BMW představí za dva roky vodíkové BMW X5, s vodíkem má i další plány

Jan Horčík - 31 Březen 2020

Na autosalonu ve Frankfurtu se před rokem představilo vodíkové auto BMW i Hydrogen NEXT. Bavorská automobilka potvrdila, že se malosériově začne vyrábět jako BMW X5 FCV.auto na vodík BMW X5 i NEXT Fuel Cell

Budoucí BMW X5 FCV má disponovat dvěma nádržemi na vodík, každá po 6 kg. Vodíková auta ale zůstanou zatím pro mnichovskou automobilku jen okrajovou záležitostí. Do roku 2023 vstoupí na trh 25 elektrifikovaných modelů BMW, z nichž nejméně dvanáct bude mít čistě elektrický pohon.
foto: BMW

• BMW nabídne vodíkové X5 už za dva roky
• časem by se vodíkového pohonu mohly dočkat také X6 a X7
• sériově vyráběné vodíkové auto ale nabídne BMW až ve druhé polovině dekády

Klaus Fröhlich, člen představenstva BMW AG odpovědný za výzkum a vývoj, aktuálně prohlásil, že "v dlouhodobém horizontu je velmi pravděpodobné, že právě technologie vodíkových palivových článků se stane čtvrtým pilířem naší nabídky pohonných systémů".

BMW Group pracuje ve spolupráci se společností Toyota na technologii palivových článků od roku 2013. Zároveň ale automobilka připouští, že bude ještě nějakou dobu trvat, než nabídne sériový vůz poháněný technologií vodíkových palivových článků.

Důvodem je především skutečnost, že ještě nejsou splněné zásadní rámcové podmínky. „Z našeho pohledu je zásadní, aby byl vodík jako palivo nejdříve v dostatečném množství a za konkurenceschopnou cenu s využitím zelené energie vyráběn. Potom bude primárně používán tam, kde nelze využít přímo elektrifikaci, jako je například dálková nákladní doprava,“ řekl Klaus Fröhlich.

V současné době také chybí potřebná infrastruktura v podobě rozsáhlé celoevropské sítě vodíkových čerpacích stanic. BMW Group však ve vývoji technologie vodíkových palivových článků nepolevuje.

Společnost využívá čas do vystavení potřebné infrastruktury a udržitelné výroby vodíku k vývoji dostupných vodíkových palivových systémů. BMW Group již nyní má na trhu automobily s pohonem na baterie a již brzy bude k dispozici velmi široká nabídka elektrifikovaných vozidel.

„Palivový článek poháněcí soustavy BMW i Hydrogen NEXT disponuje elektrickým výkonem až 125 kW (170 k),vznikajícím na základě chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem z okolního vzduchu,“ vysvětluje Jürgen Guldner, viceprezident oddělení technologie vodíkových palivových článků a nových automobilových projektů u BMW Group.

Vozidla s vodíkovým palivovým článkem nevypouštějí nic jiného než vodní páru. Pod palivovým článkem je umístěn elektrický měnič, který upravuje napětí tak, aby jím byl poháněn elektrický motor a přebytky zadržela baterie.

Ta je nabíjena rekuperací kinetické energie a současně právě elektřinou z palivových článků. Vozidlo disponuje také dvojicí nádrží s tlakem 700 bar, které společně pojmou šest kilogramů vodíku.

„Tato zásoba zajišťuje dlouhý dojezd bez ohledu na klimatické podmínky,“ dodává Guldner. „Doplnění paliva navíc zabere jen asi tři až čtyři minuty.“

Koncept BMW i Hydrogen NEXT pohání elektromotor páté generace technologie eDrive, který již využívá také BMW iX3. Dodatečný výkon baterie umístěné vzadu nad elektromotorem dodává elektromotoru dodatečnou energii při předjíždění nebo akceleraci.

Celkový výkon vozu tak činí 275 kW. Poháněcí soustava s vodíkovým palivovým článkem bude instalována do malé pilotní série vozů aktuální generace BMW X5, BMW Group ji plánuje představit v roce 2022.

V závislosti na světových trzích a jejich požadavcích BMW Group předpokládá, že pro zákazníky představí první vůz s technologií vodíkových palivových článků nejdříve ve druhé polovině tohoto desetiletí.

