Audi zkoumá jak využít baterie elektromobilů k napájení domácností

redakce - 27 Červenec 2020

Dvousměrné nabíjení umožní zákazníkům dočasné ukládání elektrické energie z vlastní fotovoltaické elektrárny.auto elektromobil Audi e-tron

Inteligentní používání elektromobilů nabízí velký potenciál pro úspěšnou realizaci energetické transformace
foto: Audi

Společnosti Audi a Hager Group usilují o realizaci vize vyšší stability elektrických sítí, nižších nákladů na elektrickou energii a přispívání k ochraně klimatu. Inovativní výzkumný projekt je založen na zapojení elektromobilu do domácí elektrické sítě a na využívání dvousměrného nabíjení.

Toto řešení nabízí velké přednosti především v kombinaci s fotovoltaickými panely. Přebytečnou elektrickou energii ze solární elektrárny lze dočasně ukládat a v případě potřeby vracet do sítě.

Audi se hlásí k cílům Pařížské dohody o změně klimatu a pracuje na dosažení neutrální bilance emisí CO2 své produktové řady do roku 2050. Audi plánuje elektrickou ofenzivu, která přinese 20 výhradně elektricky poháněných modelů do roku 2025.

Elektromobil se kromě toho stane součástí stále širší nabídky mobility a základem trvale udržitelné energetické transformace.

Obnovitelné zdroje se v prvním pololetí 2020 poprvé podílely na celkové výrobě elektrické energie v Německu více než 50 procenty. S rostoucím podílem získává na závažnosti také základní nedostatek větrných a solárních elektráren.

Jejich výroba elektrické energie totiž není vždy konstantní. Během slunečných dnů a v obdobích silných větrů chybějí často kapacity pro ukládání vyrobené elektrické energie, kterou elektrická síť nemůže odebírat.

S rostoucími počty registrovaných elektromobilů se zvyšuje počet mobilních zásobníků energie. To představuje velký potenciál, pokud by bylo možné jejich kapacitu inteligentně využívat.

Společnosti Audi a Hager Group proto připravily společný výzkumný projekt, který nabízí řešení, jak vytvořit finanční stimuly pro realizaci bezpečnějšího zásobování elektrickou energií, a to v podobě dvousměrného nabíjení.

„Elektromobilita ještě více sbližuje automobilový průmysl a energetiku. Akumulátory elektromobilu Audi e-tron by mohly soběstačně zásobovat rodinný dům energií po dobu jednoho týdne. V budoucnosti bychom chtěli tento potenciál využívat, a vytvořit tak z elektromobilu součást energetické transformace s funkcí zásobníku elektrické energie na čtyřech kolech,“ říká Martin Dehm, technický vedoucí projektu dvousměrného nabíjení ve společnosti Audi.

Elektromobil jako flexibilní zásobník energie

Tento nápad je geniálně jednoduchý. Vysokonapěťové akumulátory elektromobilu budou nabíjeny nejen domácí nástěnnou nabíječkou, ale poslouží také jako necentrální zásobník, z něhož může být poskytována energie pro potřeby domácnosti.

Je-li zákazník majitelem fotovoltaických panelů, plní elektromobil funkci zásobníku pro přechodné uložení elektrické energie z vlastní ekologické výroby. Pokud již slunce nesvítí, může vozidlo poskytovat uloženou elektrickou energii domácnosti.

Dvousměrné domácí nabíjení – v angličtině označované zkratkou V2H (Vehicle-to-Home) – má velký potenciál pro snižování nákladů na elektrickou energii pro majitele nemovitosti a zvyšování stability elektrické sítě.

Dalším vývojovým stupněm je ve spolupráci s domácím zásobníkem téměř kompletní energetická soběstačnost a vyšší úroveň zabezpečení zásobování v případě náhlého výpadku celé energetické sítě.

