedine co nechapu, ze se poustis do debat o vecech kterym vubec nerozumis

Jak jste poznal, ze neni chyty jedinec? Podle me ma kriticke mysleni a snazi se divat na vec pesimisticky, coz neni dle me spatne. A jakou ma dle Vas skolu? Schvalne, zda se trefite :-)

No na me pusobi ze moc chytry neni. Tot vse. Treba ma nobelovku ja nevim. Me na nem vadi jedina vec, debatuje a hada se o vecech kterym proste vubec nerozumi.
Sotva se dozvi o tom ze Tesla ma vubec nejaky radar, a uz vi presne ze ten radar nemuze fungovat dokud auto "nevykoukne".
O neuronove siti slysel tak mozna z blesku, ale je si jisty ze je to jen "if- then" ktery neumi nic predvidat.
A to je prispevek za prispevkem, perla za perlou.

Arafat sejmul docela dost lidi a Nobelovku dostal, takze u Dominika ji taky nevylucuji, i presto, ze by nikoho nezabil :-)

Obrázek uživatele Jan Veselý

Arafat byl mazaný jak vopice. Proto se taky dožil 75 let. Kdyby tak mazaný nebyl, Židi by ho dostali už v rozpuku mládí.

:-)

Takove situace vyhodnocuje Tesla take. Vase zkusenosti z par set tisic km a Tesla z miliard km. Navic Tesla muze zaznamy vyhodnocovat nekonecnekrat zasebou a vy mate jen jednu hodne omezenou subjektivne zabarvenou moznost.

Vy jste dobře zpracovanej..nebo dobře zaplacenej.

Kdo umi cist, ma vyhody. Myslite ze ty zaznamy ktere auto odesila jsou pro obveseleni Muska? Auto poskytuje moznost odeslat zaznam z manevrovani poslednich asi 10 minut do Tesly k vyhodnoceni. Takove pripady jsou vyhodnoceny trochu jinak nez ty automaticke. AI se uci neustale. Chapu ze to je nepredstavitelna vec, ale je tomu tak. Nekde se to da zneuzit a nekdy zhodnotit.

Nojo Leo je v případě Tesly moc velký optimista...
Na druhou stranu je jen otázka času než půjde naučit robota i intuici..
Třeba intuici 100 Dominiků, a pak je jasný, že 1 Dominik nebude stíhat... není totiž bezchybný neomylny robot co funguje 24h denně 365 dní v roce...

Intuice je jenom jiný název pro zkušenosti.
A co se dokáže naučit člověk, to se dokáže naučit i stroj.

Nevím jak u Tesly, ale například Waymo se pyšní tím, že jejich autopilot dokáže rozpoznávat gesta rukou a obličeje, dokáže rozpoznat zde jej chodec zaznamenal. Ví, že když u krajnice zastaví auto, tak z něj někdo může vystoupit a taky ví, že když auto zastaví před přechodem, tak zřejmě někdo přechází ikdyž ho přímo nevidí.

To všechno a mnohem více se můžou počítače naučit. Hlavní výhoda počítače nad člověkem je v tom, že se to učí všechny naráz. Stačí update SW a najednou něco nového umí celá flotila, kdežto lidé se to musí učit všechno sami.

Taky stroj má rychlejší reakce, není unavený, vystresovaný, nesleduje mobil ani se nerozhlíží po ženských. Nemůže usnout nebo ztratit koncentraci a vidí do všech směrů naráz. A při komunikaci mezi auty vidí i za roh.

Intuice je schopnost behem zlomku vteriny situaci spatne vyhodnotit.

Jasně, přesně tak to je. Jen těch situací je tolik, že si to ani neumíme představit, takže ano, jde to. Ale bude to trvat.

A doufám je vám jasné, že i ty gesta jsou předem daná. Takže když někdo zvedá prostředník a jiný ukazovák a malík, má to stejný význam, ale soft bude bezradný, když nebude mít definici obou. Nám lidem dojde, že nejsme v UK, ale v Itálii a dle situace, která nastala a dle situace, která nastane vyhodnotíme, co to gesto znamená.

než se software naučí, že ta gesty byla podobná, vyhodnotit co se stalo a co následovalo a odhadne co to gesto znamená, bude Slunce o pár mikrometrů blíž Zemi.