BMW Group se angažuje ve výzkumném projektu BRYSON.

Účast BMW Group na výzkumném projektu BRYSON (německá zkratka pro „prostorově úsporné nádrže na vodík se zlepšenou využitelností“) podtrhuje její víru v budoucnost a potenciál technologie vodíkových palivových článků.

Tato aliance mezi společností BMW AG, Mnichovskou univerzitou aplikovaných věd, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Technickou univerzitou v Drážďanech a WELA Handelsgesellschaft mbH usiluje o rozvoj průkopnických vysokotlakých zásobníků vodíku.

Ty mají být navrženy tak, aby umožňovaly snadnou integraci do budoucích univerzálních architektur vozidel. Cílem projektu je vývoj nádrží s plochým tvarem.

Projekt, který bude probíhat po dobu tři a půl roku a bude financován Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky, pomůže také snížit náklady na výrobu vodíkových nádrží pro vozidla s palivovými články, což jim umožní efektivně konkurovat vozům poháněným bateriemi.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

A nedaj pokoj s tou hovadinou a nedaj.

1. Auto na vodík je dražší než elekromobil a vždy bude.
2. 100km vás vyjde na 300kč
3. úžasně ekologicky se to vyrábí z plynu nebo ropy.

Kdo s IQ nad 80 si to koupí?

Tak treba Martin Frei ze Sveta motoru. Mel tak presvedcivy vystup narozdil od obhajce elektromobility, ze i mi vysokoskolsky vzdelani kamaradi jsou tez presvedceni, ze BEV je naprd a spravna cesta je vodikomobil. A to, prosim, maji kde nabijet. A rozhodne se nechou bavit o nicem jinem, i kdyz u me vidi, ze to funguje. Prost baterky vydrzi 2 roky, mozna o mesic dele. :-) Takze je to o informovanosti a hotl nekteri informovat neumi a nebo delaji medvedi sluzbu (Leoendula).

V čem konkrétně Leo dělá medvědí službu?

Fanatismus a politika technickému webu moc neprospívají, kdyby radši dal nějaké vlastní zkušenosti s provozem trojky, tak bych to ocenil, a možná nejsem sám.

Pokud chcete nejake info o TM3, ptejte se. Pokud budu schopen odpovedet, rad odpovim.

Politiku neřeším, ztráta času a nájem mi to nezaplatí...
Ale zrovna Leo postuje docela dost i různých technických info kolem EV i OZE...
Na druhou stranu se na něj lepí dost trollů....
Pokud ale normální člověk Leovi položí dotaz tak se v 99procent dočká odpovědi..
Takže vzhůru do toho a ptejte se ho na T3.. Jistě rád odpoví...

Tak 42 má někdy taky zajímaté informace, ale "zabíjí" to kritikou elektromobility za každou cenu, u něho se ale domnívám, že se jenom baví reakcemi druhých.Většina majitelů elektromobilů se tady prezentuje zkušenostmi z provozu sama, a pokud ten můj koment četl, tak možná tu rukavici zvedne?

Nevím jak daleko čte Leo všechny komenty, já když se ho chci na něco zeptat tak to píšu jako odpověď pod jeho komentář.. Pak mu to asi přijde na mail a většinou na ten dotaz odpoví...
Prolhaneho trolla runnera nemá cenu řešit... Ten už byl tolikrát usvědceny ze lží, že už k němu všichni takto přistupují i když občas může mluvit i pravdu...
Spíš bude úsměvné pozorovat jak dlouho bude tahat za nos Arta Vandelaye...

Ta sázka by mě taky zajímala, zatím se kroutí jako had, ale hlavně jde o jeho odhad, že tesla nedá víc než 160 tisíc trojek, ty jeho dlouhodobý odhady, cena baterií, krach tesly atd. jsou taky ůsměvný, ale tam si myslím, že jenom provokuje.

Diky za upozorneni na koment od kkk. Jinak bych to ani nevedel. Uz jsem mu dal nabidku at se pta co ho na TM3 zajima. Rad odpovim.

Zajímá mě celkové hodnocení plusy/mínusy, zpracování,nájezd ,spotřeba,jízdní vlastnosti atd, nemusí to být na stránky, stačí stručný popis, dík.