„Od začátku nás fascinuje vize používat akumulátory elektromobilů jako významný příspěvek k ochraně klimatu a současně ke snižování nákladů na elektrickou energii. Ve společnosti Audi jsme proto nalezli ideálního partnera,“ vysvětluje Ulrich Reiner, vedoucí projektu ze společnosti Hager Group

Využití technologií blízkých sériové výrobě

Jednoduchá teorie vyžaduje v praxi vysokou technickou inteligenci a sladěnou souhru různých technických komponentů na straně infrastruktury i vozidla. Výzkumný projekt využil elektromobil Audi e-tron s nabíjecí technikou blízkou sériové výrobě.

V rámci zkušebního provozu spolupracoval zcela elektricky poháněný model Audi se stejnosměrnou nástěnnou nabíječkou, která umožňuje nabíjecí výkon až 12 kW, a flexibilně rozšiřitelným domácím zásobníkem elektrické energie o kapacitě 9 kWh.

Ten by v případě sériové výroby zvyšoval flexibilitu celkového systému, pro dvousměrné nabíjení však není nezbytným předpokladem. V celém systému se používá stejnosměrný proud, takže zapojení mezi fotovoltaickými panely a vozidlem nevyžaduje měnič. Jedná se tedy o mimořádně efektivní řešení.

Nabíjení fotovoltaickými panely šetří peníze

U dvousměrného nabíjení je pozornost zaměřena především na případy, kdy majitelé rodinných domů s vlastní fotovoltaickou elektrárnou nabíjejí elektrickou energií z vlastní výroby s optimalizovanými náklady.

Elektromobil přitom ukládá přebytky z fotovoltaických panelů, které nejsou odebírány spotřebiči v domácnosti. Pokud zákazník využívá variabilní tarify, může elektromobil zajišťovat zásobování celého domu elektrickou energií v období vysoké ceny.

V noci nebo ve vedlejších časech tarifu je vůz nabíjen cenově výhodnější elektrickou energií až do požadovaného stavu nabití. Kromě optimalizace nákladů představuje dvousměrné nabíjení také bezpečné zásobování energií.

Při výpadku elektrického proudu je systém schopen zásobovat dům energií z výkonných vysokonapěťových akumulátorů nebo dokonce soběstačně zásobovat budovu bez připojení k elektrické síti v rámci nezávislého provozu.

Vývojáři kladou velký důraz na praktickou využitelnost. „Středem pozornosti je pro nás zachování mobility. Zákazník se proto nemusí omezovat, aby bylo dvousměrné nabíjení prakticky využitelné,“ popisuje Dehm zaměření vývoje.

„Inteligentní řízení nabíjení dohlíží na optimální využívání akumulátorů, a maximalizuje tak hospodárnost celkového systému. Pro zákazníky je ovládání velmi jednoduché – vůz zapojí do zásuvky, a vše ostatní probíhá automaticky.“

Společný výzkumný projekt se společností Hager Group prokázal dvě zásadní skutečnosti: Zákazníci s vlastními fotovoltaickými panely mohou svou mobilitu optimalizovat z hlediska nákladů a emisí CO2 a současně snížit zatížení elektrické sítě.

Pozitivním vedlejším efektem vlastnění elektromobilu Audi je také významný příspěvek k úspěšné realizaci energetické transformace. Inteligentní používání vysokonapěťové sady akumulátorů vozidla kromě toho otvírá možnosti trvale udržitelného uplatnění již existujícího produktu, který doposud sloužil pouze k účelům mobility.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Co tak všichni tady šílí, vždyť jde o obyčejný PR článek...

Týýý vole, u AUDI objevili Ameriku.
(Omlouvám se za to "vole", kdo mě zná, ví, že nadávky používám velmi spradicky, ale tohle si ji plně zaslouží).
Dávám jim tak pul roku, kdy je napadne že krom V2G (V2H), by se taky mohla navzájem dobíjet auta - tedy funkce V2V, a do roka (až dvou) by mohli přijít na to, že by nebylo špatné si založit divizi na výrobu solárních tašek, a nabízet ji k pronájmu těm co si koupí jejich EV, nebo naopak auto těm co si koupí střechu.
Koho mi to jen připomíná ... ? :-)

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

No me spise zarazi, ze dodnes nikdo nepredstavil funkcni koncet, jak nabijet (nikoliv vybijet) EM z fotovoltaiky primo, bez abytecne transormace na 230V, ktere se pak stejne nakonec misi usmernit.