Pokud ještě někdo kromě Lea nepochopil můj příspěvek. Já dělám chyby opakovaně, ale PC je už podruhý neudělá. Má výhodu + to hromadné učení.

Stroj se nenecha nejakym vztycenym prostrednickem vyprovokovat. Kdybych byl stroj, urcite bych vas ignoroval. Jelikoz jsem clovek, necham se strhnout emocemi ke zbytecne reakci. A to me rozptyli od jinych dulezitejsich veci.

Velice trefna poznamka, udelal jsem tu samou lidskou blbost :-)

Budu za rypaka, proc by se to ten pocitac z lidskych prikladu (trenovaci mnoziny) nemel naucit? Pocitac to nevnima negativne, proste vidi, ze po fakaci/troubeni/blikani/... se silnice rychleji uvolni.
Nehlede na to, ze v nekterych zemich je to bezna soucast provozu.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Nekdy se ta situace vyresi rychle a rucne.

po fakaci/troubeni/blikani se silnice rychleji uvolní? Odkdy? :)

A opravdu to rychlejsi uvolneni zapricinil fajkac/blikani/troubeni? Vtomhle nejsem tak optimisticky. Spousta lidi v takovych prikladech delaji naschvaly, takze to povede ke zhorseni situace.

Vzdycky asi ne, ale tipnu si, ze ten vliv bude v nekterych pripadech nezanedbatelny. Napr. kdyz se budu na chodce ritit bez zpomaleni a k tomu troubit, nejspis prichvatne. Z hlediska ciste logiky regulerni reseni problemu. Pokud tam nebude to if-else, ktere rekne, ze tohle se nesmi.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Ale to riteni dela jen lidsky ridic. Stroj se do takove situace nedostane a tudiz takovou situaci nemusi resit.

A tesli AP se (alespon podle Muskovych prohlaseni) neuci z tech "bilionu mil" najezdenych lidskymi ridici? Tedy z toho jak se chovaji? Nebo v Teslach nikdo neprasi? ;)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

I spatne zpocitrany priklad muze byt prinosny pro budouci spravny postup, nebo aspon porovnani s jinym postupem, ktery byl efektivnejsi a vysledek se vice blizil idealu.
Kdyz vidim, ze chlap bije zenu, dokazu z toho odvodit, z eje to spatne, kdyz pak vidim, jake z toho plynou dusledky (prosim, neargumentujte mi usmirovacim sexem :-) ) a sam to tim padem nikdy nebudu ani zkouset.

Jenze to jsme zpatky u lidskeho konceptu "dobre/spatne". My vime, ze zeny se nebijou, protoze pak breci a nemakaji (nadsazka). V jine kulture pro zmenu vi, ze se bijou, protoze pak lip makaji.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

:-D Dostal jste me.
Uznavam, blbej priklad :-)
Jeden z principu strojoveho uceni je prave to, ze stroj musi znat, co je spatne a co dobre. Pravda je, ze uceni asi muze dospet k jinym vysledkum, pokud je uci ortodoxni krestan, muslim, nacista, komunista, apod. :-) Z toho plyne rada, nesedejte do auta, ktere ridi auto, vyuzivajici zkusenosti neuronove site z Iranu. Nebo si vemte burku :-)

Amen.

Mi to pripomnelo nedavny priklad, tusim to byl Microsoft, kde si umela inteligence behem kratke doby "vypestovala" rasizmus a xenofobii, takze ji museli vypnout.
V "elektronicke hlavicce" se zrejme muze vylihnout cokoliv a pokud na tu situaci zrovna nemam test case (ktery je stejne "k nicemu", protoze i mala zmena vstupu muze u neuronek znamenat velkou zmenu vystupu), pozna to nekdo na vlastni kuzi. Tyhle neocekavane reakce podle me budou daleko vetsi problem nez ruzne medii omilane "technikalie" typu "prejet radsi skolku nebo duchodce".