Nejste

Obrázek uživatele Kuk

Z Freje tam vylezlo asi 15 blábolů včetně naprosto opačnejch tvrzení než je skutečnost. Už se těším jak si Frej koupí vodíkáče a bude v něm vozit rodinku. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

No zase ten adrenalin, mít pod zadkem 700atm. má taky něco do sebe.

Jsem rpesvedcen, ze si jednou kalsicke BEV koupi, mozna az v duchodu, ale koupi. No a rad bych to pak zjistil, abych mu toto "omlatil o hlavu".
Jaksjem psal, nejhorsi na tech blabolech je to, ze je dobry retor a zni tak presvedcive, ze jsem se s kamarady akorat pohdal pri objasnovani tech bludu. Takze elektromobilita je v mem okoli tabu, neumim tak dobre vysvetlovat.

Obrázek uživatele Radovan

Je zbytečné to vysvětlovat. Stačí jim jen dát do ruky leták se svými fakty, ať si to případně odnesou domů a v klidu přečtou. A pak se už jen usmívat jejich diskusím o turbech, lepších olejích, ceně paliva, rychlosti podřazování automatické převodovky a podobných dinosauřinách. Když se chcete zapojit neutrálně, stačí říct tohle elektromobil nemá. když provokovat, tak nepotřebuje. Když chcete útočit, zeptáte se: A k čemu je to dobré? :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Co naděláte, přitom já bych jim nedůvěru v baterie nezazlíval, ale smutné je, že často technicky vzdělaní lidé odmítají zamyšlení nad technikou FCEV, kde palivové články s příslušenstvím asi také nevydrží na věčné časy a bez jediné koruny na údržbu. A to že FCEV kromě palivového článku obsahují také baterii už jde úplně stranou. Nevím kde se v lidech bere ten ideologický odpor k BEV. Myslím že žádnou jinou technologickou změnu lidstvo tak neprožívalo jako to, že jim někdo "chce vzít" spalovací motor.

Doporucuji shlednout to video, ja mel otevrenou pusu od zacatku do konce, jak presvedcive Frei hlasal ... "nelogicnosti". Nemit prehled, tak bych mu taky uveril.

Otázka je jestli tomu sám věří,nebo to dělá za třicet stříbrných.

Obrázek uživatele Radovan

Obyčejný petrolheadský presstitut. Nestojí za zmínku.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

to jsem moc zvědavý kde to za ty dva roky potom natankuju ???

---

BMW i3 60Ah - 43.000 eKM
sekačka Powerworks 60V 2Ah
pila Powerworks 60V 4Ah

Obrázek uživatele Radovan

To bude vědět presstitut Frei. Určitě všude!

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele PaRi

Kdo se se mnou vsadí, o krabici vína, že nepředstaví?

---

www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (8800 km)

doufám, že představí a projdou i díky tomu likvidací, když se EV tak brání ... protože cesta vodíku je cesta do bankrotu :-)

Vy pijete krabicak? :-) Ten se nehodi ani na svareni, max. Prazakum :-)

4 druhy vina:
1) da se
2) neda se
3) da se svarit
4) da se Prazakum

Obrázek uživatele Marek_

Možná myslel něco jiného...
Od doby, kdy chytili s "krabicí vína" jistého pana doktora (v té době poslance a hejtmana), má toto spojení i jiný význam :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Vím z vlastní zkušenosti, že řada pražáků ví o víně víc, než řada moraváků :)

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Radovan

Minimálně všechny moravské náplavy :-))))

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Kuk

Tak konečně jsem se dozvěděl jak moc nám produkce vodíku zasírá planetu CO2.

Je to tolik kolik CO2 vyprodukuje Velká Británie a Indonésie dohromady, tedy 830 milionů tun CO2.
Padne na to se na to 6 % světové produkce zemního plynu a 2 % vytěženého uhlí. No pak ještě něco padne na stalčování toho vodíku na ty pekelný talky.