No to si musí našinec zbastlit doma, stejně jako když (pro něj) za dost peněz koupí pár ( tedy šest až sedm) panelů a chce si přihřívat bojler, aniž by něco měl s ČEZem nebo investoval do MPPT regulátoru pro tento účel za 8500Kč ( obsahuje invertor na AC230V).

Jen drobná technická, resp. dvě - pokud nebudete řešit MPPT, tak při menším osvitu budete mít drasticky nižší výkon. A ta druhá - pokud do bojleru přivedete stejnosměrné napětí, tak jednak možná jednou nevypne regulační ani havarijní relé protože na kontaktech vytáhnete oblouk a ten (na rozdíl od střídavého proudu) sám nezhasne a druhak pokud budete mít "mokrou" topnou spirálu, tak si elektrolýzou navíc vyrobíte i nějaký ten vodík a kyslík. A to se vyplatí :-)

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

A jak to zbastlite? BYlo mi tu vysvetleno, z ekdyz neni idealni osvit, pak neodpovida odpor panelu s odporem topne spiraly a ucinnost rapidne klesa. Taky jsem o necem takovem uvazoval pro sveho strejdu.

Tak aspoň ten regulátor tam být musí. Topné spirály na 12, 24, nano 48v se asi sehnat daji

Spis tech par procent nikomu nestoji za opruz s tim spojeny - zejmena blbuvzdornost, jakz takz standardni a hlavne nezamenitelny konektor (aby do toho BFU nezapojil jiny spotrebic), ochrany... Nabijecka v aute by to zrejme po technicke strance zvladla tak jak je, koneckoncu je to standardni spinany zdroj. Mozna by se musely vyradit nejake ochrany.

EDIT: a samozrejme vzacnost takoveho scenare, kdy FVE bude exkluzivne urcena pro EV (nebude mit komponenty pro stridavinu) a bude se extremne honit ucinnost.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Tak to je docela casty pripad podle me, ze treba nabijeci stanice maji fotovoltaiku a zalozni akumulatory. Par procent to rozhdone nebude. To co se deje pred akumulatorem je ztrata 12-25%, kazda dalsi transformace (step down, step up) je dalsich 10% navic.

Kdyz teda pomineme "technikalie" a budeme se drzet jen ucinnosti:
Ono v "globalnim" meritku to bude fakt prd. Kdyz budeme pocitat ne uplne malou elektrarnu 5kWp, tak denne v prumeru vyrobi cca 15kWh (v lete vic, na jare/podzim min). Cili 10% ztraty jsou 1.5kWh denne - cca 5-10km dojezdu. Nebo v penezich 3Kc denne, tisicovka rocne, pokud tu ztratu pokryju ze zasuvky. Dost malo, aby se zaplatila dalsi specialni krabice "DC nabijecka" (nebude se pouzivat ta v aute) za nekolik desitek tisic korun. Nebo se zkomplikuje (zdrazi) nabijecka v aute vsem kvuli par zakaznikum, ktere o trosku efektivnejsi nabijeni zajima. Plus to co jsem psal nahore, druhy (treti) nekompatibilni konektor...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Souhlasim, ze par soucastek navic tam asi bude muset byt. Ale nejaky Step UP uz tam urcite bude. Napeti akumulatoru je nekde pod 400V. 230*1.41 je porad jenom 326V. Moderni step UP maji docela slusny napetovy rozsah.

Zbytečné ničení baterie.

Používat baterii je zbytečné, nemáte doma vše obaleno fólií, aby se to náhodou neopotřebilo?

