E.ON otevřel v Rozvadově druhou ultrarychlou dobíječku, nabíjí obnovitelně

redakce - 22 Červen 2020

E.ON v tomto týdnu otevřel svou druhou ultrarychlou dobíjecí stanici s výkonem 175kW pro elektromobily v Česku. Stojí na Rozvadově u benzinové pumpy MOL. Elektromobilisté si na ní dobijí své vozy energií z obnovitelných zdrojů stejně jako na řadě dalších stanic v síti E.ON.

Elektromobilisté u nové rychlonabíječky nabijí své vozy energií z obnovitelných zdrojů stejně jako na řadě dalších stanic v síti E.ON.
foto: E.ON

Ultrarychlé dobíječky E.ONu na Rozvadově a Vystrkově jsou první svého druhu v ČR, kde elektromobilisté nabijí svá auta čistě zelenou energií. Elektřina z obnovitelných zdrojů je řidičům k dispozici i u dalších dobíječek v síti E.ON Drive. Ceny za dobití přechod na zelenou nezměnil.

Už v srpnu minulého roku E.ON jako první v Česku zprovoznil ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily ve Vystrkově u Humpolce. Po necelém roce přidává druhou.

I tady si řidiči vybraných aut dobijí z nuly na 80 procent kapacity baterie během deseti minut. Novou stanici E.ON vybudoval na klíčové lokalitě při cestě do Německa u benzínové pumpy MOL na Rozvadově. V nadcházejících letech pak postaví díky podpoře z dotačního programu NEXT-E ještě další dvě ultrarychlé stanice.

„Jedna by měla vyrůst ve Vyškově a druhá v severních Čechách. Když k tomu připočteme již stávající stanice ve Vystrkově a v Rozvadově, tak pokryjeme hlavní dopravní koridory v České republice,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Na Rozvadově je navíc vedle ultrarychlé stanice i klasická rychlodobíječka, takže celkem v lokalitě mohou dobíjet tři auta současně – jedno na ultrarychlé a dvě na rychlé dobíječce.

E.ON má v dobíječkách zelenou energii

E.ON aktuálně provozuje v Česku 52 veřejných dobíjecích stanic. Na řadě z nich – a obě ultrarychlé nejsou výjimkou – se začala objevovat speciální samolepka, která ukazuje, že právě u této stanice si lidé dobijí elektřinou z obnovitelných zdrojů.

„Odpůrci elektromobility často říkají, že elektromobil má ve skutečnosti svůj komín v uhelné elektrárně. Chceme ukázat, že toto vnímání lze zásadně změnit a že e-mobilita může být ještě více zelená a šetrnější k životnímu prostředí,“ vysvětluje Martin Klíma.

„V tuto chvíli mohou řidiči u většiny našich stanic odebírat zelenou energii a přidáváme další. Navíc ceny zůstávají stejné,“ dodává Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services.

Zelenou energii používá E.ON i v neveřejných dobíječkách ve vlastních provozech, ale zatím se netýká jedenácti Partnerských dobíječek, kde si původ elektrické energie určuje vlastník.

V minulém roce zaznamenala společnost E.ON výrazný nárůst počtu dobití i objemu odebrané energie na svých stanicích. Celkem zákazníci v Česku odebrali 331,35 MWh elektrické energie, což byl trojnásobek oproti roku 2018.

„Vzhledem k tomu, že u nás roste počet elektromobilů a zároveň se intenzivně rozšiřuje i síť dobíječek, předpokládáme, že úměrně tomu poroste také objem odebrané elektřiny v tomto roce. Proto jsme nakoupili takové množství energie z obnovitelných zdrojů, které nám bude stačit na předpokládané využití našimi zákazníky,“ popisuje Martin Klíma.

Přechod na zelenou energii se nijak neprojeví na cenách za dobíjení. Registrovaný zákazník zaplatí za kWh u AC stanice 3 Kč, u rychlodobíjecí 6 Kč a u ultrarychlé stanice 9 Kč. Neregistrovaný pak zaplatí 9, 11 a 13 Kč. Ceny dobíjení u Partnerských dobíječek si určují jejich vlastníci.

Nová ultrarychlá dobíječka v Rozvadově je postavena s výkonem 175 kW. Je modulární, takže může být rozšířena až na 350 kW. Technologii dodala firma ABB.

Konektory má CCS Combo a CHaDemo a platba je možná kartou E.ON Drive nebo jakoukoliv jinou platební kartou. Aktuální plný výkon využije jen několik málo typů vozů, které se v Česku prodávají. Patří mezi ně například Audi e-tron, Tesla Model 3 či Porsche Taycan. Nicméně dobíjet u ní mohou i další.

„Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný dobíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby byl co možná nejrychlejší,“ vysvětluje Martin Klíma.