"Demand for hydrogen continues to rise, almost entirely supplied from fossil fuels
Supplying hydrogen to industrial users is now a major business around the world. Demand for hydrogen, which has grown more than threefold since 1975, continues to rise – almost entirely supplied from fossil fuels, with 6% of global natural gas and 2% of global coal going to hydrogen production. As a consequence, production of hydrogen is responsible for CO2 emissions of around 830 million tonnes of carbon dioxide per year, equivalent to the CO2 emissions of the United Kingdom and Indonesia combined."

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Vodik ze zemniho plynu nam chteji plynovy mafiani podstrcit jako modry vodik. Modra planeta ano, modry vodik NE! Musime je nakopat do kouli, smejdy rusky.

Nechápu, že do toho pořád někdo strká peníze i kdyby vyráběli vodík zdarma, tak jen investice do 1 tisíce čerpacích stanic bude cca 50 miliard korun a jejich provoz bude stát 5 miliard ročně. Při provozu 100 tisíc vodíkových aut budou na každé auto jen holé náklady 50000 Kč ročně, celé je to chujovina.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Mozna. Ale proc si to nemysli v Toyote, Hyundai a BMW?

Protože jim to platí někdo jiný.

Protože mají peněz jako sraček a nevědí za co je utratit, pořádnou krizi na ně, pak by začali přemýšlet o úsporách.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Super. Pro megaauta asi dobry reseni. Jen to chce jeste vymakat jak levne a ekologicky ten vodik vyrabet. A zavest vodikovy potrubi do kazdeho domu, tak jako plyn, aby si mohl kazdy tankovat doma.

Dúfam, že to myslíte iba zo srandy.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Plyn taky boucha a hori a potrubim se vede. Vodik asi boucha vic co?

Ano.
Co udela plyn pri kontaktu s kyslikem bez externiho zapaleni? Co se stalo, kdyz Hindenburgu byla propichnuta nadrz, asi vite.

Uz se mi rozsvitilo. Fakt mi to nedoslo. Diky. :-)

Pro nákladní auta dobrý, těm bude stačit 5-10 stanic na hlavních tazích, aby natankovali na 1000km najednou. Pro osobaky je to blbost.

---

Elektromobilista teoretik, který v EV nikdy nejel, ale je velký fanda. Pasivní dům s přípravou na wallbox s vyhrazným 7-11kW.

Obrázek uživatele Kuk

Ty si radši honem zaveď dráty do mozku. To že vodíkový potrubí je debilita na entou už víš rok, tak už se s tím neztrapňuj. Tvoje naivita by se dala krájet a prodávat po tunách.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Dovi

Tome, jestli to myslíš vážně, tak už blbneš na kvadrát.

P.S.
To energetický potrubí už do každýho domu dávno vede.
Akorát že v něm putujou elektrony namísto hodně (po všech stránkách) problematických molekul H2.

---

po úsporných Fabiích a Yarisech objednáno Citigo e iV

A zemni plyn

Je z viac ako 96% zložený z metánu a keďže velkosť molekuly metánu je neporovnateľne väčšia ako atóm najmenšieho prvku vo vesmíre, tak aj nároky na materiály potrubia budú neporovnateľné. Vodík unikne cez akýkoľvek materiál a keď sa naňho naviaže, tak spôsobí veľmi nebezpečný jav - vodíkovú krehkosť.
Chcel by som vidieť psychopata, čo si to dobrovoľne zavedie do domu
:)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

To je docela div ze se jim to tak nejak povedlo v autech na vodik.

Jo ale asi moc popularni nejsou. Mirai stara treba jen 3 roky s najezdem 14000km se v Japonsku prodava za 2 mil jenu! Na to ze nova stoji 5 mil jenu po dotacich (pred nima 7 mil jenu) je to skoro zadarmo. A plnicku mam asi 3 km od baraku. A Japonsko je nima celkem pokryty. Ale uplne nemusim ty bomby, nevyjde to levnejc nez benzin, nenatankuju doma a to snad hlavne, to auto se mi nelibi designove a je jen pro 4 lidi. Soused jednu parkuje hned vedle myho auta, takze ji vidim denne. A jednou za par dni potkam nejakou v provozu.

Aha. Dik za vysvetleni. Tak to by asi nebyl dobrej napad zejo.

Obrázek uživatele ozana

To určitě.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Livee-stationNabíječky elektromobilů Circontrol