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Pokud auto jede s AP, ma asi jiny rezim, nez bez AP. Bez AP funguje mene fhunkci nez s AP. Protikolizni brzdeni i varovani funguje bez AP. S AP bude nejdrive zasahovat AP a mozna az kdyz to nezvladne to predchozi. Tezko rict, ne vse je trivialni a dostupne. Nekde bude ten naskok pred ostatnimi vyrobci.

Gesta můžou být samozřejmě lokalizovaná. Oni nejsou pitomci, víme?

A dokonce i Dominik občas, byť jednou za 10 let, opakuje své chyby. PC ne.

Pokud jste udelal vedome jednu chybu za 10 let, tak jsou 2 moznosti.
a) jste perfektni organismus a jeste lepsi ridic.
b) unikaji vam vase chyby.
Ja teda pri kazde jizde udelam hromadu chyb. Sice male a nic se v dane situaci nestalo, ale vse je o soubehu malych chybycek. Fatalni chybu s bourackou jsem zatim nemel. Mozna i diky AP :-)

https://bit.ly/2RW5KfS

"The radar was added to all Tesla vehicles in October 2014 as part of the Autopilot hardware suite"
Nespletl jste si to s lidarem?

A ještě jsem se díky vašemu odkazu dozvěděl že může tedy detekovat i vozidla v zákrytu, To jsem nevěděl,dík :-)

Nemůže. V odkazu je napsáno, že to sleduje vozidla, která právě ze zákrytu vylezou. Je to náhodou perfektní funkce - auto před vámi jede rychlostí X, ale objekt, který se objeví vedle auuta před vámi se pohybuje rychlostí X-Y (kde Y bude předmětem velkých testů a možná i učení)-> takže se začínám připravovat na brždění.

Ale ne auta v zákrytu. Musí být vidět - z podstaty fce radaru.

já mám tenhle odkaz a v něm je:
and see where the driver potentially can not because the leading vehicle is obstructing the view.
a také:
I was following a truck which was large enough to obstruct my view of the car ahead. But I did note that AP [Autopilot] was registering the car in front of my lead car just fine despite me not having a view. Suddenly, full emergency braking was activated on my car, which startled me because the lead car was still moving at a normal speed and I could not detect a problem. A split second later the car directly in front of me veered into the shoulder to avoid hitting the car in front of him which had stopped abruptly for road debris. The AP [Autopilot] in my car managed to brake even before the car in front of me acted and was able to come to a full stop with a decent amount of room between me and what was the second car ahead of me. The original lead car was now stuck on the side of the road.”
z toho pro mě vyplývá že radar nějak vidí i to co řidič nemůže protože to nikde nevykukuje. Nebo je to nesmysl a nemám tomu věřit?

Radarove vlny se samozrejme umi odrazet :-) Zalezi, jak moc se odrazi od silnice, svodidel, protihlukovych steb ci domu okolo silnice a jak to dokaze vozidlo vyhodnotit (ze to je druhotny odraz a dopocitat ten primarni)

Bez internich znalosti systemu se muzeme jen domnivat, co je vse mozne. Radarove paprsky muzou diky reflexim "videt" treba i za roh. Vzdy zalezi na okolnich podminkach. Nekdy to muze fungovat, nekdy nemusi. Vemte takovy ne uplne dobry priklad, kdy muzete videt auto pred autem diky stinum na silnici. Ve viditelnem spektru to je jine ve dne a v noci. U radaroveho videni je vsude "tma" a jen paprsky od auta muzou byt reflekci preneseny tam i zpet. Ale jak to bude az budou vsechny auta vysilat radarove paprsky? Bude to lepe detekovatelne, nebo hure?
edit. ridic ma oci ve vysce 1m a radar je treba 30cm nad vozovkou a muze pod kamionem predchozi auto primo videt. A ridic ze sve pozice nic nevidi.

Spletl:-)

U nekterych prispevku mam dojem, ze komentator cerpa ze svych husarskych kousku za volantem Skoda 120 pred 30 lety.
Pro nektere se svet prestal tocit a nase poznatky berou jako kdysi clanky o daleke budoucnosti z casopisu 100+1.

Jely ve stejnem pruhu a za sebou.