O ultrarychlé dobíjení je zájem. Za devět měsíců fungování eviduje ultrafast E.ONu 375 dobití vozů, při kterém se celkově spotřebovalo téměř 9 MWh elektrické energie.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Nechápu jak se můžou chlubit,že to jde z obnovitelných zdrojů. Stanice budují z dotací a ještě se nestydí nabízet nabití za takové ceny.To už se pak elektomobil nevyplatí, stačí příklad u Audi E-tron
kde pří nabití na 100% u 175Kw stanice zaplatíte 810,-Kč a dojezd ca 400Km. Vezmu obdobné auto na naftu se spotřebou 7 litrů a stejná vzdálenost mě bude stát 750,-Kč a rozdíl ceny auta ví každý sám.
Měly nechat ceny tak jak byli na začátku 3kč za 1KW to bylo v pořádku. V Praze u globusu bylo štěstí když byl stojan volný a teď po zdražení je stojan skoro pořád volný (proč asi)

Předně - Děkujeme.
Ale - nechci aby to znělo jako rouhání, nicméně jak je i v článku uvedeno tyto výkony zatím využije minimální množství EV. Když už jsou peníze a chuť na budování nových nabíječek, tak milý Eone, alespoň průměrnou 50 kW někde okolí: Jičína, Svitav, Šumperka, Klatov, Vimperku či Znojma.
Ono 15 až 20 minut na této klasické 50 kW nabíječce, by v těchto oblastech pro (v tuto chvíli) dominantní část EV značně usnadnilo plánování cest.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Obrázek uživatele Marek_

Náhodou, z taktického hlediska je to dobré umístění. Je to poslední benzinka v CZ a staví tam snad většina aut, co mířá dál do DE. Stejně jako teď tam řidiči tankují levnější PHM, tak tam budou nabíjet levněji než je to v Německu. Na D5 blízko u hranic takováto nabíječka chyběla (mě teda ne, majitelům EV :-))

EON to staví ne proto, aby majitelům usnadnil plánovaní někde v ČR, kde ta síť je hustá dost, staví to s ohledem na budoucnost a ziskovost. A z tohoto hlediska se to jeví jako dobrý krok. A myslím, že dnes už většina nově prodávaných EV umožňuje nabití výkonem přes 50 kW, ne?

Já mít EV a jezdit s tím stejnou trasu jako teď, tak se hodně raduji, by mi to dost pomohlo :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Beru argument, že je to dobré místo. Ta nabíječka tam má své nesporné opodstatnění.
Ale k argumentu, že staví tam kde očekávají výtoč = rentabilitu. No ten bych bral, kdyby to byla jejich investice. Jenže pokud vím, staví to s dotace, jejíž podmínky jednoznačně zní, že mají stavět nabíječky za účelem rovnoměrného pokrytí území.
Proto jsou to nabíječky s dotací, aby stáli tam, kde se to komerčně hned tak nevrátí / nevyplatí.
Vašimi slovy, "měli by to tedy stavět tam, kde řidičům EV usnadní plánování někde v ČR".

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Obrázek uživatele Marek_

Pokud na to je dotace a pokud jsou nějaké podmínky, tak předpokládám, že ty podmínky splnili, ne? Jinak by nedostali dotaci, nebo by ji museli vrátit. Tady zřejmě není o čem se bavit. A pak... tato rychlá nabíječka je zatím druhá v ČR (krom Tesly), takže co se týče pokrytí, tak to je rovnoměrné, ne? :-)

Takže pokud splní dotační podmínky, což zřejmě plní, tak je vše v pořádku. Oni sice dostanou dotaci, ale chtějí na tom v budoucnu i vydělávat, pochopitelně. Proto to staví tak, aby splnili podmínky, ale zároveň aby byla nějaká rentabilita. Což plně chápu.

---

Lexus GS 450h Premium

No papírově splnili, ale reálně to účel neplní.
Ta podmínka tuším zní, stavět tak, aby došlo k rovnoměrnému pokrytí území.
Jako já jsem taky rád, že tam ta nabíječka je, to ANO, jen na Rozvadově jsou teď dvě rychlá a ultra rychlá, a okolo Jičína nemá Eon v okruhu 50 km NIC.
To je díky Trutnovu a okolním Krkonoším taky poměrně vytížený směr.
A abych nešil do Rozvadova - v Praze jich máme taky požehnaně, i když tady je to zas asi obhajitelné počtem obyvatel - tedy zvýšená koncentrace.
Přesto si myslím, že mnou (v prvním příspěvku vlákna) vyjmenované lokality by si svou 50 kW DC zasloužili.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Obrázek uživatele Kuk

“nabíjí obnovitelně”

Ježis to je ale stupidní výraz pro nabíjení z obnovitelných zdrojů...brrr

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

No budme za to radi. Kdyby se nabijelo neobnovitelne, znicilo by to baterii. Ha, ha, ha.

Jo čeština je tvárná. Ja myslim, ze autor tim chhtel rici, ze i druhy treti i dalsi BEV z toho 100janu nabiji :-))

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).


e-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.