Kdyz byste takhle denne cykloval do 15 % SOC, jak ji dle Vaseho nazoru znicite za 10 let?

+1

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp ( střešní instatace ), nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf

Preboha a čo to Audi skúma, teplú vodu ?

:):):) Ne. Konečně i AUDI došlo, co TESLA plánuje dlouhodobě jako cíl. Mít svojí elektrárnu přes flotilu vozidel TESLA. Další příjem pro majitele TESEL a TESLU jako společnost. Kdo se trochu vyzná v energetice, tak ví o čem je řeč !!! :) Správná cesta jak se elektromobilita stane pomocníkem přenosových sítí s OZE a ne jejich "nepřítelem". :)

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp ( střešní instatace ), nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf

Jenže Tesla k tomu má ještě divizi Tesla solar (tašky), a navíc má (zatím jen pro USA) licenci distributora elektřiny. Takže Tesla začne co nevidět nabízet komplexní řešení od FVE střechy, přes mobilitu až k re/distribuci a ukládání elektřiny. A to je o oar levelu dal než Audi, která o tom alespon začala uvažovat.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

To my akcionáří všechno víme a zapomněl jsi na podíl ze zisku ze Starlinku až pojedou data a z Boring Company až budou Tesly drandit v tunelech autonomně :)

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp ( střešní instatace ), nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf

Kerosynku, dokud byly Tvé žvásty v rovině "budu sdílet vše, včetně svojí staré..." - říkal jsem si - "jebloň". To ale není tak hrozné, těch je v populaci fůra. Když jsi ale přešel na level svědek Elonův - tak to si už říká o implantaci šedé kůry mozkové alespoň od makaka.

Ale vždyť má pravdu, tak co ti vadí "dlaždičko" :)?

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp ( střešní instatace ), nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf

Mi vadí, že se jedno - pro Evropu s její celkovou zaostalostí za světem- tedy odvětví automotive posílá do kopru. A činí se tak od zeleného stolu - prostřednictvím dotací a kurvením trhu. Přitom je se kam podívat, vzít si poučení z minula, např. causa přimíchávání biosložek do paliv. Po letech se došlo na to, že slepá ulička.... A kdyby jen slepá, ulička se spoustou dopadů na životní prostředí. A teď na mně nevytahujte Andyho a jeho byznys, nejsem jeho volič. Je ale jasné, že je se třeba chovat tak, že džin nesmí být vypuštěn z lahve. Jak se to stalo v případě podpory solárů. Stejně tak si už Andy ten byznys teď nedá vzít, prostě toho džina do lahve zpátky prstem nikdo nenašťouchá. Příklad číslo dva: před cca 8-10 lety se přešlo u noťasů z dříve použitelných formátů 4:3 nebo 3:2 na pro práci téměř nepoužitelný 16:9. V zájmu toho, aby se pubescentům koukalo lépe na filmy. K hovnu. Po 10 letech se v dražších kategoriích už vracejí zase použitelné formáty 4:3 nebo 3:2. Bohužel v dražších. Zase se šlo slepou uličkou, kde se naštěstí až tak moc nestalo, nenepáchaly se takové škody jako se teď napáchají na automotive.
No a nyní? Nyní se kurví auta zase kvůli zastydlům pubescentům, kteří potřebují mít tablet na kolečkách? Každých 14 dní tu čtu jak mladí o auta nestojí, budou auta sdílet a tyhle kydy...Proč tedy auta kurvit k nepotřebě? Naopak ti, kdo ta auta používat chtějí, mají na ně i peníze, tak ti si za své peníze nemohou koupit to, co by chtěli. A kde vidím v případě eV mrdek vypuštěného džina? No právě v tom, že už se nebude jednat o auto, čili hardware v pravém slova smyslu ale o věčně rozjebaný pojízdný software, vyžadující updaty, upgrady.... Však v případě VW se už tak začíná dít a tohle chování automobilek se stane normou. Nikým nechtěnou, avšak normou a toho džina už nikdo nenarve do láhve zpět. Čus, bus, dlaždič.