“adaptivní tempomat a udržení pruhu s nouzovým brzděním považuju za hazard”.
Lidem jako ty bych sebral ridicak jako prvni a hned nasledne i volebni pravo.

:-)) neprekvapils. Adaptivni tempomat zvysuje bezpecbost, viď? Dyt to všude píšou , tak to musi byt pravda.

Ano, vsude to pisou, vsechny statistiky potvrzujou, ja osobne sem s adaptivnim tempomatem jel napr. 2x trasu cca 3000km za cca 30h (stridali sme se dva) a bez nej bych si tu cestu nedokazal predstavit, jedine ceho sem litoval je, ze auto nemelo prave ono drzeni v pruzich. Predstava ze toho, ze kdyz na zlomek vteriny nebudes davat pozor, tak te to stupidni auto necha napalit do svodidel, je naprosto absurdni a osobne bych takove auta uz davno zakazal. Teda tobe se takove auta ale libi, kde staci chvilka nepozornosti a naperes to do auta pred sebou, vjdes do protismeru, pripadne rozjedes decko co ti vbehlo z krajnice do cesty, to je mnohem bezpecnejsi vid Dominku, ty hlavo skopova.

Vondráku, kdybys trochu přemýšlel, dojde ti, proč asi zvládneš ujet 3000km ve dvou. No protože jseš prostě míň unavenej! A proč jseš míň unavenej? Protože nemusíš dávat tolik pozor. Kroutit volantem není nijak fyzicky náročný, tím to nebude. Mám ty dvě vychytávky od roku 2015. Letos jsem jel Prahu s Octavií 3 a došlo mi, jak moc jsem riskoval.

Takže ano..patřilo mi sebrat řidičák, ale právě za to, jak moc jsem se na ty dvě věci spolíhal. Co uznávám je odpinkávání od bílé čáry s vibrací do volantu/ zvukový signál, samozřejmě nouzové brždění auto/ chodec a taky city-stop. A vypínací adaptivní tempomat.

"Kroutit volantem není nijak fyzicky náročný, tím to nebude."
Lidsky mozek si na opakovane ukony vytvori takzvanou svalovou pamet. Tyto ukony delas pak naprosto bezmyslenkovite a automaticky, aniz by vubec dosly do vedome casti mozku. Nicmene ma to jednu nevyhodu, pak si nejsi ani vedom, kolik ti tyto ukony berou energie a kolik vypocetniho vykon zabiraji tvemu mozku, ktery by ho jinak mohl pouzit na jine veci. Jako napriklad na rychlejsi reakce nebo bedlivejsi sledovani okoli.
Ty tisice neustalych mikrokorekci volantu/rychlosti, ktere musis delat, je ten duvod proc si po takove jizde bez asistencnich systemu na odpis. Navic s kazdou dalsi hodinou co ridis klesa tvoje bdelost.
Asistencni systemy ridici v tomto ASISTUJI, nemusis resit ony mirkrokorekce, nemusis neustale tapat na plyn a brzdu ( nedejboze smatrat po slatpace). Diky tomu ma pak clovek mnohem vice volneho mozkoveho vypocetniho vykonu a muze se venovat lepe rizeni a prehledu nad celou dopravni situaci.
Toto potvrzuji studie, ale i empiricka data. Asice ridici s asistencnimi systemy jsou mnohem bezpecnejsi nez Dominik co nepochopil k cemu je tempomat a tak si ho radsi vypne, protoze si myslel, ze kdyz ho ma zaply tak muze jit do hajan.....

Jeste poznamka, ja mluvim o drzeni se v jizdnich pruzich asice Lane Centerint Assit, a ne ten shit co mas ty v aute, coz je LKA asice Lane Keeping Assist, coz je dobre tak mozna kdyz si chces zahrat pinpong.

Hele ty shite..uklidním tě, byl to obyčejný Passat B8.
Na zbytek máme odlišný názor. Můj vychází z vlastní zkušenosti. Takže ve svém novém autě chci vibrace a upozornění, ne držení v pruhu, jako má Passat B8 od roku 2015, rozumíme?

