Flexibilní větrné elektrárny se inspirují v přírodě

Radomír Dohnal - 28 Červen 2017

Větrné elektrárny se dnes globálně starají o výrobu 4 % elektřiny na Zemi. Pětičlenný tým francouzských výzkumníků řeší, jak výkon stávajících a budoucích větrných elektráren o třetinu zlepšit a inspiruje se při tom v přírodě.Vážky umí se silou větru přirozeně pracovat. A proto se od nich vědci inspirovali.

Vážky umí se silou větru přirozeně pracovat. A proto se od nich vědci inspirovali.
foto: rian, licence Creative Commons Zero (CC0)

Přesněji řečeno, vypůjčili si ji od zástupců létavého hmyzu, vážek. Design jejich křídel se totiž dokáže velmi efektivně vypořádat se vztlakem, vzdušnými proudy a proměnlivou silou větru, a to bez ohledu na podmínky okolního prostředí.

Pozorováním vážek, respektive detailním zkoumáním konstrukcí jejich křídel, pak dospěli lidé z École Nationale Supérieure des Arts et Métiers-ParisTech a pařížské Sorbonny k překvapivému závěru.

Lepší než pevné, rigidní, struktury listů rotorů by byly čepele částečně flexibilní, pohyblivé. A při zpracování nového designu a jeho testů pak přišli i s tím, že nejde jen o výkyvy od osy otáčení do stran, ale i distribuci hmoty, respektive váhy křídel.

„Výkon větrné elektrárny pochopitelně ovlivňuje rychlost větru,“ říkají francouzští výzkumníci. „Když je vítr slabý, neroztočí se listy rotoru, a ten nebude generovat energii. Když bude vítr příliš silný, může poškodit turbínu. Důležitá tedy není jen síla, ale i úhel a směr proudění.“

Odchylky od optima pak podle nich může řešit flexibilní provedení listů rotorů větrných elektráren. Dokáží totiž pracovat i při nižším větrném proudění, a při opačných extrémech se stáčejí tak, že nehrozí jejich poškození.

Kromě toho úprava vnitřní struktury listů, tedy nahrazení pevných za ohebné, vede k nemalému zvýšení výkonu, a to až o 35 %. K radosti a oslavám nad úspěchem se ale budou muset nejprve vědci z Francie ještě propracovat.

„To, co dobře funguje v umělých podmínkách aerodynamických tunelů v laboratořích, zatím ještě není připraveno na dispozice terénu,“ říká Vincent Cognet, vedoucí výzkumu. „Pro převedení objevu do praxe potřebujeme nejprve nalézt vhodný materiál. Takový, který bude ohebný, ale zase ne až tak moc ohebný.“

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Radovan

S nalezením materiálu, který bude ohebný, ale zase ne až tak moc ohebný, ráda vypomůže naše Královna Koloběžka I. Už dávno dokázala za princem přijet nepřijet, obuta neobuta a oděna neoděna. Tohle dá levou zadní :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.