Můžete mi napsat, které auto v dnes neřídí počítač?
Napadá mě jen pár historických kousků, co se občas sjedou na srazech veteránů, ale to budou promile provozovaných aut.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Ač mám Dlaždiče velmi nerad, musím uznat, že na jeho poznámce o džinovin z láhve něco je. Ovšem problém není v tom, že "nahoře" třeba "u zeleného stolu" se někdo zmýlí ( ať vědomě nebo nechtěně), ale propastný rozdíl mezi "naší" a západní demokracií, kde ke všemu probíhá celospolečenská debata, ať už politická, odborná atd. A bylo-li nějaké rozhodnutí špatné, časem se zreviduje, viz ústup od přimíchání řepky do paliv jinde než v ČR. Zde to prostě duo mafie verzus ovčané prostě nedovolí, což je mnohem větší průser. "Zaostalost" Evropy mi až tak nevadí, ono všude mají své (jiné) problémy. Probíhající přeměna aut v hračičky závislé na nějakém appstoru mi taky nahání hrůzu ze ztráty svobody. V mobilu dnes už taky nemohu používat aplikaci, která zmizela z appstoru, ač mi stará verze vyhovovala. Vrcholem bylo, když jsem ve středu v metru pomáhal staršímu pánovi, co si na schodech rozseknul hlavu pádem nazad. Chtěl jsem spustit v iPhonu app Záchranka, a protože mám Appstore odstřihlý od mobilních dat, aplikace se chtěla místo spuštění aktualizovat, jelikož jsem ji před časem ( ručně) aktualizoval, ale ( ještě na WiFi ) hned nespustil.

Na západě Evropy je svoboda a demokracie, jako vtip dobrý.

Netvrdím, že neriskujeme. Stát se fakt může cokoliv - ale nečině sedět nemůžeme - na to je pozdě. NEčinnost jsme měli zahájit před sto lety.
A automatizace (digitalizace) aut je prostě vývoj jako u všeho. Jistě ještě pamatujete drátové telefony - pak tlačítkové - a teď má každý dotykový smartphone (se slovem každý, mne nechytejte za slovo, ani třeba i moje máma má tlačítkový - ano jsou výjimky). Co televize - nejdříve černobílé CRT, pak barevné CRT, pak přišli LED a ani nevím co je dnes nejmodernější (televizi nemám). Před sto lety se běžně pralo na valše - pak přišli pračky a tak dále a tak dále...
A teď prostě budou auta digitalizovaná, a za několik málo dekád autonomní.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Nevadí mi pokrok a nové technologie, ale to pomalé ukrajování soukromí a svobody s každou novou technologí a aplikací. Nikdo se nepozastavuje nad tím, že GPS, mikrofom i kameru ať v mobilu nebo NTB by mohlo jít HW vypínat a tudíž by se nedaly zneužívat. Ovšem kdo se nad tím dnes hlavně z mladých pozastaví. Mne dokáže celkem vytočit třeba to, že během instalace Win10 se v určitou chvíli zapne na pár vteřin kamera. Může mi někdo smysluplně vysvětlit proč? Prostě za pohodlí prodáváme svobodu. Jednoho dne zmizí anonymní SIM karty, pak platby hotovostí, a až stát nabídne za nějaké výhody povinně instalovanou zvědavou appku do mobilu, budeme jako v Číně a stádečko to ani nepstřehne. A nic s tím nenadělám, protože většina zvítězí.