Nazor muzes mit jaky chces na cokoliv. Treba i na to jestli je zeme kulata nebo placata. Ja se ti jen snazim vysvetlit ze se opiram o studie, empiricka data a v posledni rade omezenou vlastni zkusenost.

Jinak ten tvuj passat z 2015 ma uplne basic LKA. Ale lepsi nez dratem do voka. Proste pinpong, ale nespolehal bych se na to ani omylem. To je uplna nouzovka. Az zkusis neco alepson s Mobileye 1.gen jako Volva nebo starou Teslu tak se ozvi.

Když výrobce Evehiklu vybaví svůj křáp 15ti palcovým tabletem, aby uživatelé - zastydlí puboši mohli hrát celý den svůj oblíbený porntetris, musí se na druhé straně postarat o to, aby jej mohli hrát pokud možno nerušeně. Proto razí tydle a jiné pikačoviny. No a jednosmyloví nadšeně hýkají v očekávání, že si jednou taky až pojedou 3000km zahrají..... Zákazal bych v prvé řadě Vondráka, tu hlavu hovězí. Čus, Dlaždič.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Nějak vůbec nechápu tu logiku. V čem by mělo drive-by-wire zjednodušit autonomní řízení?
Já žil doteď v přesvědčení, že s řízením vozu není problém, problém snad má být s rozhodovacím procesem, ne? Auto má vědět, co má dělat.

Ma to byt mezivrstva ktera usnadni autonomni rizeni. Asi neco jako kdyz kupujete byt a mezi vas a prodejce se vetre realitni makler.

Taková mezivrstva přece v autech dávno je a říká se ji Řídící jednotka a má ji každé auto za posledních 30 let. Už před 20 lety existovaly plnohodnotné Drive By Wire automobily. Ale jenom jako prototypy, protože takové auta nesmí na silnice. V tomhle není žádné technické omezení. Všechno je ohraničeno pouze předpisy. A protlačit každou maličkost přes politiky, úředníky a zájmové skupiny je boj na dlouhé roky. Však jak dlouho se snaží automobilky povolit prodeje aut bez zpětných zrcátek...

Já myslím, že problém je spíš s komfortem ovládání, který není v pořádku. Nefunguje to prostě jako tyčka ke kolům. Zpětná vazba nula, počítačová hra. Nadto samozřejmě riziko poruchy. Myslím, že druhým příkladem jsou voliče automatické převodovky. Dát místo páky tlačítka by nebyl problém min. 15 let, ale rozjelo se to až teď až to risknul Land-rover nebo kdo to.

I zpětná vazba se dá naprogramovat tohle není problém.
Samozřejmě riziko poruchy je u všeho. Tohle je pouze legislativní omezení. Když to můžou mít letadla, tak proč by to nemohly mít i auta, že?

U páky vidíte co máte zařazeno a nemůžete zařadit několik voleb najednou, takže je zjevné co auto bude dělat. Když některé automobilky "chytře" zvolili, že páčka se bude vždy sama aretovat na střed, tak to stálo pár životů, kdy se domníval majitel že má zaparkováno polohou P a auto se na něj rozjelo, protože tam bylo něco jiného.

Ano, takže technicky to problém nebyl, jen uživatelsky. Otočné voliče jsou na tom jen o něco líp, jak ty páčky o kterých píšete. U klasické řadičky je jasno i po hmatu.

Drive by Wire není technický problém, ale legislativní. Například volant musí být mechanicky připojen na řídící tyč. Počítač má pouze kontrolu nad posilovačem.

Zákony jsou vždycky pozadu za technikou.

Drive by wire muze fungovat u strojem rizeneho auta s furou elektronickych senzoru. Pak by ale clovek takove auto asi nesmel ridit. Zpetna vazba ze silnice zpek k ridici je dulezita a tu lze mozna hezky simulovat, ale pro rizeni auta asi nic moc. Elektronicke senzory jsou hodne rychle, ale premena na clovekem vnimane mechanicke signaly to vsechno znehodnoti. Jsem skepticky, ale uvidime. Mozna.

Obrázek uživatele runner42

Je to marný, je to marný, je to marný.

Proti víře nelze argumentovat logikou.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Ved preto s tebou nikto logicky neargumentuje.


Nabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Live