Chápu co myslíte - a odpovím trochu víc nadneseně, než to i já sám reálně vnímám, a navíc to nemám promyšlené do detailu.
Ale vše to co popisujete v podstatě vadí lidem, kteří dělají něco, co nechtějí aby jiní věděli / viděli. Ať již, že je to špatně, a nebo, že se za to stydí.
Pak je tu druhá stránka věci, koho a proč by to zajímalo.
Osobně jsem to řešil, když jsem si instaloval kamerový systém, který mi umožňuje sledovat dění u domu OnLine na mobilu, ale za tu cenu, že ta data tečou přes nějaký čínský server - tudíž je tam klidně může sledovat někdo jiný (a neřeším zda nezákonně či zákonně - což je v číně stejně jedno a leckdy pro zbytek světa totéž :-) )
Zatím nemám kamery v interiéru, ale už o tom také uvažuji - protože když nad tím přemýšlíte - co tam kdo uvidí???
Nic špatného nepáchám, takže mě osobně je vlastně jedno jestli někdo trackuje můj mobil, poslouchá mé hovory, čte moje SMSky, a kouká na kamery od nás z domu.

Nicméně, jak jsem psal na začátku, netvrdím, že mám pravdu - tak mi schválně napište, co si myslíte, že je na tom špatně.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Vpodstatě souhlasím, ale s kamerami v interiéru bych byl opatrný. Jinak v tom davu podobně vybavených domácností se asi ztratíte, dokud ovšem někoho nebudete zajímat právě Vy. Na Vaší reakci mne zaujalo to "nic špatného nepáchám". Zkuste se opakovaně objevit třeba na několika levicově laděných demonstracích ( jsou-li povolené, také tím nic špatného nepácháte) a garantuji Vám, že budete blízko i sledování Vašeho soukromí. Druhý příklad: kolegovi prý nevadí, když jej ve městě okolojdoucí policajt zničeho nic zastaví a žádá po něm občanku ( taky prý nemá co skrývat). Mi by to vadilo, být například "vyběhlý" z domu v létě v kraťasech a mobilem v ruce do centra (bydlel jsem v okesním městě v RD pár minut od centra). Takže pro tento případ mám povinnost vycházet z domu vždy s OP v kapse? NEMÁM, Policie ČR má totiž tuším pět zákonných důvodů, kdy mne MŮŽE legitimovat: zjevně páchám trestnou činnost, jsem hledaná osoba, policie v místě kudy procházím řeší nějakou trestnou činnost atd., dál se nepamatuji. Nebo případ levicové novinářky jedoucí vlakem zrovna s utečenci, a policie po ní vyžadovala OP, ač zjevně dle obličeje nebyla syrský uprchlík, jako ti okolo. Takže ji sebrali, vyslýchali a pár hodin podrželi. Prostě normální buzerace, jako za režimu minulého. A v současné době aktuální režim taky plížive utahuje opratě všem, co vybočují z davu ( ač nemají co skrývat, stejně jako ti poslušně konformní). Takže asi tak.

No já s mnoha uvedenými situacemi problém nemám. Klidně se budu PČR opakovaně legitimovat (a to i bezdůvodně), to mě fakt nechává klidným. Jediné, jediné co by mi vadilo (jak jsem si ty situace představoval) by bylo, kdyby mne někde na nějakou dobu více méně bezdůvodně zadrželi, a třeba jsem něco důležitého propásnul.
Nicméně, si nemyslím, že by si policajti jen tak bezdůvodně někde na pár hodin zadržovali lidi. ¨
Vezměte si to z druhé strany. Představte si, že vám třeba vykradou auto. A pak by Vám policajti řekli, no viděli jsme tu takové podezřelé individuum, ale když mi teď nemůžeme na dobu prošetření nikoho zadržet - to by bylo omezení na osobní svobodě - a teď už je bůh ví kde. To by Vás štvalo, že ho projistotu neomezili na osobní svobodě. Prostě je to dvousečné, a já pro to mám pochopení.
Když chci aby systém fungoval, tak se mu ale musím podřídit taky.

PS: s tím OP je to snad tak, že nemáte povinnost jej sebou nosit, ale když jej nemáte, a policie má potřebu zjistit Vaši totožnost, mají právo vás vzít na stanici ke ztotožnění. Když máte OP sebou, tak to právo nemají. Kdyby to udělali, tak už je to zadržení, a to už je úplně jinej level, než ztotožnění. K tomu už potřebují podezření, a je na to protokol atd... to už není sranda.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Jj, levičáky je třeba dusit a dusit a dusit......

Dusil Hitler, dusili nedávno naši komanči, dusí Kim v KLDR, dusí soudruzi v Číně, v zemích bývalého SSSR, atd., atd. Já bych to moc nepřivolával, uvědomte si, že Bureš, co je u vesla, je jedním z nich. Nebo máte zkušenosti s převlékáním kabátu dle režimu, co je aktuálně u vesla? Já ne. Dusí primitiv a blbec, co má obvykle strach zbtěch, které dusí. Vzdělaný člověk s morálkou dusit nemusí, ten komunikuje k oboustrannému prospěchu.

No a pak přijde kašlíček z východu, všichni jsou z toho předposraní a pak si nechají nastřelit čipy, kdyby je to popadlo náhodou v lese, aby je ambulance zachránila. Bohužel, přetechnizovaná společnost vždy skončí v prachu dějin....

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Docela me zaujala Vase posledni veta. Mate priklad te pretechnizovane spolecnosti v prachu dejin?

Všechny civilizace, co za něco stály zahubila nenažranost, která byla mnohdy způsobena byrokratickými technikáliemi.. kdysi jsem četl něco o Římské armádě a bylo tam jak ztratili nějaká území po útoku barbarů, co už nikdy nezískali zpět, přes kopec měli několik legií, ale než je dokázali byrokraticky uvolnit bylo pozdě. A obávám se, že podobné paralely právě zažíváme

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Obrázek uživatele Jan Veselý

Kousek dál se tady Josef odkazuje na článek, kde se cituje kniha Kolaps složitých společností od Josepha Taintera. Tu knihu jsem četl a vřele ji doporučuji k přečtení. Mimo jiné se tam rozebírá kolaps (Západo)římské říše a proč Východořímská byla na rozdíl od té Západní životaschopná, i když byla postavená na stejných základech a dokonce byla schopna území dobývat zpět.
Fakt si to přečtěte, zatím s vás mám pocit, že jste jen jeden další z těch, co tvrdí, že: "Římská říše padla, protože ."

Díky za radu, dám si to na seznam knížek, co si chci přečíst. Ale myslím, že o starých civilizacích něco málo tuším...řekl bych že jsem o problematice přečetl něco mezi 10 a 20 tis stran. Ale nikdo z nás tam nebyl, tak je už to vše skládání, jak to asi mohlo být...a co autor, to trochu jiný názor

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Obrázek uživatele Jan Veselý

Mě ta Tainterova kniha tehdy vyhecovala k přemýšlení o tom, co by reálně mohlo v současnosti nebo blízké budoucnosti způsobit civilizační kolaps, který ze základů civilizace je vratký. Došel jsem k názoru, že hlavní civilizační riziko je v současnosti ropa. Při trošku bližším zkoumání je totiž patrné, že se v případě ropy musí čím dál více dřít, aby se jen udržela současná produkce. EROEI ropy spadlo z nějakých 100:1 za starýho Rockefellera, resp. ~50:1 před 60-70 lety, na dnešních z bídou 10-15:1 (konvenční ložiska), 5-7:1 (břidlice) nebo 2-3:1 (ropné písky). To jsou fakt už vejškrabky, pokles mezních zisků přesně podle Taintera. Kdyby teď zkolabovala produkce ropy, byl by to průůůůůsééééér.
Je to jeden z důvodů proč fandím elektromobilitě. Právě jsme se napojili na fakticky neomezený zdroj elektřiny, jde "jen" o to naškálovat produkci a během toho doladit ony technologie.

Když si přečtete Cílka - např. nejistý plamen, tak zase dojdete k tomu, že riziko ropy tak hrozné není.. po tom všem, co jsem přečetl, tak jsem dospěl k tomu (a taky se to za dalších deset tisíc stran může poupravit a změnit - mám za dvacet let průměr mezi 50 a 100 stranami denně), že největší civilizační riziko je voda (války o ropu už byly války o vodu byly v době mlácení se klacky, meči luky šípy, ale moderními zbraněmi budou), po vodě jsou největším rizikem rozumné potraviny a po nich následuje lidský odezdikezdismus bez znalosti konsekvencí a odmítání komplexního chápání dopadů, které činy způsobíte.
Elektromobilitě fandím v rozumné míře a při rozumném chápání...fanatické křičení dusí nás výfuky, musíme zakázat spalovací auta, musíme vypnout všechny JE a jedině FVE a větrné... pro mě okamžitě značí, že jedinec, co to vřeští je ekoovčan (dalo by se na to napsat krásné několika stránkové pojednání proč, ale ztráta času ekoovčan má obvykle pocit, že je nositelem pokroku a ti nejvíc se rádi titulují technologičtí evangelisté a tvůrci obsahu)

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Přesně toto jsem měl na mysli.

Třeba Egyptská nebo Mayská civilizace byla na svou dobu velmi technologicky vyspělá. Sice se nedostala k výrobě křemíkových polovodičů, ale to je vývoj tisíců let, který jsme mi využili. Samozřejmě všichni vidíme, kam se svět dnes ubírá, stále větší omezování osobní svobody, stále více se rozkrádá majetek jednotlivých států a stále horší lidé se stávají představiteli jednotlivých zemí atd. Samozřejmě vývoj cililizací je velmi složitá věc a čím složitější věc (systém), tím více poruchový, nakonec se porouchá věc, která má sama dohlížet na bezporuchový chod. Malé obnovení znalosti dějin.

https://ceskapozice.lidovky.cz/tema/jak-zanikaji-civilizace.A160819_000134_pozice-tema_lube

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Pěkné povídání. No uvidíme, jestli ty elity, co vnímají kam se řítítíme, budou vyslyšeny a něco napraví, nebo budou už jenom "demokraticky ulmčeny" zmanipulovanou většinou.

Já možná i dokážu pochopit, že máš strach o "klasické" automobilky. Ale v každém životě existují slepé uličky a slavná vítězství. Já si EV koupil bez dotací, prostě že jsem jej chtěl když jsem si jej vyzkoušel. I spalovací motor prošel vývojem, ale pokud se obejdu já osobně ve svém životě bez spalování čehokoliv, tak to považuji za pokrok. Samozřejmě nemusíš souhlasit, ale já to tak mám a nenutím nikomu, že to tak je jediná správná cesta. Řepka je průšvih a vymyslel si ho Brusel, nyní vidí, že to je na ho..., tak mám takový dojem, že na něj dotace již nebudou. Co se týká mládeže, tak auta s tabletem chtějí, ale oni tady budou po nás a je to jejich volba. Nás starší mají za zastaralé "opičáky" a stím se musíme smířit. Nesnášíš Elona, ale to je člověk, který má hodně vlastností, které bych rád viděl u svých dětí. Dokáže vidět věci komplexně a je neuvěřtelně pracovitý. Pokus se překousnout tu averzi a podívej se třeba na stránky www.elonx.cz. To není jen o Elonovi, ale o jeho firmách a co dělají. Třeba to tvůj názor na něj nezmění, ale v každém případě to je zajímavé z technického pohledu. Měj se fajn

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp ( střešní instatace ), nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf

Obrázek uživatele ozana

To je nám moc líto, že jsi se narodil o 100let později než bys rád.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Však neboj BTC debilku, i na Tebe se dostane a jednou to s Tebou vymrdá...

Obrázek uživatele ozana

Chlapče, kdo přežil 85% pokles během 12 měsíců, ten přežije všechno...

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

ďakujem kamarát, že si mi to vysvettlil, po oživení LFP batérie 22kWh pri hybridnej fotovoltaike zákazníka na rodinnom dome. Akurát sme pri tom debatovali, že by to cez Autobidder išlo aj pri zaparkovanej Tesle.

+1

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp ( střešní instatace ), nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf


Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrole-station
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?